close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Pt Cruiser: Lekstroom

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Ik heb een Chrysler PT Cruiser 2.4t van 2004, sinds 2 maanden is de accu na 2,5 a 3 dagen leeg, er is in die tijd niets ingebouwd of veranderd. Hij laadt wel op en de accu is net een jaar oud. In de garage hebben ze eerste logische dingen gecontroleerd maar nog steeds niet gevonden waar het vandaan komt. Help, wie heeft hier ervaring mee of evt. Suggesties.

Geplaatst door

Gabrielle1000 (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat voor logische dingen hebben ze gecontronteerd?

Logisch zou dus zijn controleren op een kofferbak lampje wat blijft branden of het dashboardkastje. En inderdaad, achteraf aangebrachte accesoires.

Wat het beste werkt, is de lekstroom meten met een DC stroomtang bij de -pool van de accu.
Enige lekstroom is normaal tussen 50 en 100ma, maar als een accu na 2 a 3 dagen leeg is, zal er ongeveer 1 ampère lekstroom lopen wat veel te hoog is.
Dan een kwestie van 1 voor 1 zekeringen
trekken totdat de lekstroom veel lager is.
Dan kom je al in de buurt van het probleem en kun je weer verder gaan zoeken.

Als je geen stroomtang hebt, lukt het vaak ook met een normale Multimeter in het 10A stroom bereik.
De + dan ergens stevig vastmaken aan het chassis. En de min van de Multimeter aan de min pool, en dan de min pool accu klem losmaken.
Let op, als je eerst de Multimeter verbinding laat maken, IPV de -kabel van de accu, dan gaat er te veel stroom lopen en kan je je Multimeter kosten. Een paar extra handen die de meetpennen van de Multimeter vasthouden en de stroom kunnen aflezen is dan handig.

Overigens kan het zijn dat de lekstroom eerst wat hoger is, en na een tijdje pas daalt, de auto gaat dan in rust zeg maar,

ofstone 0

5 jaar

Contactslot versleten? Als je namelijk de sleutel wat verder naar je toe draait, staat hij op ACC (accessoire stand) waardoor er diverse elektrische verbruikers aan blijven staan (raam bediening, radio, blower, enz.) Dat kan soms handig zijn. De sleutel kun je er dan niet uithalen. Tenzij hij versleten is en je de auto onbewust "half aan" achter laat.

Anders toch even meten zoals in het bericht hierboven staat.

jvr 0

5 jaar

En ook weer bedankt voor de feedback, Gabrielle1000

Hans4040 1285
badge vip badge

5 jaar

Hallo, dat van het contact slot in de juiste stand is ook gecontroleerd. Bleek in orde te zijn.

Als de garage enkele zaken gecontroleerd heeft (maar niets gevonden), zullen ze nu alles moeten gaan controleren.

Meten zal het beste zijn om uit te sluiten of het aan de auto ligt (lekstroom) of toch aan de accu (versleten). Tevens kan een verkeerd bevestigde (en zodoende beschadigde) accu ook problemen geven: als de beugel waarmee hij vast zit er een scheur in heeft gemaakt kan hij zuur gaan lekken en energie verliezen. De accu slaat op die plek dan wit uit. Dit kan ook aan de onderkant zijn, waar je het niet kunt zien zonder de accu te demonteren.

jvr 0

5 jaar

@ofstone,

" De + dan ergens stevig vastmaken aan het chassis. En de min van de Multimeter aan de min pool, en dan de min pool accu klem losmaken."

Wat meet je dan?
Niks, dus....

De juiste manier is de plus van de meter op de minpool van de accu, met losgenomen minkabel en de min van de meter verbinden met de losgenomen minkabel....
De bedoeling is dat de meter in de stroomkring opgenomen wordt en daardoor de stroom door de meter gaat.
[b]IN DEZE OPSTELLING DE MOTOR NIET STARTEN[/b]

Hans4040 1285
badge vip badge

5 jaar

Als je er van uit gaat dat de accu minkabel aan het motorblok vastzit en daarmee ook aan alle andere "minnen" van de auto (chassis), dan zijn beide manieren mogelijk.

Op de eerste manier meet je altijd een positieve waarde, in de tweede een negatieve. Het maakt weinig uit, maar de eerste heeft mijn voorkeur.

De multimeter (in de ADC stand) dient dus als "minkabel" en kan tussen de accu minpool en een willekeurig punt op de auto gezet worden (motorblok of zoals Ofstone aangaf: stevig aan het chassis).

Maar op de losgenomen minkabel kan natuurlijk ook. Het ligt er vervolgens even aan hoe om je de multimeter aansluit en je een positieve of negatieve waarde afleest (dus met een minteken er voor). Voor deze test maakt dat niet uit; er zal altijd een waarde zijn af te lezen. Het (mogelijk) voorafgaande minteken kun je negeren.

En inderdaad, start nooit met de multimeter er aan: de kabels van de auto zijn niet voor niets zo dik.

jvr 0

5 jaar

Je kan ook over de zekering meten maar dan heb je natuurlijk een goede meter nodig.


Zie: https://www.powerprobe.com/fuse-voltage-...


[yt]https://www.youtube.com/watch?v=irkWeLhl...[/yt]


Succes

JdeP 35

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.