close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Neon: Motor schokt stationair en auto trekt slecht op vanuit lage toer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

Het probleem:
- tijdens stilstaan vibreert de auto behoorlijk, door een onregelmatig toerental
- onder het rijden wil de auto soms onder de 3K toeren niet accelleren, als ik het gas intrap gaat de wagen niet sneller
- ik hoor dan regelmatig kleine ontploffingen, volgens mij onverbrande benzine die in de uitlaat ontploft maar dat weet ik niet zeker
- als ik doortrek terwijl de auto eigenlijk niet wil accellereren dan gaat het engine check lampje knipperen tot ik het gas loslaat en wacht tot het weer uitgaat. Schakel ik terwijl het nog knippert, dan gaat het ook in de volgende versnelling door met knipperen
- de auto geeft geen foutmeldingen
- vaak hoor ik net voor het onregelmatige toerental als ik stil sta de ventilator aanslaan
- verbruik is (logischerwijs?) hoger dan normaal
- vaak hapert de auto tijdens accellereren: snel-langzaam-snel-langzaam etc dus accellereert in schokken
- stationair klinkt hij als een diesel

Nou heb ik dit probleem al langer. De vorige keer was het opgelost met het vervangen van de bougies. Wat bleek, drie van de vier bougies waren nat. Ik weet niet of het olie of (onverbrande) benzine betrof. Na vervanging van de bougies deed de wagen het enkele weken weer prima, maar nu begint het probleem weer. De bougies zijn dus nog behoorlijk nieuw.

De vorige keer dat ik dit probleem had kreeg ik door het lange stilstaan in een file op een gegeven moment dat het engine check lampje aan bleef en niet meer uit ging. De auto gaf toen de foutmelding misfire in cilinder 1.

Het is opvallend dat ik het probleem met slecht accellereren alleen heb vanuit het lage toerengebied, laten we zeggen onder de 3500 toeren. Wanneer ik bijvoorbeeld de autoweg op rijdt en flink doortrap en ook bij het schakelen zorg dat de toeren boven de 3500 blijven accellereert de wagen prima. Kom ik echter onder die 3,5K toeren dan is de accelleratie weg, begint die te ploffen en gaat het engine check lampje knipperen. Dit dus alleen bij meer dan gemiddeld gas geven. Houdt ik het gaspedaal rustig ingedrukt is er niks aan de hand maar zodra ik wat meer gas geef krijg ik het probleem weer.

Wat kan dit zijn? De een zegt bougiekabels, de ander zegt lambdasensor, weer een ander zegt luchtmassa meter. Bij de dealer laten uitzoeken wat dit is gaat me een klein fortuin kosten dus dat doe ik maar niet.

Het gaat om een Chrysler Neon 2.0i uit 2000 met circa 137.000 km op de teller.

Geplaatst door

PatrickNL (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bougiekabels vervangen kan geen kwaad 1 voor 1 oversteken kan je zelf 90% kans groetjes cees

kees broeders 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Neon of stel zelf een nieuwe vraag.