Chrysler Voyager: motorschade na roetmeting

Bouwjaar: 1997

Mijn dodge ram van 2.5dt heeft een motorschade opgelopen tijdens de roetmeting. Mijn vraag is: is een garage/rdw voor de schade aansprakelijk? ( hij heeft altijd op tijd een beurt gehad)

ramvan

Geplaatst door ramvan (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

G.E.P. (55), 19 jaar geleden

de roetmeting is op eigen risico en verplicht,dat heeft de keurmeester waarschijnlijk ook gezegt, na de schade.

gr.gep

ramvan (0), 19 jaar geleden

ja, maar ik heb van de garage de gegevens van de roetmeting/keuringsrapport niet gekregen en dat zijn ze volgens mij wel verplicht. Ze vertelden me dat de motor tijdens het gasgeven er in één keer mee stopte, maar wie zegt mij dat ze zich netjes aan de regels hebben gehouden?(motortemperatuur)

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Je mag er van uitgaan dat ze zich aan de regels hebben gehouden. Zo niet dan is dat niet te bewijzen....hoogstens kun je de motortemperatuur terug vinden op de uitdraai van de roetmeting. Deze zou je moeten kunnen krijgen. Een keuringsrapport hoeven ze je niet te geven, omdat de auto waarschijnlijk niet afgemeld is, dus er is geen keuringsrapport.

ramvan (0), 19 jaar geleden

ze zeggen dat ze die uitdraai niet hebben.. beetje vreemd niet?? gasgeven zonder dat je de boel hebt aangesloten.

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Nou het kan zo zijn dat ze geen uitdraai hebben gemaakt, omdat de roetmeting niet juist is afgerond. Dus het kan allemaal.

ramvan (0), 19 jaar geleden

en als ze het programma niet helemaal hebben afgerond dan komt er niks op papier?? ook geen half gerond programma??

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Wat voor motorschade eigenlijk? Ketting geknapt?

Dieseltje2232 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als de meting niet geheel afgerond is dan is er waarschijnlijk geen rapport. Het is erg vervelend als zo iets gebeurt, ook voor het garage bedrijf. Je mag er ook van uitgaan dat als je motor het niet tijdens de meting begeven had het je binnen afzienbare tijd zelf overkomen was. Ik ben wel benieuwd wat nu de motorschade is, ik neem aan dat ze dat toch wel onderzocht hebben?

ramvan (0), 19 jaar geleden

Ze zeggen dat het de lagers zijn. (mijn auto was gechipt, hiervan, heb ik de garage, voordat ik de auto bracht, van op de hoogte gesteld). Ik denk persoonlijk, dat het niet goed aan de collega, die de roetmeting moest doen, is doorgegeven en dat hij (niet met opzet) het gaspendaal onderin heeft getrapt. Daardoor heeft de motor veel te veel toeren gemaakt en is kapot gelopen. Tuurlijk is zoiets vervelend voor de garage, maar wat dacht je van mij.. ik breng een auto die nooit probleemen heeft, altijd goed start en loopt als de brandweer en krijg hem kapot weer terug, zonder rapport en dan zeggen ze:"erg vervelend voor je jongen"

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik denk dat je gewoon veel pech hebt. Dat je auto wel of niet gechipt is doet voor de roetmeting niet ter zake. Ook al zou de monteur het wel geweten hebben. Kapot was hij toch wel gegaan. Gaspedaal trap je normaal altijd onderin met een roetmeting.

ramvan (0), 19 jaar geleden

maar de begrenzing van de toeren is er af gehaald, is dit dan niet erg slecht voor een diesel als hij zo veel toeren maakt? En dat dit altijd moet klopt niet.Het aantal toeren dat hij moet maken is wel degelijk voorgeschreven, zie procedure roetmeting in regelgeving algemene periodieke keuring. (kreeg ik doorgefaxt door de rdw)

Dieseltje2232 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja klopt, er is een voorgeschreven max aan toeren. Dat is het toerental waarop de motor MOET afregelen. Als je dit zelf gaat veranderen dan is het ook vragen om problemen. Ook een gechipte motor moet zijn max toerental afregelen op een veilig toerental. Als je al iemand als schuldige wil aanwijzen dan moet je bij de persoon zijn die jou max toerental veranderd heeft. Heel vaak heeft de RDW niet de gegevens van de toerentallen in die gevallen moet je dat als keurmeester zelf bepalen door langzaam naar het afgeregeld toerental te gaan. (lees maar na in de procedure roetmeting)maarja waneer heb je een afgeregeld toerental als je geen begrenzer hebt? Een goed gechipte motor moet tegen de roetmeting kunnen zoals Roel al zei.

ramvan (0), 19 jaar geleden

ok ik heb 3 jaar garantie op het chippen van de motor, als de garage toegeeft dat de auto veel te hoog in toeren is gekomen en daardoor de motor is kapot gelopen dan kan ik verhaal doen bij het bedrijf dat mijn auto heeft gechipt. Ze vertelden me bij de garage dat ze gas hadden gegeven en dat de auto giganties hoog in toeren vloog en daarna afsloeg, daarna hebben ze de roetmeting afgebroken. De afstelling van de chip moet door een expert ook best te achterhalen zijn.

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik kan dit bijna niet begrijpen, een chipper programmeert toch het afregeltoertal???? Vaak wijzigt dit niet eens bij chippen.

dit wordt een leuk spelletje. Garage is echter niet aansprakelijk hiervoor, bij elke diesel moet je gas op de plank kunnen geven.

In ieder geval veel sterkte toegewenst.

Dieseltje2232 (0) PRO, 19 jaar geleden

Je kunt het proberen maar het kan ook andere oorzaken hebben. Een ander aspect is natuurlijk de motor zelf, de auto is van 97 dus wat zijn de km? Een versleten motor kan op hol slaan en heeft niets met de chiptunning te maken. Ik denk zelfs dat het op hol slaan van de motor een meer logische verklaring is als geen toerenbegrenzing.

ramvan (0), 19 jaar geleden

Dank je paul!Wat het precies geweest is weet ik niet maar ik ben niet van plan het hierbij te laten zitten. Jullie begrijpen mij toch ook wel.. Laat het toeval zijn, maar het is wel verdomd toevallig! En ik kan nergens controleren of ze hun werk netjes hebben uitgevoerd. Ik ben melkveehouder, en als ik een fout maak komen ze van de fabriek kijken of ik mijn zaakjes goed voor elkaar heb, maar ik kan dat bedrijf nergens op controleren. Als het hele traject op een uitdraai te volgen was geweest zou ik het wel geloven. Maar het is toch mogelijk dat een autobedrijf een fout maakt, net zoals ik wel eens een fout maak. p.s de kilomerterstand was 100000 en een beetje.

Dieseltje2232 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik wens je veel suc6 Gerwin. Ik geloof niet dat je een fout moet zoeken in de roetmeting, wat kun je nu fout doen aan een roetmeting? Als een motor in orde is dan komt ie ook door de meting. Waarschijnlijk is de motor al over zijn toeren gegaan bij het bepalen van het afgeregeld toerental dus nog geen meting gedaan en ook geen papiertje. Was dit de eerste roetmeting na de chiptunning?

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Heb eens met een Astra TDS meegemaakt dat de intercooler vol met olie zat. Met normaal rijden ging het goed, tijdens de roetmeting sloeg hij op hol. (gelukkig bij het warmrijden en dus even op afregeltoerental laten draaien om de boel schoon te blazen. Dus nog kunnen afremmen om schade te voorkomen. Bij deze auto was de turbo versleten.

ramvan (0), 19 jaar geleden

"als de auto ok is, komt hij ook wel door de meting" is een beetje kort door de bocht. Jullie experts weten net zo goed als ik, dat er bij zo'n roetmeting vaak een beetje aangerotzooid wordt (filter laten afvullen met een bepaalde vloeistof, zodat elke nog zo kwalmende bak door de apk komt of een temperatuur sensor doorverbinden, als het een beetje te lang duurt ezv) dus: het zou toch kunnen, dat er een prutser aan mijn auto heeft gezeten? Mischien was het mijn auto... maar om ¤4000 schade zo maar te accepteren.. ik dacht het niet!

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Eerst de oorzaak achterhalen en dan pas conclusies trekken. Laat een onafhankelijk expertisebureau er naar kijken dan weet je wie er aansprakelijk is. Maar ik denk dat je niemand aansprakelijk kan stellen behalve de overheid die deze regeling bedacht heeft. Ik blijf bij de stelling dat de motor op deze test gebouwd is. De oorzaak van overtoeren kan door slecht chippen of 'op hol slaan' gebeuren. Ook had je ketting kunnen breken die zijn niet zo best bij dit motortype.

Andre330 (0), 18 jaar geleden

geen enkele motoren zijn op deze testen berekend natuurlijk, die overheidd is harstikke gek met hun roetmetingen

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Motoren zijn al vanaf de jaren 70 geschikt hiervoor. Kijk maar eens onder de motorkap van een oude W123 Mercedes, daar staat de K waarde op een sticker op het blok.

Ik ben het ook niet eens met de procedure echter veel kwaad kan het niet mits de motor natuurlijk goed is.

Wel ben ik angstig voor automaten die flink op hun donder krijgen. Ooit iemand hier een probleem mee gehad?

Groeten,

Paul

jos_br.5980 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik vindt het kort door de bocht te stellen dat de roetmeting slecht is voor de motor aangezien de motor tijdens vollast veel meer belast wordt en zeker wat lagers aangaat.Een diesel is nou eenmaal begrenst en al zou het toerental te hoog zijn mag dit niets uitmaken. Ik heb hier zeer veel auto's in onderhoud die getuned zijn (meest vag) en heb nog niet een auto meegemaakt die kapot liep tijdens of door gevolg van de roetmeting.

Jos.

Andre330 (0), 18 jaar geleden

in Duitsland schijnen ze volgens een motor-vriendelijke procedure roetmetingen te doen (chemisch of zo iets heb ik wel eens gehoord)

ramvan (0), 18 jaar geleden

Ik heb het opgegeven! Ik kan niets bewijzen en als ik het al kon bewijzen.. De uitbetaling wordt gedeeld op de het aantal kilometers dat op de teller stond. Een ander probleem is dat het chipbedrijf in belgie zit (dtm tuning) Ik hoop dat er nog iemand in Letland heel gelukkig met deze auto is geworden! Van die man van mijn garagebedrijf kreeg ik nog een grote bek ook!!
geweldig (nu rijd ik een renauld laguna van een andere garage en hoop maar dat bij de volgende meting dat deze auto wel heel weer naar huis komt) BEDANKT IEDEREEN! AAN JULLIE HEEFT HET NIET GELEGEN

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.