Chrysler Voyager: Na reparatie cilinderkop trillingen/resonantie hoorbaar in cabin

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 CRD

Na de reparatie van de cilinderkop van een 2007 Voyager 2.5 CRD heb ik last van trillingen / resonantie in de cabine en ik kom er maar niet achter waar ik wellicht een fout heb gemaakt. Vooral bij 3000 toeren en meer is er duidelijk een zoem / herrie / gebrom hoorbaar en dit is bijzonder storend. De motor loopt stationair heel mooi rustig, maar ook in stilstand hoor je bij > 3000 toeren het geluid in de cabine resoneren. Het probleem is dus zowel in stilstand, als tijdens het rijden hoorbaar.

Er was een klep afgebroken en na revisie van de cilinderkop is alles weer opgebouwd. Tijdens de- en montage is de motorsteun aan de radiator- en de distributiezijde losgehaald, zodat het blok iets kon zakken en dit was weer nodig i.v.m. een schroefdraadreparatie van de spanrol.

Alle motorsteunen zijn nagekeken en ik kan daar geen oorzaken vinden, alle rubbers lijken in orde te zijn. Verder heb ik alles nagelopen om te controleren of er misschien "metaal op metaal" contact is tussen de carrosserie en het motorblok, maar ook daar kan ik helaas niets vinden.

Ik vermoed zelf dat het probleem in het flexibele deel van de uitlaat zit, maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan controleren. Bij de Voyager zit er net boven de kat een soort flexibel deel, maar deze is anders dan de gangbare modellen en (voor mij) ook lastig te controleren. Het flexibele deel bestaat uit een soort buis in buis systeem, met tussen de buizen in een soort staalwol. Ik kan visueel niet van de buitenkant zien dat er iets is beschadigd, ik voel alleen wel dat er wat trekspeling op de koppeling zit.

Heeft iemand toevallig een idee wat ik fout heb gedaan, of wat ik misschien gesloopt heb?

Arnhem1

Geplaatst door Arnhem1 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1900) PRO, 9 jaar geleden

Alles staat wel op tijd ?
Als er een vrijloopkoppeling op de dynamopoelie zit , werkt deze ?
Kun je zien , als de multiriem klappert is het meestal mis.

Arnhem1 (0), 9 jaar geleden

Alles staat op tijd, ik heb dit na starten nog 2 keer gecontroleerd met de paspennen. Vrijloopkoppeling werkt ook, de multiriem klappert verder ook niet.
Het is vooral de uitlaat, voorbij de kat waar het schudden goed zicht- en hoorbaar is.
Zou een trillende/schuddende uitlaat voor zoveel herrie kunnen zorgen?

kaleido 1 (1900) PRO, 9 jaar geleden

Zet eens een krik met een klos hout onder je carter/vliegwielhuis , beetje spanning er op zodat de motor iets omhoog komt en probeer het dan nog eens .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.