Chrysler Neon: Neon: Automaat springt steeds van D naar N.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo allemaal,

Ik rij sinds 07/2009 een Neon automaat, die ik bezit vanaf 188.000. Imiddels is de 216.000 gepasseerd, en mag er wel eens iets misgaan.

De laatste tijd hield de wagen af en toe wel eens iets in: als ik gaf geef, gebeurde er niets, ik moest het gaspedaal loslaten en weer intrappen om weer repons te krijgen. Dit lijkt te zijn verdwenen na een lange rit in Duitsland met wat hogere snelheden. Geen idee of dit te maken heeft met het probleem waar dit topic over gaat.

Het probleem nu: de automaat komt lijkt van de D steeds naar de N te springen, met als gevolg hoge toeren, zonder vooruit te komen. Plotseling springt-ie wel weer vooruit, dus een prettige rijervaring is het niet. Ook lijkt hij naar de 2e versnelling te gaan, maar daarna weer in de N. Ik rij verder vrijwel geen autoweg, dus hoge snelheden nog niet getest. De R weigert zelf helemaal in de meeste gevallen.
Ik heb er niet meer veel me durven rijden, ik bewaar de laatste loodjes om een stuk naar de garage te overbruggen. Ik heb het idee dat het ook erger wordt, dus dat ik zometeen helemaal stilsta.

Er lijkt ook een olieachtig spul onder de wagen vandaan te komen (regenboogachtige plas na inparkeren naast de wagen). Maar ik heb ook olie bijgevuld laatst, en dit klots wel eens ernaast soms.
Ik moet zeggen dat ik twee dagen vóór dit probleem over een obstakel ben gereden: in de hevige sneeuwval ben ik over een obstakel dat een autovrije-zone afbakent "geschraapt". Kan er iets zijn opengescheurt, of afgebroken waardoor vloeistof is weggelopen met dit probleem als gevolg?

GTZ

Geplaatst door GTZ (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Neon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Olietekort geeft vaak dit verschijnsel. De pomp zuigt dan lucht aan en de druk valt weg om de koppelingen te bedienen. succes.

GTZ (0), 13 jaar geleden

Ik neem aan olie die in de automaatbak zit. Wellicht dus toch door die mogelijke schade door dat obstakel? Kan ik de bak niet in de soep rijden door nog een paar km naar de garage te rijden? Dank voor je snelle reactie :)

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Draaiend peilen en zonodig bijvullen ATF dextron 3 .Als er geen olie genoeg in zit stopt hij vanzelf. Pomp zal het niet fijn vinden om zonder olie te draaien. Je kunt ook kijken of er wel lekkage is !!!Sterkte.

GTZ (0), 13 jaar geleden

Dit bijvullen schijnt nogal een delicaat werkje te zijn, en die olie heb ik niet, dus dat laat ik maandag aan de pro over!
Het goeie nieuws is dus dat de bak verder in orde is? Geen extreem dure reparatie dus? :)

gamgra (0), 13 jaar geleden

@Punt:
Misschien toch even controleren, de aanbevolen olie voor een Chrysler 1996 automaat is ATF+3 of ATF+4. NOOIT GEEN DEXRON.!!!
http://www.allpar.com/fix/trans.html

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Ik zal mijn woorden terug trekken .

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Wil je helemaal op safe gaan haal dan eerst even wat olie bij je garage type SP 2052 ...ik heb het even voor je op gezocht . Volg de aanwijzing van de werkplaats hoe te vullen en te peilen. Dan kan je rijdend heen. Succes.

gamgra (0), 13 jaar geleden

@Punt:
Ik wil toch graag even terugkomen op de Chrysler ATF+4 automatische transmissie olie.
Deze ATF+4 transmissie olie is tot op heden de enige die door Chrysler aanbevolen wordt voor gebruik in Chrysler automaten.
Persoonlijk heb ik niks tegen Kroon olie SP2052 maar het is GEEN ATF+4 olie.

Daarom moeten wij, hier op dit Chrysler forum, waar veel mensen voor advies komen, niet afwijken op de door Chrysler aanbevolen smeermiddelen, dit geldt zeker voor de automaat.

De ATF+4 wordt niet door Chrysler zelf geproduceerd, alle grote olie maatschappijen produceren deze olie, volgens de Specs en na goedkeuring door Chrysler.
De ATF+4 specificatie eisen dat een *goedgekeurde group III base-oil* gebruikt wordt, daarbij is men verplicht aditieven van Lubrizol toe te passen.


* Geruime tijd was de Group III Shell base-oil, de enige die voldeed aan deze eisen .

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Ton je hebt gelijk. Groeten

GTZ (0), 13 jaar geleden

OPGELOST!

De garage heb ik niet meer gehaald, dus de ANWB moest ter plekke komen. De olie was inderdaad helemaal op. Toen de beste man olie had bijgevuld en ik de motor startte, werd de ANWB-er bedolven onder een douche van zijn zojuist bijgevulde olie.

De slang die loopt van de automaatbak naar de oliekoeler bleek gescheurd/kapot!

Ik werd afgesleept naar de Opel garage een kilometertje verder. Om 14u gebracht, om 17:15u telefoon dat de wagen klaar was.
Kosten: 25,05 euro aan olie, 1,20 euro aan 14mm klemmen, 5,70 euro aan 8mm benzineslang (8x 0,70 euro). Arbeidsloon: 113,75 euro. Totaal incl. BTW 173,26.

Men had het nog over onderdelen bestellen bij een USA garage elders, maar wellicht konden ze het ook "zelf wel maken". Dus ik hoop wel dat er correct werk is geleverd! :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Neon of stel zelf een nieuwe vraag.