Ik heb sinds kort een Neon van bj 2000 automaat met 232000 km op de teller.
Hij rijd heel goed en heeft zn grote beurt gehad.
Wat mij is opgevallen, toen wij op de dag van koop ermee naar huis reden, dat de temperatuur meter op een kwart bleef steken.
Volgens mij moest dat toch op de helft zijn? Ik heb de koelvloeistof peil nagekeken en alles was oke.
Kan het zijn dat de thermostaat vast zit? Of kan het liggen aan twee soorten koelvloeistof?
Wij rijden nu vaker lange afstanden, maar toch blijf de temperatuur meter op een kwart staan. Is dat normaal bij de Neon?
Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik eraan (laten) doen?
Graag uw advies hierover.
m.vr.gr
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou controleer de koelwaterslang ens in de opwarm fase.
als ze gelijk beide warm worden is dat de oorzaak en moet je de thermostaat vervangen.
zo niet dan moet je de temperatuur meter en sensor controleren.
groetjes jan.
als de auto op bedrijfstemp is hoeft het helemaal geen defekt te zijn. er zijn meer merken waarbij de naald heel laag blijft staan, dat is dan gewoon een eigenschap van de tempmeter.
Het beste kun je even naast een andere neon gaan staan of de dealer vragen wat de meters normaal aangeven.
Thermostaat kan wel stuk gaan natuurlijk . de slang naar de radiateur moet bij koude start pas na minuten warm worden en niet meteen zo wel dan blijft de thermostaat open staan en is ie stuk, maar dit verklaart niet de temp van de koelvloeistof bij warme motor want dan staat ie nagenoeg altijd open.
Laat motor eens stationair draaien en wacht tot de fan aanspringt, wat geeft de meter dan aan?
temp zit dan al tegen de 100 graden aan.
[quote=jan T]nou controleer de koelwaterslang ens in de opwarm fase.
als ze gelijk beide warm worden is dat de oorzaak en moet je de thermostaat vervangen.
zo niet dan moet je de temperatuur meter en sensor controleren.
groetjes jan.[/quote]
ik zal het morgen eens proberen
13 jaar
ik vergat te vertellen over de fan,
als ermee is gereden, dan slaat hij wel aan, maar draait hooguit drie seconden en gaat daarna uit.
dit doet ie vaker ook al heb je lange afstanden gereden.
is dit wel zo of moet ie wat langer draaien?
ik zal eens vergelijken en letten op de slang.
en stationair laten draaien tot de fan aanspringt.
13 jaar
tja beetje giswerk nu he...even stap voor stap de dingen nalopen zoals hierboven beschreven.
Meer kun je nu even niet doen.
Laat maar horen als je wat meer weet.
Wordt de kachel wel warm? Zo niet denk ik dat thermostaat open blijft staan.
Loopt de temperatuur stationair wel op en daalt deze tijdens het rijden weer stevig?
Dan denk ik bijna zeker de thermostaat..
Groeten Stanis
13 jaar
De Fan draait altijd even na als je de motor uitzet,heeft te maken met de airco.
De Meter hoort idd op de helft te staan als hij op bedrijfstemperatuur is.
Loop eerst alle tips even na,eerder kun je verder niets doen en als je vermoed dat er 2 soorten koelvloeistof gebruikt zijn dan tap deze af en vervang die voor een G12(rode longlife)verkeerde koelvloeistof kan schade veroorzaken aan het koelsysteem,maar voor je aftapt zou ik hem wel even flushen met een flushmiddel zodat je zeker bent dat het inwendige goed schoon is.
13 jaar
dat van de airco ben ik inmiddels achtergekomen
ik had niet door dat bij de stand ontwasemen de airco ook automatisch meedraaide zonder dat de schakelaar op airco stand staat.
Daarom dus dat de fan zo kort draaide achtermekaar.
ik heb nu geprobeerd en gelet op de temp , hij komt nu wel op de helft.... dus met airco aan komt de meter niet op de helft neem ik aan???
en de fan blijft langer doordraaien en regelmatiger.
de koelvloeistof zal ik sowieso moeten vervangen.
de slang wordt niet zo snel warm bij opstarten.
wel geeft de kachel bij koude start al snel binnen 5 minuten al warmte af.
is dat een goed teken?
tijdens stationair draaien blijft de temp hetzelfde, tijdens rijden daalt hij niet, dat is me ook opgevallen.
13 jaar
Dat klopt wel,als je nu bij een koude start en buitentemperatuur de verwarming even uitlaat tot je een 2 min gereden hebt,dan is het meteen aangenamer.
Dat die airco ongewild meedraaid kost dus ook ongewild extra brandstof,maar die functie is met een simpel gaatje boren in een koperen electro strip uit te schakelen.
13 jaar
de airco hoort mee te draaien oo de ontwasemingsstand, omdat dan ook meteen je lucht gedroogt wordt, dus dat gaatje boren zou ik maar laten. Als je de kachel op een andere stand zet waarbij de airco niet meedraait, zul je waarschijnlijk een andere waarde op de meter zien. Zodra de buitentemperatuur op gaat lopen zul je dit ook gaan zien bij de aircostand. Wat de andere heren vergeten is dat dit een automaat is, en deze heeft een andere radiateur en een ander koelfan programma dan de handgeschakelde bakken, omdat de olie van de automaat gekoeld wordt in de radiateur. Bij hellingrijden en filerijden wordt die olie bijzonder heet, en daarom koelt deze auto anders. Ik denk dat het ' probleem ' straks vanzelf verdwijnt, misschien dat BrOns ons even uit de brand kan helpen? Hij is de Chrysler specialist hier...
Gr
peco power
heel veel dank.
het klopt ook wat u zegt over de waarde zonder ontwaseming, dan komt de meter op de helft.
met ontwasemingstand dan was het op een kwart.
ook over de automaat en koeling daar heeft u gelijk in.
wij gebruiken nu meer de bi level bij de aanjager en de stand buitenlucht.
dan slaan de ramen minder aan.
13 jaar
Met dat gaatje boren wat ik dus wel gedaan heb bepaal ik zelf of ik met of zonder airco wil ontwasemen.
13 jaar
ja, idd, dat bepaal jezelf, maar voor een sneller resultaat is de airco er bij aan gewoon beter.
wat betekent het als je bougie aan de bovenkant nat is van smeerolie?
als ik de bougiekabel uittrek, dan is die nat van smeerolie.
werkt de bougie dan wel? en hoe kan het dat er smeerolie daar komt?
duidt dat op grotere problemen?
13 jaar
Als die bougie nat is zal de kleppendekselpakking lek zijn,probeer door een doek langs de bougie te duwen de olie weg te werken,dan de kleppendekselpakking vervangen en evt nieuwe bougies,ook de betreffende bougiekap schoonmaken of evt alle kabels vervangen.
13 jaar
olie even weghalen, met een doek of de zaak droogblazen en wat remmenreiniger gebruiken. Dan weer rijden en als ie weer vet wordt dan is waarschijnlijk je kleppendeksel pakking lek, iets wat goed kan met een dergelijke km stand. Een garage even laten kijken naar de ernst van de lekkage en evt laten vervangen.
Gr
peco power
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Neon of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar