Niet helemaal een nieuw topic maar nu een opsomming van de problemen die blijven. Wegens het uitblijven van antwoorden op mijn vorige topic, hier een overzicht van de blijvende problemen.
Koude motor start, toerental naar 1200rpm
Na een seconde of 5 zakt het toerental en begint hij bij stationair te fluctureren. Dit probleem had ik eerder ook maar nu is duidelijk dat hoe kouder het wordt, des te duidelijker het probleem an groter de verschillen in toerental bij stationair.
Het toerental gaat echt op en neer van 1000rpm naar bijna afslaan. De motor blijft net aan draaien.
Als de motor warmer wordt, dan gaat het toerental nog steeds op en neer maar het wordt wel minder naarmate de motor opwarmt.
Tijdens het rijden geeft de auto geen problemen. Hij trekt uitstekend op en zolang er gas gegeven wordt, is het toerenverloop keurig lineair en stottert dus niet. Wat wel blijft is het net aan zichtbaar knipperen van alle verlichting.
Vervangen zijn de O2(lambda) sensor upstream en de dynamo. Schoongemaakt zijn de luchtinlaatklep en huis (was nogal vet) en de MAF sensor. Vooralsnog kan ik geen lekkage vinden in het vacuum maar absolute zekerheid heb ik nog niet. Ik krijg geen storingsmeldingen/codes.
Iemand een suggestie waar ik nu nog zou kunnen zoeken? Kan het knipperen van de verlichting en het slecht stationair lopen met elkaar te maken hebben en zo ja, wat kan dat zijn? Kan het de stappenmotor van de stationair zijn of de EGR? Kan ik ergens meten om erachter te komen wat mogelijk het probleem is? Kan het probleem in de elektra zitten in de verdeler/bougies/bougiekabels? Zit er na de dynamo nog ergens een spanningsregelaar en zo ja, waar en kan dit ook het probleem veroorzaken?
Graag hulp in de goede richting.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het knipperen van de verlichting komt bijna zeker uit de dynamo, de spanningsregelaar is waarschijnlijk de boosdoener of een diode defect.
Onregelmatig lopen kan veroorzaakt worden door een vervuild gasklephuis
Dynamo is onmogelijk. Ik heb juist de vorige dynamo gewisseld voor een nieuwe vanwege het knipperen. Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat de nieuwe dynamo exact hetzelfde probleem veroorzaakt. Ik ben bang dat de spanningsregelaar ergens anders zit en met een beetje pech in de computer. Ik hoop dat iemand mij kan aangeven hoe en waar ik eventueel kan meten waar ik het probleem kan achterhalen voordat ik er een nieuwe computer in ga zetten. Die geven ze niet weg namelijk en het zou zonde zijn als ik die (net als de dynamo) wissel en er daarna achter kom dat daar ook het probleem niet zit. Meten is weten maar hoe en waar?
Gasklephuis heb ik onlangs grondig gereinigd maar kreeg geen enkele verbetering. Ook daarvoor geldt, ik wil van alles wisselen maar hoop dat ik eerst ergens kan meten. Helaas is het huis van mijn oude 1998 voyager niet uitwisselbaar.
13 jaar
Heb je hem al uit laten lezen , ik heb het idee dat we van alles aan het proberen zijn maar niet weten van hoe of wat.
Heb hem zelf aan de laptop gehad maar hij geeft geen enkele storingscode meer. De auto staat nu niet thuis maar ik zal morgen de laptop er weer aan hangen als ik de scanmaster-ELM software weer aan de praat krijg. In eerste instantie was de long term fuel trim niet helemaal ok tijdens ritten maar dat was vooral met een belaste motor en lijkt op één of andere manier voorbij sinds ik de O2 sensor vervangen heb. Dit lijkt mij verder niets te maken hebben met het stationair toerental. Verder heb ik ook een aantal keer voor de zekerheid injector cleaner in de tank gegooid maar ook daarbij kreeg ik geen verandering. Belast trekt de motor uitstekend en harder dan de vorige auto. Uiteraard zie je bij stationair in de software wel het toerental op en neer gaan. Ik begin zelfs te denken dat het knipperen van de verlichting en het slechte stationair wel met een fout in de ecu te maken kunnen hebben hoewel eea gevoelsmatig echter geen relatie met elkaar zouden moeten hebben.
Morgen maar weer even de pc eraan. Welke gegevens zijn het belangrijkste als we naar het stationair probleem moetn kijken?
13 jaar
Reset je ECU eerst,1 accu klem los en ca 15 sec je rempendaal intrappen,had het vandaag met mijn PT Cruiser,foutcode 340,geen nokkenas signaal naar de ECU,even de stekker los en vast van de nokkenassensor,ECU gerest en de fout was er uit,,ik weet niet of dat voor jou Chrysler ook opgaat?
Chryslers zijn op dat punt makkelijke auto's
13 jaar
Zojuist zoals beschreven de accupool losgehaald en het rempedaal ingetrapt. Daarna weer aangesloten, laptop eraan en gestart.
Helaas, in eerste instantie leek hij even beter te draaien maar na een aantal seconden ging het toerental weer op en neer. Tijdens het opwarmen blijft het toerental grotendeels boven 1050rpm maar zakt gewoon af en toe terug naar 600rpm waarna hij weer opklimt. Ik krijg het idee dat het toerental zakt als de aico clutch inschakelt. De multiriem lijkt het daar ook niet lekker mee te hebben en gaat klapperen. Eén van de spanrollen (Idler Pulley 4792 581AA) lijkt krom en wordt dit weekend vervangen samen met de multiriem. Dan weet ik dat het ook daaraan niet meer kan liggen en wellicht voorkomt dat het klapperen. Ik ben bang dat het echter niet de rest verhelpt. De airco is vorig jaar nagelopen en gereviseerd volgens de vorige eigenaar. Hij functioneert verder naar behoren.
Het knipperen van de verlichting blijft en verandert niet als het toerental verandert, ook niet bij een onbelaste motor met een hoog toerental. Dit lijkt dus compleet onafhankelijk van het toerental te zijn.
13 jaar
Bijgaand als het lukt een PDF van de gemeten waardes tijdens het opwarmen. Stilstaande auto.
http://imageshack.us/photo/my-images/406...
13 jaar
Zojuist de stappenmotor van de stationair gereinigd, de o-ringen even opnieuw ingevet en de zitting in het inlaatklephuis ook schoongemaakt. Vooral de zitting was nogal vies. Hierna gestart en een mooi stationair toerental was het resultaat. Nog niet te vroeg juichen en bij koude motor nog een paar keer proberen om zeker te zijn. Ziet er veelbelovend uit.
Wat overblijft is het knipperen van de verlichting. Iemand nog suggesties waar en wat ik kan meten om erachter te komen wat het kan zijn? (dynamo is al vervangen dus daaraan ligt het niet)
13 jaar
Update:
Helaas net gestart en het probleem is weer terug. Omdat hij in eerste instantie geen probleem gaf en nu dus weer wel, lijkt het probleem toch bij het gasklephuis te zitten. Helaas kan is de stappenmotor uit de vorige voyager niet hetzelfde dus kan ik ze niet uitwisselen om te proberen. Misschien toch maar investeren in een nieuwe stappenmotor of een tweedehands compleet gasklephuis.
13 jaar
Vandaag een nieuw (tweedehands met 28miles op de teller) gasklephuis met stappenmotor besteld in de VS. Voor 60,- inclusief verzenden de gok waard. Zal wel even duren voordat hij er is. Als het ingebouwd is doe ik weer verslag.
Iemand nog suggesties voor het knipperen van de verlichting?
13 jaar
Knipperen van de verlichting zal meestal aan de spanningsregelaar liggen,niet aan de dynamo zelf en die regelaar zit bij Chrysler ingebouwd in een power unit,zoals die genoemd wort,en dat is weer de gehele zekeringkast onder de motorkap.....maaaaarrrrr een slecht accu kan ook knipperende verlichting veroorzaken.
13 jaar
Het lijkt er niet op dat de accu slecht is. Ik zal voor de zekerheid even met een andere accu testen. Moet die dan wel even vooraf goed doorladen. Vooralsnog lijkt het niet want hij lijkt voldoende power te hebben bij starten en gebruik van de deuren etc.
Als je het over een spanningsregelaar in de zekeringkast hebt, kan ik die dan in de kast vinden of is dat geen onderdeel wat je apart kunt vervangen? Hebben we het hier over de Front Control Module (FCM)? Kan ik ergens meten waar het fout gaat en zo ja, wat meet ik dan? Ik lees zojuist op diverse plaatsen dat veel mensen last hebben van uitval van 1 van de koplampen of spontaan claxonneren etc. Het blijkt dat veel problemen ontstaan met geoxideerde contacten. Loshalen, grondig reinigen, eventueel iets bijbuigen en goed in de zuurvrije vaseline zetten voordat de connector weer aangesloten wordt blijkt bij velen te helpen. Volgend weekend als het droog is maar eens proberen. Altijd goedkoper dan een nieuwe dus het proberen waard.
13 jaar
In ieder geval is het slechte stationair lopen verleden tijd. Vervangend gasklephuis erop met aanzienlijk minder kilometers en een goeie stappenmotor. Bleek dus definitief in de stappenmotor te zitten. Loopt stationair weer als een zonnetje. Uiteindelijkke conclusie over deze storing is dus zowel de upstream O2 sensor als de stappenmotor. Dynamo bleek achteraf volledig in orde.
Verder vandaag alle contacten van de zekeringenkast en de front control module gereinigd. Helaas, het knipperen blijft dus is waarschijnlijk toch de spanningsregelaar naar zijn grootje. Heb nog geen alternatieve accu geprobeerd dus dat ga ik nog even proberen voordat ik een nieuwe fcm bestel. Tweedehands heb ik enige twijfels over gezien ik nogal veel over elektrische problemen lees.
13 jaar
Weet iemand of ik probleemloos de PCM kan vervangen voor eenzelfde type of is hiervoor een DRB III scantool voor nodig om hem vooraf opnieuw te programmeren?
Zoals ook eerder aangegeven heb ik de volgende problemen:
Knipperende verlichting, onregelmatig stationair bij koude motor en een niet werkende mistlamp RV waarop wel spanning wordt gemeten.
Op basis van een eerder advies gekregen via deze site heb ik onlangs de Front Control Module (FCM) vervangen omdat daarin de spanningsregeling zou zitten. Dit bleek niet het geval en dus ook geen oplossing. Nu lees ik in de service manual dat de spanningsregeling wel in de PCM zit. Logischerwijs is het vervangen van deze module dus de volgende stap.
Inmiddels heb ik de volgende zaken al gedaan:
Vervangen O2 sensor upstream (betere loop en zuiniger gaan lopen) Vervangen van dynamo (bleek niet het probleem omdat hier de spanningsregeling niet op zat) Reinigen MAF sensor Vervangen gasklephuis en stappenmotor (slecht stationair leek verholpen maar is nu weer terug) Bougies en kabels vervangen met origineel Mopar (loopt nu mooier bij warme motor) Automaatrevisie (begaf het maar heeft niets te maken met dit probleem)
Wat nog moet gebeuren is vervangen of reinigen van de katalysator agv de slechte loop en niet helemaal gasdicht van de verbinding nu een storing.
Volgens wat ik lees begrijp ik dat de km stand in de PCM opgeslagen en zou dat de enige reden zijn waarom deze opnieuw geprogrammeerd moeten worden. Een andere reden kan ik niet vinden maar ik wil het graag zeker weten vandaar mijn vraag. Verder de vraag of het vervangen van. De PCM mogelijk ook de oplossing kan zijn voor de slechte stationair omdat ook het signaal van de MAF, MAP en throttle position sensor etc. hier overheen lopen.
Ik neem aan dat alleen identieke PCM's vervangen kunnen worden waardoor ik in de bouwjaren tussen 2001 en 2003 moet zoeken.
Als iemand een antwoord of nog suggesties heeft, dan houd ik mij aanbevolen.
P.S.
Ik had een nieuw topic geopend omdat mijn vraag specifiek ging over het wisselen van de PCM maar blijkbaar vindt men dat dit onder het reeds lopende topic hoort. Ik ging ervan uit dat mijn eerdere probleem was opgelost en het topic gesloten was maar dit bleek niet zo te zijn. Vandaar nu toch mijn vraag onder mijn eerdere berichten.
12 jaar
Nog steeds niemand een antwoord of ik de PCM straffeloos kan vervangen voor een ander exemplaar? Moet hij opnieuw geprogrammeerd worden of niet?
12 jaar
Deze dient geprogrammeerd te worden. Als je een tweedehandse neemt dat je het goede motor type neemt want er zijn in dit model Voyager 8 types 3,3 leverbaar geweest. Waarvan er 3 zijn met verschillende kabelbomen. In de PCM staat geen KM stand die staat in 2 andere modules opgeslagen. De PCM moet geprogrammeerd worden op de start onderbreker zodat ze samen de boel vrij gaan geven.
Over die Rv mistlamp wat er vaak gebeurt is dat je unite van binnen helemaal weg roest waardoor je een overgangsweerstand krijg op je MASSA waardoor hij het dus niet meer gaat doen.
Ik heb wel eens bij een LeBaron een externe spanningsregelaar ingebouwd want ook bij deze zat hij in de PCM maar dat was de auto niet meer waard om te vervangen en dit was een veel goedkopere oplossing. Misschien ook een idee voor jou ?
Greetz br0ns
De externe spanningsregelaar is zeker iets voor mij. Dat was nu net wat ik mij afvroeg of dit niet gewoon mogelijk was om deze na de dynamo te monteren. Volgens mij zit namelijk het grootste deel van alle ellende juist bij de ongelijke spanning. Als dit de enige aanleiding lijkt voor het vervangen van de PCM dan is dit zeker een optie.
Heb je voor mij info wat ik hiervoor het best kan toepassen en waar deze aan te schaffen? Ik was namelijk niet zeker of dit juist de werking van de PCM eventueel negatief kon beïnvloeden. Als het geen probleem is de onderdelen direct vanuit de dynamo al met goede gelijkspanning te voeden dan ben ik volgens mij geholpen.
De mistlamp ga ik dan demonteren en kijken of ik een knappere massa kan maken. Ik heb wel al eea ontroest maar dat gaf niet voldoende resultaat blijkbaar. Ik was even bang dat daarvan ook uiteindelijk de oorzaak aansturing vanuit de FCM lag maar dat lijkt dus niet het geval.
Bottomline dus drie vragen: welke spanningsregelaar is het best geschikt voor het gevraagde vermogen, waar kan ik deze aanschaffen en klopt het dan dat ik hem gewoon direct na de dynamo kan plaatsen?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar