Chrysler Grand Voyager: Opnieuw vullen van aircosysteem na vervanging compressor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 3,3 LE

Een jaar geleden is de compressor van mijn 1998 Grand Voyager 3,3 LE met rear/AC compleet vastgelopen. Wat hieraan vooraf ging, was dat er af en toe wolken volkomen reukloze waterdamp/mist uit de ventilatie openingen kwam. Ik heb niet het idee dat het systeem ergens anders lek was behalve op de pomp na het vastlopen.

Vandaag hebben we uit een andere auto (3,3l SE uit 1997 zonder rear/AC) De pomp is identiek en het systeem waaruit deze pomp kwam was 100% werkend. Bij het overzetten van de pomp is er geen olie uit de vervangingspomp gelopen. Bij het demonteren van mijn eigen pomp had het systeem nog een absoluut minimale overdruk. Ik neem aan dat er geen invloed van buitenaf (vocht) op het systeem is geweest. De aansluitingen op de vervangingspomp heb ik voorzien van nieuwe o-ringen. Het systeem inclusief pomp is hooguit een uur in aanraking met mogelijk vochtige omgevingslucht geweest.

Nu wil ik de boel weer laten afvullen. Moet ik nu evengoed vanwege het feit dat mijn auto voorzien is van rear/AC 70ml olie bij laten vullen (dat zou het verschil moeten zijn als ik naar de tabellen kijk) of kan ik de rest , inclusief verzorgen van de juiste hoeveelheid olie overlaten aan de airco specialist?

Volgens mij zou nu namelijk de volgorde moeten zijn:

Systeem spoelen, exacte hoeveelheid olie toevoegen (400ml ND8 PAG), vacumeren en vullen met 1360g R134a.

Klopt dit of wordt met spoelen niet bedoeld dat ook de olie op deze manier ververst kan worden? Ik wil namelijk niet het risico lopen dat de pomp nu weer vastloopt of dat er iets anders met het systeem gebeurt. Een probleemloos werkende koeling zou nu wel prettig zijn.

bartf

Geplaatst door bartf (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Grand Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee, met spoelen wordt geen olie ververst, spoelen moet altijd gebeuren nadat een compressor is vast gelopen om het achter gebeleven ijzer vijlsel uit het systeeem te verwijderen.
Na het spoelen zit er ook geen olie meer in het systeem.

De compressor wat je nu hebt gemonteerd "MOET" er tussen uit, ook de filter/droger en het expansieventiel, dan pas kan het systeem gespoeld worden.

Olie verversen van de compressor, nieuwe filter/droger en nieuw expansieventiel monteren.

Olie hoeveelheid van de gegevens die ik heb = 220 ml met ac achter.

bartf (0), 12 jaar geleden

Theo,
Bedankt voor je uitleg. Moet de hele pomp er dan weer uit of kan ik volstaan met bovenop de leidingen weer loshalen? Moet de olie actief uit de compressor geblazen/gezogen worden of moet hij gewoon op zijn kop? Dan moet hij er namelijk wel uit.

Ik heb onderstaande tabel in een manual staan. Ik hoop dat het tabelletje een beetje in stand blijft. Als ik dit goed lees, dan zou ik dus totaal 400ml moeten hebben of zit ik helemaal fout? 220 ml voor alleen de pomp. Als het goed is zit er nu dan 150ml in maar die kan ik dus beter vervangen.

Refrig oil cap. front AC Dual AC
component ml oz ml oz
compressor 150 5.0 220 7.4
filter-drier 30 1.0 30 1.0
condenser 30 1.0 30 1.0
evaporator 60 2.0 60 2.0
rear evap NA NA 60 2.0

Total 270 9.0 400 13.4

Als ik de boel kan voorbereiden maar wel met de auto kan rijden door de pomp bijvoorbeeld los te gooien, de droger en de expansion valves, dan scheelt dat wachttijd bij het spoelen. De vraag is of dat praktisch/gebruikelijk is.

Ik ben er overigens inmiddels wel achter dat ik zeker de droger niet moet vergeten te vervangen. Zou dom zijn om het op een paar euro te laten hangen. Moet ieder afzonderlijk onderdeel worden gevuld met olie of kan na het flushen de boel worden afgesloten en op één punt gevuld worden met de totale hoeveelheid? Kan iemand mij vertellen hoe groot de kans is dat ik ook de expansion valves moet vervangen na een vastloper van de pomp of kan ik die normaal gesproken laten zitten?

Ik wil wel naar de aircospecialist om de boel te laten flushen en vullen maar ik wil het ook hem zo makkelijk mogelijk maken. Alles wat ik kan voorbereiden is meegenomen lijkt mij. Verder hoor ik een heleboel indianenverhalen over goed en slecht dus heb ik liever vooraf voldoende informatie.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Bart, de totale vul hoeveelheid vermeld voor de compressor geld voor systemen die gespoeld zijn geweest, wat eruit komt moet er ook weer in.
De grootste hoeveelheid olie bevind zich in de compressor (50%), de rest wordt met het koudemiddel gemengd en verspreidt de olie zich door de gehele installatie en onderdelen, dus er zit nooit voor 150 of 220 ml olie in de compressor.

De olie laat je af via de aftap/vulpug, en je zult zien dat daar geen 150 ml olie in zit.
Na spoelen alles monteren, de filterdroger moet het laaste gemonteerd worden en direct daarna moet het systeem afgeperst worden. Is het systeem lek dicht 30 min. vacumeren enz,enz.
Denk eraan dat de compressor voor montage gevuld is met olie.

bartf (0), 12 jaar geleden

Theo, bedankt. Ik ga ermee aan de gang. Het is dat Maastricht een tikkie te ver uit de richting ligt voor me ;-)

bartf (0), 12 jaar geleden

Bij de specialist bleek er toch ook een lek in de condensor te zitten. Waarschijnlijk is dit toch ook de oorzaak geweest van af en toe de witte mist toen hij nog werkte. Inmiddels zijn er wat problemen bij gekomen zoals een vastgelopen bak, storingen in de teller + startonderbreker. Besloten om er geen tijd meer in te stoppen en een nieuwer exemplaar gekocht. Soms is het wijzer om op te geven dan nog een boel geld ergens in te pompen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.