Beste Techneuten,
Ik heb hier een PT Cruiser die na 5 maanden binnen stil heeft gestaan weer in gebruik is genomen. Bij eerste poging te starten bleek de accu leeg. Met een starthulp geprobeerd te starten en toen hoorde je het startrelais klikken. Tweede starthulp parallel op aangesloten en de pt liep gelijk. Echter bij het verwijderen van de starthulp slaat hij weer af.
Dit meerdere malen geprobeerd telkens zelfde probleem. Toen nogmaals gestart met startkabel en een andere auto + een starthulp (anders hoor je alleen het relais klikken) dit een half uur laten lopen, starthulp en startkabels weer verwijderd en de PT bleef lopen. Dit was echter van korte duur. De motor begint te haperen alle elektronica valt uit waaronder toerenteller enz en de motor slaat weer af.
De gemonteerde gel accu verwijderd en een nieuwe normale accu geplaatst (gewoon rechtstaand aan de passagiers zijde) starten, lopen. Toen begon het motormanagement lampje te branden, heb ik m laten uitlezen. Gaf enkele foutcodes aan ( welke weet ik niet) en het lampje ging weer uit. De monteur vertelde me dat dit normaal is als de accu er af is geweest.
Met de nieuwe accu heb ik een uur kunnen rijden en net thuis kunnen komen. Nu weer terug bij af. Accu leeg. Wil niet starten.
Dit lijkt allemaal op een niet of slecht werkende dynamo, echter is deze enkele maanden voordat hij gestald werd vervangen toen ik het zelfde probleem had. Tijdens het rijden begint motormanagement lampje te branden even later het accu lampje dan nog even kunnen rijden totdat de accu leeg is en dan is het afgelopen. Heb m een paar keer laten uitlezen komen enkele onduidelijk foutcodes uit. Dan gaat het motormanagement lampje weer uit en is het probleem voor heel even verholpen.
Ben al bij verschillende garages en autobedrijven geweest. Ze komen er niet uit en willen maar al te graag de dynamo vervangen maar dat lijkt het niet zijn.
Wie kan me hier mee helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat voor laad spanning meet je bij draaiende motor aan de accu, en wat aan de dynamo, het is duidelijk een laad probleem, en waarom komt een garage er niet uit, die meten toch ook wel neem ik aan, of bent u zo eigen wijs dat u het niet wilt geloven
gr jan
Uitlezen kun je een PT zelf,3x snel op en van contact en de 3e keer op contact laten staan,dan verschijnt in de Km-stand display de foutcode(s).
Als de accu los is geweest verschijnt P1684,die na 50 starts automatisch verdwijnt.
Ik vermoed dat de laadspanning te laag is,echter wordt die geregeld vanuit de ECU,doe het volgende,monteer een volle accu,sluit deze aan,daarna een accupool los maken en ca 15 sec het rempendaal intrappen,de ECU is dan gereset en de foute laadspanning zou dan ook weer goed moeten zijn.
Daarna weer even zelf uitlezen en de foutcodes die dan verschijnen noteren,daar kunnen we hier meer mee,maar ik denk dat na de reset de accuspanning weer goed blijft,dit kan het gevolg zijn van met een kapotte accu rijden.
Als de laadspanning na de reset te laag blijft,reset dan nog een keer,blijft die fout dan zul je de ECU moeten vervangen voor een sloop exemplaar.
De lijst met foutcodes heb ik je gemaild
13 jaar
Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad de ECU te resetten met een volle accu maar de volgende codes komen naar boven tijdens het uitlezen dmv van 3 x op contact met de huidige (bijna lege) accu.
0833, 0500, 0620 en 1652.
Enkele codes staan wel in de lijst andere weer niet.
Ik ga het zo snel mogelijk testen met een volle accu.
Alvast bedankt voor de reeds aangeleverde info!
13 jaar
P0500 - Vehicle speed Sensor "A" - voor Chrysler geen signaal gedetecteerd
P0620 - Generator Control Circuit - Laad probleem
P0833 - Clutch Pedal Switch "B" Circuit - Koppeling pedaal schakelaar 2??
P1652 - J1850 Communication Bus
Klopt de P0833?? 1 koppeling pedaal schakelaar is normaal, maar 2?
Kennelijk is er ook een probleem op de communicatie bus. Hier "praat" de motor-computer met de andere computers in de auto.
De P0500 kan een gevolg zijn als het ABS-systeem normaal de voertuig snelheid door geeft aan de motor.
Zojuist een volle accu er aan gehangen. ECU meerdere malen gereset ( iig de plus pool losgehaald en rempedaal zeker 15 sec ingetrapt houden). Meet geen laadspanning. Foutcodes weer uitgelezen. Deze blijven onveranderd.
Is het bij een PT cruiser ook mogelijk om de ECU te resetten dmv de accupolen (niet aangesloten op accu) tegen elkaar te houden? En is het misschien mogelijk dat deze storingen voortkomen uit een slecht massa contact?
Bij voorbaat dank voor de hulp.
13 jaar
Zojuist even gemeten bij de + en - pool onder de motor kap en daar komt maar +/- 10 volt aan. Terwijl ik bij de accu polen bijna 13 volt meet.
13 jaar
NOOIT resetten door de accupolen tegen elkaar te houden,je zou zomaar iets van de elecronica om zeep kunnen helpen.
Bedoel je met de +pool de hulp vopor een jumpstart,dat draadeind waar die rode plastic kap over heen zit?,zo ja dan de draden die op de + en - pool zijn aangesloten loshalen en de kabel ogen goed schoonmaken/even schuren met schuurpapier,ik ga er van uit dat je die 10 en 13volt gemeten hebt met de accupolen aangesloten op de ACCU
Als je de accu los gemeten hebt en dan 13 volt meet en daarna weer aansluit en dan een laadspanning 10 volt meet is er toch iets mis met je dynamo(alternator),kunnen de koolborstels zijn of een kapotte diode en het eergeste geval dat de ECU de laadspanning verkeert afregeld
Als je die 10 volt meet bij een niet draaiende motor dan is er in het elctrisch circuit iets behoorlijk mis want tijdens starten zal bij een nog redelijk goed accu de startspanning niet onder 9.8 volt komen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar