close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Voyager: Remafwijking achterwielen Voyager 3.3 uit 1995

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.3

Wie kan mij helpen met het volgende probleem:

Onze Chrysler Voyager (uit 1995, zonder ABS) moest weer naar de jaarlijkse APK.
Alles was goed behalve te veel remafwijking op de achterwielen.
Links achter leek het wel of het wiel bij het remmen blokkeerde en rechts was er wel meer dan 60% afwijking (lager).
Ook de "hand"rem gaf rechts achter een afwijking van meer dan 60%.
APK keurmeester gaf als tip mee dat er waarschijnlijk een remcilinder vast zat.

Trommels er af gehaal en alles goed schoon gemaakt en remschoenen iets opgeschuurd.
Bij de linkerachterwiel was het remcilinder aan 1 kant vochtig.
Hoewel hier geen afwijking op zat, gelijk maar een nieuw remcilinder gemonteerd, incl. een stuk remleiding omdat die sneuvelde bij het loshalen.
Rechtsachter leek het of 1 kant van de remcilinder er niet goed dan wel vertraagd uitkwam. Door de andere zijde tegen te houden en diverse keren pompendremmen kwam deze wel in beweging.

Daarna naar de remmentestbank.
Helaas wederom rechtsachter tot wel 60% afwijking.
Toen ook maar rechts achter de remcilinder vervangen (had ik 2 jaar eerder ook al gedaan aan die kant).
Alles weer goed ontlucht, banden op de juiste druk gebracht en met goede moed naar de remmentestbank.
Helaas, u raad het al, wederom remafwijking.
Gaf de testbank LA bijvoorbeeld 3950 of wel 4070 aan, RA was dan ca. 1950.

Auto op de brug gezet en remmen achter nog na gesteld tot de wielen bij het draaien begonnen aan te slepen.
Tevens voor de zekerheid met de hamer een paar tikken op de remverdeler achter gegeven (dat blokje wat LA tussen de remleidingen zit voor de achteras).
Ook dit gaf geen resultaat.
De Keurmeester wou toen de trommels wel eens open zien om ook de remschoenen te kunnen bekijken.
Maar dit kon allemaal zijn goedkeuring hebben, het zag er allemaal goed uit.
Als test het stelmechanisme geheel ingedraaid en de boel weer in elkaar gezet.
De APK keurmeester heeft toen zelf een aantal keren geremd en "hand"rem ingedrukt om het stelmechanisme zijn werk te laten doen en vervolgens de remtest gedaan.
Wederom remafwijking, alleen met lagere waardes, bijvoorbeeld LA ca. 1870 en RA ca. 860

Volgens zijn idee zou het dan toch in die remdrukverdeler (remdrukbegrenzer / remdrukregelaar) moeten zitten.

Herkent iemand dit probleem?
En zou het dan inderdaad in de remdrukverdeler kunnen zitten, of moet ik het zoeken in de hoofdremcilinder?

Vr.Gr.
Ed

Geplaatst door

VoWi (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Staan de handremschoenen wel goed afgesteld?

Volgens mij ligt het daar aan want wanneer je remsysteem hydraulisch niet goed is zou wel gewoon de handrem moeten werken dit is gewoon namelijk een kabel.

Greetz br0ns

br0ns 0
badge

13 jaar

Geachte br0ns,

Die gedachte had ik eerst ook, maar er valt verder volgens mij niets aan af te stellen.
De handrem gaat via kabels en die bedienen een hefboom waardoor de schoenen uitzetten.
Hydraulisch worden dezelfde schoenen door de remcilinder bediend bij het uitzetten.
Daarnaast heb je nog het stelmechanisme en die hebben we zelfs een keer zover uitgesteld dat het wiel in de trommel aansleepte.
En zelfs dat hielp niet.
Overigens de afwijking bij de handrem is voor de APK geen probleem, maar wel vreemd dat het aan de zelfde kant is.

Gr.
Ed

VoWi 0

13 jaar

weet je zeker dat de handremhendel op de schoen goed gangbaar is?

harnak 0

13 jaar

Beste Harnak,

Als het morgen een beetje goed weer is ga ik er nogmaals naar kijken.
Maar mocht de handremhendel niet goed gangbaar zijn, dan heeft dit toch alleen effect op de handrem.
De remcilinders hebben verder niets met de handremhendel te maken en dan zou er geen probleem met de "gewone" remmen moeten zijn.
Toch?

Gr.
Ed

VoWi 0

13 jaar

Toch nog een vraag van mijn zijde:
Is er een mogelijkheid dat het in de remdruk begrenzer/regelaar zit of kan ik dit uitsluiten?
Ik heb geen idee wat deze begrenzer/regelaar precies doet met de linker en rechter achterrem (alleen dan dat bij zwaarder beladen de remkracht geregeld wordt).

gr.
Ed

VoWi 0

13 jaar

probeer eens de trommels van links naar rechts te wisselen wil ook wel eens helpen
gr .Michel

michel sloos 0
badge

13 jaar

Nee als de handremhandel vastzit kun je verschillende problemen krijgen met je remmen , en ik weet uit ervaring dat die mogelijkheid er is bij deze Voyeger.

harnak 0

13 jaar

Vandaag weer met de Voyager bezig geweest.
Beide remtrommels er weer afgehaald en alles weer goed bekeken.
Handremgaffel zat niet vast en werkte normaal.
De werking van alles heb ik gecontroleerd door mijn zoon te laten remmen en zelf bij het remsysteem te kijken.
Aan beide zijde werkt alles zichtbaar naar behoren.
De trommels er weer opgezet en de rechter trommel afgesteld op die van de linker.
Door mijn zoon de rem zover te laten intrappen dat LA de rem werking merkbaar was en vervolgens rechts zo afgesteld dat de rem daar ook op dat punt aangreep.
Dit divers keren herhaald (met pompend remmen tussendoor zodat de remschoenen zich 'zetten') tot beide trommels bij het remmen op het zelfde punt in werking treden.
Met vol goede moed naar de remmentestbank, helaas wederom net boven de 60% afwijking.
Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is toch die remdrukbegrenzer / -verdeler.
Dus aantal (zeker 10) autodemontage bedrijven in de buurt opgebeld, heeft toch bijna niemand meer een Voyager van type 1995 staan!
Een sloperij had er 1 staan, dus op pad.
Het was een Grand Voyager maar wel het zelfde type, echter helaas, de remdrukbegrenzer was er al tussen uitgehaald.
Ik ga morgen weer verder bellen om er een te pakken te kunnen krijgen.
Of weet iemand of je zo'n remdrukbegrenzer ook uit elkaar kunt halen en wellicht kan maken?

Gr.
Ed

VoWi 0

13 jaar

Bij Chrysler dealer Karel Oto heb ik een remdrukbegrenzer/-verdeler van een sloopwagen af kunnen halen.
Thuis het geheel schoongemaakt en de remnippels er afgedraaid (ter plaatse had ik voor het gemak de leidingen doorgeknipt).
Bij 3 ging het goed, maar de 4e brak af!!!
Nu had ik ooit zo'n, setje gekregen om gebroken bouten los te halen.
Dit zijn een soort linksdraaiende tapjes.
Voorzichtig gaatje geboord en de een na grootste er in gedraaid, helaas deze brak ook af!!!!
En deze stalen pen was er voor geen mogelijkheid uit te boren.
Vervolgens via internet een andere remdrukbegrenzer/-verdeler kunnen kopen.
Er op gezet, remmen goed ontlucht, paar keer flink geremd en op weg naar de remmentestbank.
Het viel mij gelijk op dat bij flink remmen het linker wiel niet meer blokkeerde.
De remmemtestbank op ennnnnn, helaas nog 35% afwijking.
Nu is dit al een heel stuk beter dan de eerdere meer dan 60% afwijking.
De afwijking mag maximaal 30% zijn, maar wat we ook probeerde, het laagste kwamen we aan 32%.
Nu dan toch maar ook de remschoenen vernieuwen, wellicht zijn die door de slechte remwerking toch iets verkeerd afgesleten.

Wordt vervolgd.

VoWi 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.