Hoi mensen,
Wie kan mij vertellen hoe een roetmeting gaat of misschien is er wel iemand die het uit heeft gevoerd bij mijn type auto. Mijn auto moet eerdaags voor de roetmeting en ik wil wel eens weten waar ik mee te maken krijg.
Bijv. tot hoever men mag gaan. Bij 4000 begin de teller rood en 5000 is einde teller.
Mijn auto heeft net een onderhoudsbeurt gehad dus dat zal geen problemen geven maar toch ben ik nieuwschierig wat ik kan verwachten. Auto heeft 350d/km gelopen.
Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven.
Bij voorbaat dank,
Kermisklant.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Roetmeten wordt gedaan met 'n motor die op bedrijfstemperatuur is. Gemeten wordt de roetuitstoot bij volgas........Ongeveer 2-3 seconden lang. De goedkeurwaarde voor deze auto is minder dan 3K. Bij auto's zonder turbo is dat 2,5K
De toerenteller gaat dus zeker het rode gebied in......
Gr.
Maar als ie bij de 1e meting al een goeie waarde heeft, blijft het bij 1 meting.
Sytze
Dat mag.........hoeft niet.
Gr.
even een puntje. Ik weet niet precies hoe het dus bij personenwagens/lichte bedrijfswagens geregeld is, maar in het zware segment, hoeft een roetmeting enkel nog uitgevoerd te worden, bij TWIJFEL. Indien er visueel niets verdachts aan het voertuig/motor is op te merken, geen storingscodes motormanagement, en geen rare kleuren uitlaatrook, mag een auto zonder roetmeting afgemeld worden.
Bij een eventuele steekproef, mag de controleur wel om de roetmeting vragen, en moet deze dus alsnog WEL uitgevoerd worden.
Groeten Marcel
Wat ik wel weet is dat eventuele schade aan de motor (tijdens een roetmeting) voor de eigenaar is...
Gr,
Jvr
17 jaar
[quote=Petje57]Dat mag.........hoeft niet.
Gr.[/quote]
Het is niet de bedoeling een roetmeting vaker uit te voeren als blijkt dat reeds bij de 1e meting de motor minder dan 0,5 K dan de maximale waarde aan uitstoot heeft.
Vaker meten is alleen van toeppassing om het gemiddelde te kunnen aflezen. Dus bij 1 x is dat de bindende uitslag, en anders wordt het de 1e meting waarbij het gemiddelde van ten minste 3 metingen lager is dan de maximale waarde. Het strookje is alleen van toepassing om het gemiddelde van 3 te bepalen, dus je zou wel gek zijn om vaker te meten als ie reeds goed is! Geef me es 1 reden waarom je dat zou doen?!
Sytze
[quote=hellbat]even een puntje. Ik weet niet precies hoe het dus bij personenwagens/lichte bedrijfswagens geregeld is, maar in het zware segment, hoeft een roetmeting enkel nog uitgevoerd te worden, bij TWIJFEL. Indien er visueel niets verdachts aan het voertuig/motor is op te merken, geen storingscodes motormanagement, en geen rare kleuren uitlaatrook, mag een auto zonder roetmeting afgemeld worden.
Bij een eventuele steekproef, mag de controleur wel om de roetmeting vragen, en moet deze dus alsnog WEL uitgevoerd worden.
Groeten Marcel[/quote]
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt Marcel, maar zo staat het echt niet in de apk bijbel.
Ook bedrijswagens moeten geloven aan de roetmeting! Vanaf 01-01-1980 moeten ook deze diesels aan de roettester. Artikel 5.3.11 geeft dat ook heel duidelijk aan!
Sytze
[quote=sytze][quote=Petje57]Dat mag.........hoeft niet.
Gr.[/quote]
Het is niet de bedoeling een roetmeting vaker uit te voeren als blijkt dat reeds bij de 1e meting de motor minder dan 0,5 K dan de maximale waarde aan uitstoot heeft.
Vaker meten is alleen van toeppassing om het gemiddelde te kunnen aflezen. Dus bij 1 x is dat de bindende uitslag, en anders wordt het de 1e meting waarbij het gemiddelde van ten minste 3 metingen lager is dan de maximale waarde. Het strookje is alleen van toepassing om het gemiddelde van 3 te bepalen, dus je zou wel gek zijn om vaker te meten als ie reeds goed is! Geef me es 1 reden waarom je dat zou doen?!
Sytze[/quote]
Niet mogen en niet doen zijn 2 verschillende dingen.
Ook ik jaag die motor niet vaker op dan noodzakelijk is.
Gr.
Ten eerste bedankt voor al jullie reacties.
Ik het trouwens op verschillende site's gelezen dat als je auto goed onderhouden is en bijgehouden is dat je niet verplicht bent dat papier te ondertekenen voor die roetmeting. Sterker nog...je mag zelfs weigeren om te tekenen. Ook dan is de keuringsmeester nog verplicht de keuring en roetmeting uit te voeren.
Wat is hier van waar? Jullie zijn de experts :)
Groet,
Kermisklant.
(Zeg NEE tegen 19% BTW)
17 jaar
Nee, de keurmeester zal dan de keuring niet uitvoeren en ook niet afmelden.
Je kan nooit in een blok kijken, dus zelfs met een goed onderhouden motor kan er wat fout gaan tijdens de keuring.
Wel is de laatste keer niet mijn blok op vol gas getest met 4500 toeren, maar met 4000 toeren.
De uitslag, 0.92 was dusdanig laag dat 1 maal voldoende was.
Cor
Een APK-keuringstation heeft de verplichting een eventuele roetmeting in het kader van de APK uit te voeren. daartoe kan het keuringsstation de aanvrager van de keuring een verklaring laten tekenen omtrent uitsluiting van aansprakelijkheid. Als de aanvrager niet bereid is deze verklaring te ondertekenen blijft de verplichting tot keuren toch bestaan!
degene die de keuring uitvoert kan het risico zo klein mogelijk maken door zich goed te oriƫnteren over de onderhoudstoestand van de motor. en zonodig, in overleg met de aanvrager van de keuring, maatregelen nemen. mochten er in dit traject aanwijsbare fouten door een Apk-keuringstation zijn gemaakt dan kan de klant de keuringsinstantie hiervoor aansprakelijk stellen.
in het geval van een gereviseerde dieselmotor die minder dan 5000 km heeft gelopen bestaat de mogelijkheid om bij de RDW de complete APK-keuring te laten uitvoeren zonder roetmeting. de voertuigeigenaar moet wel bij de RDW aantonen dat de motor onlangs is gereviseerd.
paul,
Da's duidelijke taal Paul ;)
nog leuker
ik dacht in 200 of 2001 is er wettelijk iets aangepast cq geregeld\
hierdoor kan de keurmeester er van uitgaan dat als iemand zijn uto aanbied voor de keuring/roetmeting deze in een dus danige staat van onderhoud verkeert dat deze keuring met goed gevolg zonder risico kan worden uitgevoerd
in dien er schade ontstaat moet de eigenaar aantonen dat hij het onderhoud heeft uit(laten)voerd(en) volgens de fabrieks specificaties
de fabriek heeft daarvoor een conformiteits verklaring ondertekend dat de verplichte keuring bij voorgeschreven onderhoud zonder schade(lijkegevolgen) kan worden uitgevoerd gedurende de tijd dat het voertuig blijft voldoen aande type goedkeurings eisen
dus als er iets gebeurd moet de klant maar aantonen dat onderhoud is gepleegd volgens fabrieks vooorschrift
mvg jerry
@ Sytze, ik zal morgen even in onze apk-bijbel het betreffende artikel opzoeken.
Het moet er ergens instaan, ik weet alleen niet waar. Maar morgen meer.
Groeten Marcel
Hoi Mensen,
Nou...morgen (vrijdag 23 feb.) gaat mijn auto voor de keuring. Ik laat wel ff weten hoe het is gegaan en wat de waardes zijn geweest. We zullen zien :)
Greetz,
Kermisklant
17 jaar
Ach het is net als met een bevalling: je denkt dat je dood gaat, maar elke dag doen duizenden mensen het........
...............en valt het achteraf toch nog mee.
[quote=sytze]Ach het is net als met een bevalling: je denkt dat je dood gaat, maar elke dag doen duizenden mensen het........
...............en valt het achteraf toch nog mee.[/quote]
heb jij dan ervaring gs gevoel met bbevallen
mvg jerry
oke, ik heb het nog nagevraagd, aan onze heren APK-keurmeesters, en inderdaad, de regeling voor het NIET roetmeten van een vrachtwagen staat NIET in de APK-bijbel.
Wel is het zo, dat je niet meer verplicht bent een roetuitdraai bij de keuringspapieren te bewaren, wat vroeger wel moest.
Vandaar, dat wij bij ons alleen de auto's nog roetmeten, die ter discussie staan ( slecht lopen/hoesten/walmen/oude pompen/oude systemen/ etc ), voor de rest, de nieuwere typen motoren, die dus 100% op een ecu draaien meten we niet meer.
Waarom ??? deze geven in de regel zelf een foutcode, als er iets in het blok niet goed zou zijn. Indien deze foutcodes niet bovenkomen bij het uitlezen ( wat elke beurt standaard gebeurt ) dan wordt er ook geen roetmeting gedaan.
De heren steekproefcontroleurs, zijn hiervan op de hoogte, en zeggen dat meerdere garages nu op deze manier werken, en hebben hier geen problemen mee.
Wel is het zo, dat als de steekproefcontroleur erom vraagt, er alsnog een roetmeting gedaan moet worden, maar zelfs dit wordt bijna in de helft van de voorkomende gevallen achterwege gelaten, onder het mom van "hij haalt het toch wel".
Groeten Marcel
[quote=hellbat]oke, ik heb het nog nagevraagd, aan onze heren APK-keurmeesters, en inderdaad, de regeling voor het NIET roetmeten van een vrachtwagen staat NIET in de APK-bijbel.
Groeten Marcel[/quote]
In het noorden van Nederland betekent dit: WEL roetmeten!
hahahaha, Sytze
in hetwesten ook
misschien bij paul in het oosten anders
Beste mensen,
Ondertussen ben ik met mijn auto voor de keuring geweest. Goed gekeurd na montage nieuwe remschijven. De roetmeting is niet uitgevoerd! Dus de meting (zie eerder bericht) kan ik jullie niet vertellen.
Groet,
Kermisklant
17 jaar
Ik was vorige week even bij een garage voor een APK. Keurmeester trapte even op het gas ,keek naar de uitlaat, weinig roetuitstoot dus niet roetmeten -:)) Schijnt bijna altijd zo te gaan.
Als men geen roetmeting doet, keur je niet volgens je erkenning. Ze kunnen dus je bordje zo van de muur afplukken. Wij hadden een auto met een nieuwe motor en moest gelijk voor de keuring. Ik heb deze niet gemeten. Auto valt in de steekproef. Steekproefcontroleur ingelicht wat onze bezwaren waren. Hij zei: Papieren van motor als bewijs bewaren en contact opnemen met RDW. Vervolgens moet deze auto bij RDW afgemeld worden!!!! Hij deed dus niet moeilijk, maar waarschuwde wel dat hij in het recht stond om erkenning voor enkele weken in te nemen.
En dan het vlg. punt. Als we dan niet roetmeten, dan moeten we ook zo eerlijk zijn deze niet te berekenen aan klant! En stel je voor dat klant dan geen roetmeting op de factuur ziet staan?? En gaat vervolgens naar de RDW om opheldering. Zulke klanten lopen er!!!! (milieufreak) Dus let op uw zaak. Klant betaald er voor, dus meten.
steekproefcontroleur kan niks van de muur halen
procedure is geen meting(hoeft tegenwoordig geen meetstrook meer te overleggen) dan maakt hij melding aan de rdw
deze start een onderzoek
als er geen gegronde redenen zijn volgt er een sanctie
als je hiertegen in beroep gaat volgt er een vervolg onderzoeken moet men kunnen aantonen waarom er zo gehandeld is
als dit aantoonbaar is ok
zoniet dan wordt de sanctie te uit voer gebracht
tot de definitieve uitspraak kan men normaal keuren en afmelden
dus de steek proef controleur kan alleen maar melden
alleen bij een pertinent onveilig voertuig of een verkeers onveilig voertuig kan de rdw besluiten tot tijdelijke intrekking met onmiddelijke ingang
en ook hier tegen kan men weer in beroep
en zolang een beroep loopt kan men keuren /afmelden
en dit anders via kort geding afdwingen tot het aangerekende bewezen is
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar