hallo
ik heb een chrysler voyager 3.3 automaat
nu schakelt die niet voor of achteruit in elke stand niet heel soms wel ma dan blijft die niet op goede toeren
wie weet hoe ik hem weer kan laten schakelen
waar ligt dit aan ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vincent,
Elk type automatische versnellingsbak heeft zo zijn onderhoud nodig. Maar deze (type A604) in het bijzonder: het was bij de introductie eind jaren tachtig (een van) de eerste geheel elektronisch aangestuurde transmissies.
Belangrijk is onder andere het transmissieolie niveau. Dit dient gecontroleerd te worden bij een draaiende warme motor. Beweeg daarvoor eerst (bij stilstand) de pook even enkele seconden in elke stand (P, R, N, OD, D, L) om daarna te peilen in P (dit omdat de olie zich dan goed verspreid heeft). Als nodig bijvullen met ATF+4. Vul nooit teveel bij.
Daarna is de staat van de olie belangrijk: behoort (liefst helder) rood te zijn en niet verbrand te ruiken. Als er niet bekend is welk type olie er momenteel in zit, alle huidige olie verwijderen en Mopar ATF+4 gebruiken. Vervang hierbij ook altijd het transmissie oliefilter (zichtbaar bij verwijderen van de pan) en zonodig de pakking. Kost samen enkele tientjes dacht ik. Mopar olie is ongeveer 20 euro per liter, maar goedkope olie gebruiken is verkeerde zuinigheid en verkort de levensduur van de transmissie.
Omdat de aansturing elektronisch is kun je ook het volgende nog doen: haal de min-pool van de accu een nachtje los. De computer is dan gereset en zal zijn schakelprogramma opnieuw gaan berekenen. Kan soms helpen. Let op: schakelen kan nu enkele dagen wat nerveus gaan, verdwijnt vanzelf. Wel zijn dan eventueel opgeslagen storingscodes gewist, deze kun je eerst uit laten lezen door de garage of dealer. Met de uitkomst hiervan kan er gerichter naar het probleem gezocht worden.
Dat het toerental niet goed is lijkt me meer een motor probleem. Of slaat de motor af bij het inschakelen van een versnelling? Dan blijft waarschijnlijk de "lock-up" hangen.
Mvg,
Jvr
Hallo Vincent,
Zoals jij het beschrijft lijkt het op een olie of oliedruk probleem. de bak is elektronisch gestuurd maar de achteruit en de 2e versnelling zijn (geheel) mechanisch en hydraulisch geschakeld.
Ik zou zeker naar de olie en het peil kijken!!!
Het is mooi als je een betere beschrijving van het probleem kan geven, denk hierbij aan:
-bij koude transmissie of warm
-vlak na het starten of altijd
-als hij wel schakelt, op welke manier dan? schokkend, soepel?
-blijft hij in de versnelling, of gaat hij tijdens het rijden er ook uit.
-als hij niet op toeren blijft betekent dit: uitvallen of het toerental komt niet overeen met de snelheid.
-maakt de transmissie vreemde geluiden, kraken,piepend,gierend (gevaarlijk) geluid.
-is dit de eerste keer of ging het geleidelijk.
Dit maakt het een heel stuk makkelijker om een mogelijke oplossing te geven.
Wanneer is voor het laatst onderhoud aan de transmissie gedaan. wanneer is het filter vervangen?
mvg, Nathanael
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar