Chrysler Sebring: Tikkende kleppen na olietekort

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.7 V6

--- inmiddels bekend dat het niet de kleppen zijn, maar een defecte drijfstanglager ---

Vandaag er achter gekomen dat er een tikkend geluid bovenuit het blok komt wanneer ik in stilstand wat gas geef en het toerental constant hou, zo rond de 3000 toeren. Stationair is het tikken bijna weg. Ook op de snelweg bij constante snelheid hoor ik het tikken. Gas los of gas geven en het tikken is weg. Dus kan stellen dat bij lage/constante belasting de tik aanwezig is en bij belasten weer verdwijnt. Maar dit gebeurt ook alleen maar bij snelheden boven de ca. 90 km/u. Daaronder maakt de wagen te weinig toeren want het tikken zit zo rond het 3000 tpm gebied.

Helaas ook geconfronteerd met een droge oliepeilstok. Mijn Sebring verbruikte nooit noemenswaardig olie, maar nu heeft ie dus toch een tijd droog rondgereden, zonder dat het rode dashboardlampje is gaan branden. Er werd dus kennelijk nog wel wat druk opgebouwd.

Maar ik ben bang dat de droogte toch wat schade toegebracht heeft. Ik zou alleen willen weten in hoeverre, want het tikken veranderd van volume bij verschillende toerentallen en belastingen.

Uiteraard is direct olie bijgevuld, toch al gauw zo'n 2 a 2,5 liter ging er in (10W40, iets anders was er niet voorhanden, beter iets dan niets). Maar het tikken is hiermee niet minder geworden.

Geluidsbestand: http://www.arc-nature.nl/files/27v6tik.m... (eerste 10 seconden overslaan)

Is er op basis van deze informatie al iets te zeggen over mogelijke schadepost?

Crusader

Geplaatst door Crusader (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Sebring? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (5) PRO, 12 jaar geleden

niet echt het kan ook nu er genoeg olie in zit en als hij goed warm geweest is over gaan hoor.

groetjes jan.

Crusader (0), 12 jaar geleden

Het geluid is hier te beluisteren: http://www.arc-nature.nl/files/27v6tik.m... (eerste 10 seconden overslaan)

Ik heb na het bijvullen van de olie een rit gemaakt van meer dan 100 km en het is niet minder geworden, dus vrees het ergste...

Crusader (0), 12 jaar geleden

Update:

Heeft niets te maken met het olietekort, ik ben slachtoffer geworden van de bekende problemen met dit blok.
Vorig jaar is de waterpomp gaan lekken en is vervangen. Nu dus als gevolg van sludge een drijfstanglager naar z'n grootje. Genoeg filmpjes op youtube waarop ook te zien is dat er behoorlijk wat speling in komt te zitten. Geluid was hetzelfde als bij mij.

Zie verder:

http://www.carcomplaints.com/Chrysler/Se...

http://tinyurl.com/5vyscg4

Mijd dit blok als de pest...

jvr (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Dat laatste is misschien geen slecht advies inderdaad. Kwam dit ook nog tegen:

http://www.carcomplaints.com/Chrysler/Se...

Jaartal, merk en model is trouwens aan te passen.


Mvg,
Jvr

Crusader (0), 12 jaar geleden

klopt jvr, die had ik ook gevonden. Er zit een designfout in dat blok, waterpomp is probleemding en gaat bijna altijd vroegtijdig kapot. Lekkend koelwater komt vervolgens bij de olie. Echt een rampenblok. Wat daar beschreven wordt is mij overkomen.
En vraag je het de dealer? Nee meneer, nooit van gehoord, wij hebben nooit problemen met dat blok... tsssss.
Wees gewaarschuwd.

En wat dacht je hiervan:

http://www.carcomplaints.com/Chrysler/Se...

http://tinyurl.com/5vyscg4

jvr (0), 12 jaar geleden

Die eerste had ik inderdaad ook gelezen, ben een beetje rond aan het kijken voor de 2.7 LX of LTD maar denk er toch maar van af te zien...

Is het nog steeds een mitsubishi motor? Dacht dat het later Chrysler blokken werden.

Hoeveel kilometer staat er op de jouwe? Is 120.000 nog te proberen?

Mvg,
Jvr

Crusader (0), 12 jaar geleden

Voor zover ik weet zijn het inderdaad Chrysler blokken. De voorloper was Mitsubishi.
Die van mij kreeg een defecte waterpomp bij ca. 160.000 km en is nu verrot bij 178.000 km.
De convertible die ik nu heb heeft 152.000 gelopen.
120.000 km... tja, ik weet niet, het verschilt per blok las ik. Als je zeker weet dat de waterpomp nog niet defect is geraakt, zou ik 'm preventief laten vervangen door het verbeterde exemplaar en goed op je oliewissels letten. Er moet ook 5W30 olie in volgens het boekje, wat dunner dus.
Ik moet zeggen dat het wel een ontzettend fijne motor is als ie het doet. Bij mijn Sebring convertible ga ik die waterpomp waarschijnlijk ook laten vervangen, kocht de auto zonder historie.

Crusader (0), 12 jaar geleden

heeft het zin om de drijfstanglagers van mijn vervangende Sebring preventief te laten vervangen, aangezien dat een gevoelige plek is van dit type motorblok (http://tinyurl.com/6za5sdh)?

In de eerste plaats wat kosten betreft, ik heb geen idee hoeveel uur er mee gemoeid is.
En ten tweede of dit zinnig is, want ik kan me voorstellen dat de huidige drijfstanglagers zijn ingesleten op de krukas en dat nieuwe lagers alleen maar meer slijtage en problemen kunnen opleveren.

Ik wil die ellende met versleten lagers in elk geval voorkomen, gezien de nachtmerrie met m'n vorige Sebring...

langeb85 (0), 12 jaar geleden

je kan dr drijfstanglagers laten vervangen. let op dat dit al gauw a 1500 euro kan kosten wat voornamelijk manuuren zijn.
aangezien de lagerschalen maar 12 euro per set zijn.

let op als je een kapotte drijfstanglager gehad hebt zal je krukas er ook uit moetten en machinaal afgedraaid moeten worden, wat ook weer erg veel kosten mee gaat brengen aangezien ze dan het hele motorblok eruit gaan halen.

dus uiteindelijk zal het goedkoper zijn om een 2de hands blok er in te laten hangen. en als je van de 2.7 liter blok af wilt kan je met een paar kleine aanpassingen waarschijnlijk ook een 3.2 crossfire of een 3.5 liter 300m blok erin hangen. ( weet dit niet zeker met een sebring maar met een 2.7 300m kan het wel. )

Crusader (0), 12 jaar geleden

Drijfstanglagers vervangen is volgens mij zo gebeurd hoor. Ze zijn er allemaal uit geweest voor inspectie en teruggeplaatst. Kostte me 75 euro in totaal. Krukas eruit en herstellen is inderdaad erg duur.
In elk geval laat ik de drijfstanglagers bij mijn Sebring cabrio maar preventief vervangen, zit ook een licht tikje in van onder. De oude defecte Sebring is inmiddels verkocht en gaat naar Polen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Sebring of stel zelf een nieuwe vraag.