Chrysler Neon: Verbruik Olie

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2000 AUT

Beste auto fans,

Vooral brOns en Mercury, aan jullie hebben mensen aardig wat.

Probleempje waar ik me enorm aan irriteer:

Verbuik van motorolie.

Na ca. 2500 km moest ik vandaag weer eens 1 liter 5W30 bijvullen. Het gaat me niet om die 12-13 euro, maar het is akelig irritant.
Geen plekken onder de auto en ook niet langs de motor, rara...
Kan het zijn dat die auto olie is gaan verbruiken sinds Vialle injectie systeem in zit?
Kan het ook zijn dat motorolie verdampt als die op werktemperatuur is, want het gebeurt heel vaak dat ik stukken van 100 km in een stuk doorrijd? (geen stadsauto dus)
PCR of PRC klep is vervangen 30.000 km geleden, ervoor was hetzelfde met de olie.
Starten gaat perfect, soms hapeert de auto bij 60-65 km/h, maar dan alleen kort. Denk dat het aan de bougiekabels ligt, want die zijn nog steeds niet vervangen. Dat komt bij eerst volgende onderhoud incl automaat olie en filter.

Kom aub niet met antwoorden " fabriek schrijft een max. verbruik van 1 liter binnen 1000 km :)". Dat weet ik ook, maar wat zou ik kunnen doen?

Verder trek ik niet als een dwaas op als de auto koud is.

Misschien wel een probleem dat de afstand van mijn parkeerplaats tot A10 (snelweg) maar 500 meter is. Heeft echter geen tijd om goed warm te lopen, idem dito vanaf werk tot de snelweg.

Reageer maar op los :)

Geplaatst door

blok5 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de korte afstanden licht het zeker niet aan. zo uit het verhaal wordt de motor wel verwend en niet afgetrapt.

maar nu naar het probleem. ik kan niet onder de auto kijken maar zo snel uit het verhaal denk ik dat je weinig lekkage hebt. anders zie je wel een plas onder de wagen liggen.
dit wil dus zeggen dat de motor 1 liter olie per 2500km verbruikt. (ik ga niet over de fabriekswaarde hebben, ;) lol)
als de onderkant schoon is dan moet het verbranden. er zijn dan maar een paar mogelijkheden waar ik aan denk, een turbo (als de wagen dat heeft, ik denk het niet) de enige kans blijft dan over dat het allemaal in de bak zelf gebeurt. verder kunnen de zuigerveren/olieschraapveren kunnen zijn. alleen hierdoor zal de druk via de olie systeem kwijt kunnen. hierdoor voel je dat de motor niet lekker loopt. een scheur in de blok is wel heel erg ver gezocht. dus ik weet niet hoe de motor eruit ziet dus kan moeilijk iets zeggen en/of helpen

[quote=trucker0werner]de korte afstanden licht het zeker niet aan. zo uit het verhaal wordt de motor wel verwend en niet afgetrapt.

maar nu naar het probleem. ik kan niet onder de auto kijken maar zo snel uit het verhaal denk ik dat je weinig lekkage hebt. anders zie je wel een plas onder de wagen liggen.
dit wil dus zeggen dat de motor 1 liter olie per 2500km verbruikt. (ik ga niet over de fabriekswaarde hebben, ;) lol)
als de onderkant schoon is dan moet het verbranden. er zijn dan maar een paar mogelijkheden waar ik aan denk, een turbo (als de wagen dat heeft, ik denk het niet) de enige kans blijft dan over dat het allemaal in de bak zelf gebeurt. verder kunnen de zuigerveren/olieschraapveren kunnen zijn. alleen hierdoor zal de druk via de olie systeem kwijt kunnen. hierdoor voel je dat de motor niet lekker loopt. een scheur in de blok is wel heel erg ver gezocht. dus ik weet niet hoe de motor eruit ziet dus kan moeilijk iets zeggen en/of helpen[/quote]
Echt verder is alles perfect, geen verbruik van andere vloeistoffen (behalve benzine en gas) :)
Misschien ben ik een zeikerd, maar die olivebruik wil ik toch omlaag helpen.
Kleur olie is mooi licht bruin/beige, zoals die vers erin gaat.

blok5 0

15 jaar

Hey,

Kan gewoon zijn dat hij het verbrand via een cilinder.

Maar je kan even kijken ook omdat hij inhoud of de keeringen van de klepdeksel niet naar de bougie's lekken. Als dit zo is word de vonk overbrenging minder waardoor hij dus wilt gaan inhouden maar dan zou je dit ook koud moeten hebben maar je kan even kijken.

Dus even bougie kabels loshalen en even kijken of deze onder de olie zitten en als dat zo is zal je die keeringen moeten vervang dat is geen dure klus maar dat is een verklaring voor bijde problemen.


Of hij moet toch lekkage naar buiten hebben bijv koppelingshuis in of ergen anders of hij verbrand het toch dat heb je wel vaker als een auto op gas gaat rijden omdat het een schralere brandstof is.

Greetz br0ns

br0ns 0
badge

15 jaar

[quote=br0ns]Hey,

Kan gewoon zijn dat hij het verbrand via een cilinder.

Maar je kan even kijken ook omdat hij inhoud of de keeringen van de klepdeksel niet naar de bougie's lekken. Als dit zo is word de vonk overbrenging minder waardoor hij dus wilt gaan inhouden maar dan zou je dit ook koud moeten hebben maar je kan even kijken.

Dus even bougie kabels loshalen en even kijken of deze onder de olie zitten en als dat zo is zal je die keeringen moeten vervang dat is geen dure klus maar dat is een verklaring voor bijde problemen.


Of hij moet toch lekkage naar buiten hebben bijv koppelingshuis in of ergen anders of hij verbrand het toch dat heb je wel vaker als een auto op gas gaat rijden omdat het een schralere brandstof is.

Greetz br0ns[/quote]
Nu je dit vertelt, het zou best kunnen zijn dat er olie verbrand wordt in 1 van de cilinders. Maar starten doet ie als een gek.
Waarom in één van de cilinders? Bij ca 110.000 km moest er een helicoil geplaatst worden in de deerde cilinder (als je van links naar rechts telt), omdat bougiedraad lam was. Het zou olieverlies kunnen verklaren. Kan dat het plaatsen van helicoil iets met die keeringen te maken hebben?
Nu heeft ie al 180.000 km gereden.

Ergen begin/half mei gaat die weer naar de dealer in A'dam Z-O, maar voor planmatig onderhoud.

blok5 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Neon of stel zelf een nieuwe vraag.