Ik zag op problemcar.nl dat een aantal mensen nog al veel weten van automatsche bakken van Chrysler voyagers.
Mag ik wat vragen?
We zijn zaterdag naar een voyager 3.3 uit 1995 wezen kijken.
Heeft 182.000 km (origineel, NAP gezien) gelopen en er zit net een nieuwe of gereviseerde bak in (was duidelijk te zien, zag er als nieuw uit).
De auto rijd en schakeld perfect allen kwamen we er ahter dat je de autoaat niet in zijn "L" kan zetten.
Weet iemand wat hier de oorzaak van is en of dit kwaad kan?
Dit willen we eerst zeker weten voordat we hem eventueel kopen.
Of kan dit zitten in de soort bak?
Ik begreep dar er 2 verschillende soorten bakken zijn.
Hoe kan ik het verschil zien tussen deze bakken (of heeft dat juist met die "L' stand te maken?).
En weet iemand of die V-6 motoren goed zijn en nog een tijd meekunnen met zo'n nieuwe bak er onder?
Het viel mij ook op dat er geen ABS lampje ging branden. Zit dat niet op alle 3.3 voyagers?
Alvast mijn dank.
Gr.
Ed Voorham
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom word een auto weggedaan met een nieuwe bak?.
Dan zal er wel meer aan de hand zijn, lekker laten staan.
De auto was met een kapotte bak ingeruild. De garage heeft er een nieuwe gereviseerde bak er onder gezet en heeft de auto nu te koop staan, vandaar.
Op zich allemaal geheel aantoonbaar want de auto is daar de laatste 5 jaar in onderhoud geweest (historie aanwezig).
17 jaar
Ik had ook een email naar Autrans gestuurd waarvan ik onderstaande reactie kreeg:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
In alle Chrysler Voyagers zijn hetzelfde type automatische transmissie
gemonteerd. Uiteraard zijn deze in de loop door Chrysler wel
gemoderniseerd, maar dit betreft vooral de elektronica.
U meld dat de automaat niet in de L gezet kan worden, wat gebeurt er
dan?
Blokkeert de pook of reageert de automaat gewoon niet?
De L (LOW) wordt gebruikt in de bergen, of als de auto zwaar belast
wordt met een aanhanger bijvoorbeeld. Deze stand wordt bij stilstand
geactiveerd met de voet op de rem, het is mogelijk dat dit tijdens
rijden geblokkeerd wordt.
Verder zijn bij ons geen problemen bekend over de motoren, dit zou u
beter kunnen vragen bij een revisiebedrijf voor motoren.
Hopend u vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben
---------------------------------------------------------------------------------------------
17 jaar
Ook heb ik de vraag gesteld aan een andere problemcar lid waarvan ik als antwoord kreeg:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Persoonlijk vind ik dat de auto weinig km heeft (het is een reisauto die meestal veel onderweg is) maar ik weet er ook verder niets vanaf hoe de staat is.
Waarschijnlijk is de automaat niet door de dealer ingebouwd.
De oorzaak kan zijn dat hij niet in de-l-stand gaat: verkeerde afstelling van de transaxel throttle lever de prndl switch gekorrodeerd pen afgebroken bij stekkerverbinding switch defekt.
Kan natuurlijk ook aan de bak liggen.
2 typen automaten: A-604 / 41TE ULTRADRIVE / dit moet op het typeplaatje staan.
ABS, dit hebben sommige vanaf 1991 vanaf 1994 allemaal.
Of het kwaad kan? het is een soort bergversnelling die je gebruikt als je in bergachtig gebied komt en vooral met een caravan
maar hij hoort het wel te doen.
6 cilinders tja, hoe is er mee omgegaan ze gaan nogal eens stuk.
-----------------------------------------------------------------------
17 jaar
Vandaag heb ik de garage gebeld en gevraagd of ze het e.e.a. nog even willen controleren met de hiervoor genoemde beide tips.
Dat er geen ABS op zit is misschien niet logisch gezien bovenstande reactie, maar er ging geen ABS lampje branden en er zat een gewone rembekrachter op realiseer ik mij nu met het Haynes boek voor mij. Die ABS bekrachter ziet er toch echt heel anders uit en dat had ik mij dan wel herinnerd.
Ben benieuwd met welke reactie de garage komt en of we zaken kunnen doen want er zaten nog een paar aandachtspuntjes aan.
Mocht iemand nog een aanvulling hebben: altijd welkom natuurlijk.
Gr.
Ed
17 jaar
Hallo,
Met de zichbare gebreken die je nu reeds ontdekt hebt en vooral ook de vragen die nog be-antwoord moeten worden, zou ik overwegen om de auto te laten staan.
Het is allemaal nogal vaag, daarbij, een 3.3 zonder Lpg installatie is geen hoofdprijs, hij drinkt meer benzine dan een koe water.
Over de betrouwbaarheid van de 3.3 V6 motor ben ik overigens zeer positief, heb vorige week een nieuwe Voyager 3.3 V6 opgehaald, (G3 Lpg).
Mijn vorige vanaf nieuw in acht jaar geen enkele motor storing of motor reparatie gehad.
De automaat slechts EEN storing, bleek gelukkig slechts een sensor van 22 euro te zijn.
Je kan overigens ook overwegen om de wagen te laten keuren met aankoop advies bij de ANWB.
Ton
17 jaar
Allemaal leuk en aardig.....maar de L stand behoort natuurlijk wel te werken. Rijdt de auto niet weg als je um in de L zet? Of is de afstelling van de schakelarij onjuist. Doe um dan eens net onder of boven die stand en functioneerd ie dan wel? De enige kosten die je bij deze km stand kunt verwachten is een bakrevisie. Daar deze reeds uitgevoerd is zou ik niet zo bang zijn voor deze auto. Alleen maakt het wel uit wat de prijs is die je voor deze auto moet betalen.
Sytze
Weet je wat ik nou zo vreemd vind?.
De bak is gereviseerd,dan controleer je toch of alles werkt?.
Dan kom je er als garage toch ook achter dat het niet werkt, de garage hoort er verstand van te hebben?.
Die gaan iets verkopen wat ze hebben laten reviseren, vervolgens komt de koper erachter dat tie niet in de l- stand wil of niks doet.
Abs zit er echt wel op, kortom het is een auto met een luchtje, lekker laten staan.
17 jaar
Ik heb nu nog steeds niet echt gelezen of de auto vanuit stilstand niet wil gaan rijden in L, dat hij tijdens het rijden niet in L wil schakelen, of dat heel de handle niet naar de L positie bewogen kan worden??
Zou Autrans daar wel een antwoord op hebben gehad?
De pook moet altijd naar de L positie bewogen kunnen worden, alleen zal de automaat computer boven een bepaalde snelheid gewoon niet naar L schakelen (= 1e versnelling!) omdat dat natuurlijk niet goed is voor de bak. De Ultradrive = de A604 btw.
Als de wagen er verder nog goed uit ziet, de bekleding netjes, alle elektrische dingetjes het doen en de papieren in orde zijn, zou ik niet weten waarom dit een slechte koop zou zijn.
Gr,
Jvr
17 jaar
JVR je hebt gelijk, dit verhaal heeft een vervolg.
Wat betreft het in de "L" zetten: De versnelling hendel kreeg je niet in de 'L' contateerde we tijdens de proefrit. Aan de garage hebben we daarom gevraagd dit na te kijken. Na een paar dagen gebeld en de reactie was dat alle versnellingen wel werkte maar de standen op het dashbord niet juist werden weergegeven. Dit zelfde antwoord gaf Autrans ook als mogelijke optie (overigens geweldige service van Autrans om telkens op mijn vragen te reageren).
In de tussentijd zijn we ook nog naar een aantal ander voyagers wezen kijken, maar de eerste die we gezien hadden bleef toch het mooiste. Hij was wel duurder dan de andere die we gezien hadden, maar het geheel gaf een vertrouwd gevoel.
Dus de garage gebelt dat de koop rond was met de voorwaarde dat de versnelling juist moest werken, dat gebreken die bij de afleversbeurt geconstateerd werden verholpen zouden worden, de Nationale autopas er bijgeleverd werd, een kopie van de revisiebak factuur en de onderhoudshistorie op papier werd gezet. Via de computer hadden we hier al inzicht in gekregen omdat de wagen daar een aantal jaren in onderhoud was geweest. Zaterdags zijn we hem gaan ophalen. De versnelling was inorde gemaakt, bleek de afstelling van de stang te zijn die onder het dashbord naar boven loopt. Er waren tevens 2 nieuwe voorbanden er op gezet (waren te slecht voor de APK) en een nieuwe accu.
Ook alle gevraagde documenten kregen we mee. Later huis kwamen we er achter dat er onder de rechterstoel een 'kluisla' zat met alle originele service boekjes met alles netjes afgestempeld. Zoals ook de NAP aangaf: origineel 182.000 KM.
Zoals gezegd, zaterdags gehaald en woensdags met het gezin naar Noorwegen gereden. WOUW! wat een geweldige auto is zo'n 6 cilinder.
Niet te vergelijken met onze oude 2.5 liter handgschakeld. Dit soort wagens hebben toch echt zo'n zwaardere motor nodig. De berg op klimmen in Noorwegen was een peuleschil. Veel gebruik gemaakt van de 'L', met name berg afwaards om af te remmen op de motor. Fijn is ook dat er een origineel schuif/kanteldak in zit (i.p.v. airco). En we hebben nu cruise control. Vond ik altijd een overbodige luxe, maar op zo'n lange rit toch wel fijn.
Overigens zit er toch echt geen ABS op. Er zit een gewone originele rembekachter zonder ABS. Waarschijnlijk waren dat toch opties.
Enfin, ruim 4000 km gereden in 14 dagen tijd, PERFECT.
Het enige wat ik nog als aandachtpuntje heb is:
Als je de versnelling van P naar bijvoorbeeld D zet hoor je soms een fijn geluidje. alsof er een kettinkje/armbandje langs de tafel omhoog gehaald wordt. Je hoort hem dus zegmaar electronisch naar schakelen gaan.
Weet iemand of dit hoort of wat de oorzaak is en of het kwaad kan?
Het andere aandachtspuntje is de transmissie olie: Volgens de garage hebbn ze er Dexron in gedaan (dacht van Texaco). Op de sites zie je dat dit absoluut afgeraden wordt en dat je ATF moet gebruiken. Maar ja, wat doe je dan als het er al inzit. Je krijgt er nooit alles uit omdat een groot gedeelte in de koppelomvormer blijft zitten. Als je dan ververst blijf je toch met half / half zitten en kan dat dan geen kwaad?
Ofwel wat is beter? Laten zitten wat er nu in zit en t.z.t. verversen met Dexron of ATF? Of toch maar gelijk verversen met ATF?
Ben benieuwd.
Ohja, je geeft aan dat de A-604 de ultradrive is. Dat kan eigenlijk wel kloppen want dit staat ook op de factuur van het revisiebedrijf. Dit begreep ik al niet want volgens het Haynes boek is de A604 de drie versnelling en de Ultradrive de vier versnelling. En wij hebben de vierversnelling.
Vr. Gr.
Ed
17 jaar
Hallo,
Mooi verhaal..ik hoop dat je veel plezier met de wagen mag hebben, om dit te verwezenlijken moet wel de Dexron uit de versnellingsbak.
In die bak MOET echt ATF olie.
Kan niet begrijpen dat de mensen die de bak gereviseerd hebben dit niet weten, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
De olie kan wel degelijk in zijn geheel verwijderd worden, je moet eerst beginnen met het zover mogelijk afdrainen van de huidige olie, hierna bijvullen met ATF, je moet het afdrainen nog enkele keren herhalen, je gaat dit waarschijnlijk een keer of drie moeten herhalen.
je kan dit afdrainen doen door een plastiek slang in de vulopening te steken en na aanzuigen in een bak onder de auto de olie laten afdrainen, het is wel een langdurige geschiedenis maar op deze wijze hoef je de bak niet open te maken.
Je kan ook een slang van de olie koeler los maken, dit is echter veel gevaarlijker, je moet dan de motor laten draaien met de bak in de P stand, terwijl de olie uit de slang loopt moet je gelijktijdig bijvullen aan de vulopening.
http://www.allpar.com/mopar/transmission...
http://www.allpar.com/fix/trans.html
Ton
17 jaar
IK zie het probleem niet met de dexron, ik neem aan fat er dexron 3 of 4 ingegooid is, en dat is gewoon een atf (voor de niet kenners Automatic Transmission Fluid) met wat toevoegingen. Het werkt ook in de axod-e bakken van Ford en dat zijn toch wel de "transmissions from Hell" ik reed er (met enig beleidnatuurlijk) zomaar 150000 km met een Mercury Sable. Misschien dat je Autrans (idd een super bedrijf met betrekking tot vragen en adviezen) kunt vragen naar hun mening. Ik weet dat er in the USA een aantal mensen zijn die bedenkingen hebben tegen dexron in 4 speeds fwd modellen, maar ik heb er nog nooit geen problemen mee gehad.
maar vraag de specialisten, Ton heeft ook erg veel ervaring met de Voyagers blijkt, maar ik ben niet zo huiverig voor die Dxron olie.
Graag wel ff wat feedback over wat er verder gebeurd.
Greetz
Peter.
Het tikkende geluidje dat je hoort is volkomen normaal: het zijn de solenoids (soort elektrische klepjes) die de transmissie olie naar de juiste weg leiden in de versnellingsbak (rrrrr-rrrrrr-tik, zoiets). Dit geluid hoor je elke keer als je de handle naar een andere stand beweegt (behalve naar L geloof ik) en tijdens het op en neer schakelen van de versnellingsbak. In dat laatste geval hoor je dat niet meer omdat andere geluiden dat overstemmen (rijwind, banden, enz). Doe je raam maar eens open als je tot stilstand komt bij een verkeerslicht en vervolgens wegrijdt, in beide gevallen zul je dit horen.
Over de transmissie olie: als je de mogelijkheid hebt, haal dan alsjeblieft zo snel als kan de Dexron eruit, en vervang deze voor Mopar ATF+3 type 7176!!!!!!!! Geen andere ATF's gebruiken (geen enkele ATF haalt het bij het orgineel!) En vervang ook meteen het filter (meteen zichtbaar als je de pan eraf haalt). Ook al rijdt de wagen nu perfect, over een tijdje kan het ineens afgelopen zijn, zonder enige waarschuwing... Vraag een Chrysler dealer eerst eens of ze nog Mopar ATF+3 verkopen (schijnt eruit te raken) en anders of je Mopar ATF+4 mag gebruiken, dat weet ik niet zeker.
Kijk ook eens op de links die gamgra hierboven gaf, daar staat wel handige info op.
De A604 is eigenlijk een 3-versnellingsbak met overdrive (de 4e versnelling) en lock-up (grof gezegd verbindt die de motor direct door aan de wielen waardoor je zuiniger rijdt. Dit voelt als nog een keer opschakelen). Daarvoor had je geloof ik de "echte" 3-speed (zonder 4e en LU) die zat in de 2,5 liter.
Gr,
Jvr
17 jaar
Goh, ik wist niet dat die mopars zo gevoelig waren op ATF gebied, weer wat geleerd. Meestal werk ik bij de chrysler familie met de (oudere) torqueflites, die slikken alles. Maar in dit geval zou ik ook de dexron vervangen na het lezen van de waarschuwingen.
Gr.
Peter
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar