close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Voyager: Voyager, bediening electrische ramen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

De bediening van het rechter electrische raam hapert. Soms doet ie het wel, soms ook niet. Als ie in het midden stopt, dan kun je door hem eerst een stukje naar boven te trekken met de hand vaak wel weer dicht krijgen. Om onverklaarbare redenen doet ie het de volgende dag weer wel (of niet).

Ik heb het bekledingspaneel verwijderd, maar zonder een idee van de werking, ik kan geen limit-switches of thermische zekeringen oid vinden, kom ik niet veel verder.

Het linker raam doet heel af en toe hetzelfde, maar werkt op dit moment gewoon weer.

Iemand een idee?

groeten,
Ronald

Geplaatst door

allebei (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als hij niet werkt kan je even het deur paneel los halen en dan meten op het motortje want die motortjes gaan vaak stuk en dan krijg je de klachten die je omschrijft

br0ns 0
badge

17 jaar

ik heb het zelfde probleem, koolborsteltjes van de motor zijn versleten. ik probeer morgen een paar koolborstels te regelen, ik weet nog niet of deze los verkrijgbaar zijn , anders wordt het improviseren.

marc6895 0

17 jaar

Deze zijn niet los te leveren, wordt nieuwe motor met mechaniek (zit aan elkaar vast)

br0ns 0
badge

17 jaar

Ik heb hetzelfde probleem bij het rechter raam dat soms niet of gedeeltelijk om hoog wil. Zal binnenkort het motortje er uit halen en kijken of koolborstels te vervangen zijn.

OOASE 0

15 jaar

Koolborstels vervangen maar geeft geen resultaat, wat nu? Ik kreeg de tip om de thermische beveiliging of stroombegrenzer te overbruggen, heeft iemand hier ervaring mee? en welk punten moet ik dan precies overbruggen? Het heeft er inderdaad veel van weg dat het motortje te weining stroom krijgt en schakelt na korte bedrijfsperiode uit.

OOASE 0

15 jaar

Koolborstels zijn niet te krijgen.
Door aanpassing van de houders van de koolborstels nog een paar mm extra slag verkregen waardoor het weer werkt.

Ben nog op zoek naar nieuwe borstels die passend te maken zijn.

allebei 0

10 jaar

Ronald,

Er worden nooit "limit-switches" gebruikt om een raam te stoppen (naar mijn weten). Wel kunnen er diverse thermische beveiligen (in de vorm van een soort "grote zekering") zitten in het zekeringen compartiment, waar ook alle overige zekeringen zich bevinden. Hierin zit een klein contactje dat open gaat als hij te warm wordt, dus bij hoge stroom. Deze kunnen ook gebruikt worden voor de centrale deurvergendeling, stoel-, ruit- en spiegelverwarming. Deze zou ik zelf nooit graag willen overbruggen, omdat ze er niet voor niets in zitten (iets wat je eigenlijk bij geen enkel type zekering zou moeten willen).

Hier zou ik niet direct het probleem zoeken, maar eerder bij de raammotor zelf, het deel dat het snelst slijt. Zoals hierboven genoemd, meet spanning op de motor (minimaal 12v). Te weinig stoom "krijgt" hij nooit, maar gebruikt hij zoveel als hij zelf wilt. De spanning kan hierdoor (bijvoorbeeld bij sluiting) wel onacceptabel veel lager door worden, waardoor hij niet meer zal werken. Je kunt het raam losnemen van het mechaniek (glas met plakband goed vastplakken aan de deur in de dicht-stand) en dan de motor bedienen. Hiermee sluit je in elk geval uit of het aan de motor ligt, of aan een heel zwaar bewegend ruit in de deur. Bijvoorbeeld als het heel warm weer is, kan het glas aan het rubber gaan plakken.

Heb zelf ervaren dat een passagiers raam erg traag bewoog bij bediening met de knop, maar snel (dus normaal) als ik de motor direct voede met twee draden en een losse accu. Oftewel, alle connectoren die zich tussen de accu en raammotor bevinden kunnen ook minder/slecht contact maken (waaronder ook de bedieningsknoppen zelf).

Overigens zijn motor en mechaniek nieuw meestal niet los verkrijgbaar.

jvr 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.