Chrysler Grand-Voyager: warmlopen motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 td

mijn chrysler ramvan van 1997 (2.5 TD) loopt de laatste tijd warm.
Bij het rijden in de stad met veel stoplichten of wanneer er een aanhanger achter hangt merk ik dat de temperatuur veel hoger oploopt dan normaal. in de praktijk merk ik dat ik "rijwind" nodig heb om de motor op de juiste temperatuur te krijgen.
Ik heb al eerder gemeld dat ik denk dat maar 1 van de 2 ventilatoren werkt.
Kan iemand aangeven hoe en wanneer de koelventilatoren inkomen of hoe ik dat kan controleren.

cees1569

Geplaatst door cees1569 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Grand Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Storing in het koelsysteem kun je redelijk logiesch oplossen.

Eerst controleren of de hele radiator warm wordt, boven tot beneden, denk om de ventilator(en)
Is dat goed, controleer de koelvin(en) of deze werken, bij warme motor zal eerst 1 aangaan, bij een nog hogere temperatuur ook de andere.

Weken deze dan ook goed, dan is het tijd om de thermostaat te testen in een pan water met temperatuurmeting, er staat op bij welke temperatuur hij open gaat.

Rijdt even zonder thermostaat, blijft ie nu veel koeler is ie aan vervanging toe, niet echt duur.

Controleer de radiator of ie wel schoon is aan de buitenkant, en niet vol muggelijken zit.

Is dat alles goed, dan controleren of er genoeg doorstroming is van de waterpomp.

radiator dop los, warm laten draaien en zien of er genoeg water uit de bovenste slang in de radiator stroomt.

Verder kan het ook nog een afwijking zijn in de temperatuursensor.

Groet,
Cor

Speed2006 (0), 17 jaar geleden

het kan ook aan de radiator dop liggen

omega8258 (0), 17 jaar geleden

als het aan de dop ligt, moet hij dan geen koelvloeistof verlies hebben? Of zie ik het verkeerd?

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik hoop voor je dat het 'n weigerende koelfan is of 'n slechte doorstroming van de radiateur. Echter, het is bekend van deze motoren dat de cilinderkoppen nog wel eens willen scheuren. Signalen die daar op van toepassing kunnen zijn, zijn: 1. veel druk in het koelsysteem ( slangen worden erg, erg hard) echter vaak geen koelwaterverlies !!. 2. Hoog oplopende temperatuur. 3. Koelfan nr.2 slaat (te) laat in. Bij controle of de fan inslaat bij stilstaande auto wil het watertankje gaan overkoken.
De koppen of koppakking is vrij eenvoudig te controleren.
Verwijder achter de kleppendeksel de aluminium waterbuis die over de koppen heen loopt, maar laat verder het koelwater in de motor zitten. Start daarna de motor en je kunt in de waterkanalen d.m.v. luchtbellen zien welke lek is.

Succes.

cees1569 (0), 17 jaar geleden

Allemaal bedankt voor het reageren.
Op dit moment heb ik nergens geen last van. Ik heb ondertussen gemerkt dat de motor erg heet wordt bij hoge buiten temperaturen zoals afgelopen zomer in juli, en tijdens mijn vakantie met de caravan erachter in Frankrijk waarbij ik ook nog al wat klimwerk (centraal massief) te verwerken kreeg.
Bij normaal rijden, ook met caravan kon ik het onder controle houden.
Ik heb nog geprobeert om de motor op temperatuur te krijgen maar is me niet meer gelukt (thuis flink toeren laten draaien, 1 e koelvin komt in en de teperatuur zakt weer)
Ook wordt de waterslang niet hard (drukopbouw) en heb ik geen noemenswaardig verlies van koelvloeistof.
De 2e koelvin heeft volgens mij nog steeds niet gewerkt. Is er een methode bekend om de 2 koelvinnen qua bedrading te wisselen, om het zo uit te testen?
Wat wordt er bedoeld met "het kan ook liggen aande radiatordeksel"?

Speed2006 (0), 17 jaar geleden

nee je heb dan geen koelvloeistof verlies
en probeer altijd eerst de kleinste dingen
begin maar met de radiator dop te vervangen door een andere
als je naar een garage of een dealer je auto zou brengen
kun je ervan uit gaan dat ze gelijk gaan zeggen dat je koppaking lek is of dat je koelsysteem niet meer werkt
zonde voor je geld...
als ze temenste eerlijk zijn zullen ze dat niet doen en met kleine dingen beginnen
als de radiator dop ook niet werkt kijk dan maar wat Petje57 heeft geschreven


MvG

Daimler
6g72

cees1569 (0), 17 jaar geleden

Even een na melding:
De motor is een gereviseerde (door officiele VM-motor dealer) die er nu 2,5 jaar inzit en ±70.000 heeft gelopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.