Wij zijn eigenaar van een Grand Voyager 2.4i AUT (4 cilinder) uit 2000. Ik heb gezien dat er een aantal problemen op het forum worden besproken en dat er vragen kunnen worden gesteld.
Ons probleem stond er niet bij.
Graag zou ik willen dat ons probleem voorgelegd wordt aan professionals of handige amateurs die aan het forum deelnemen.
Wij weten niets van autos.
Toch zouden wij graag wat willen weten.
Onze Voyager heeft ons laten staan. De distributieriem is geknapt en daardoor is er een cilinder(kop?) de vernieling in gedraaid.
De auto heeft 160.000 km gelopen. Volgens de garage hoeft de riem pas vervangen te worden bij 192.000 km.
In eerste instantie zouden de kosten voor reparatie 2000,-- bedragen. Nadat we erg boos en teleurgesteld bij de garage kwamen, bleek het ineens 1000,-- te zijn.
Hij heeft netjes de beurten gekregen. De grote beurt in mei 2006 was ook al 1100,--. (Ons was verteld dat grote beurten ongeveer 250,-- tot 300,-- kosten.) Dit was dus een grote tegenvaller. En nu dit weer.
Bij navraag bij een andere garage, wist men ons te vertellen dat het knappen van distributieriem, binnen het aantal km die ervoor staan, voor kosten zijn van de garage. Als alle beurten netjes gegeven zijn kan zelfs de importeur aansprakelijk worden gesteld.
Nogmaals, wij weten niets van autos. Ons kunnen ze alles wijsmaken.
Heeft iemand hier ervaring mee of is kundig op dit gebied?
Wij zouden graag wat meer informatie krijgen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gezien het bouwjaar (2000) fabrieksgarantie is vervallen)... en het feit dat een eigenaar zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud is niet vanzelfsprekent dat je hiervoor de garage/importeur aansprakelijk kunt stellen. tenzij er sprake is van aantoonbaar nalatigheid na reparatie..
gezien de garage tegemoed komt in de kosten (waarschijnlijk om jou als klant te houden) is heel coulant. zei zijn niet verplicht de kosten geheel opzich te nemen. gezien dit een hele kostbare reparatie betreft zou ik dit aanbod maar aannemen.. en het boek sluiten.
paul,
Volgens mijn documentatie moet ie vernieuwd worden bij 168.000 km. Had trouwens niet uit gemaakt want hij was al geknapt. Ik snap dat je het vervelend vind om weer geld te betalen, maar 1000,- vind ik voor zo'n dikke reparatie niet veel geld. Ik denk dat het in feite meer is maar dat je dealer je matst. Zou maar akkoord gaan om ellenlang getouwtrek te voorkomen. Het risico bij de garage neer leggen kan niet, simpelweg omdat je garantie is verlopen en het niet het verhaalbaar is op de garage. Er zijn altijd oorzaken waarom een riem sneller slijt dan normaal, dit kan zelfs aan de rijstijl liggen. Flink afremmen op de motor doet een riem sneller slijten. Maar goed, als ik het zo lees komt de garage je ook een heel eind tegemoet in de kosten, dus ik zou er niet te lang over nadenken.
Sytze
Zijn multie-riemen hetzelfde als distributieriem/aandrijfriem?
[quote=eddyenmarja]Zijn multie-riemen hetzelfde als distributieriem/aandrijfriem?[/quote]
deze 2 riemen staan los van elkaar... een multiriem drijft OA de dynamo, stuurpomp, aircopomp, en in sommige gevallen ook de waterpomp aan. dit laatste is per type merk/motor verschillend.
de distributieriem draagt zorg voor de draaiende delen (onderblok/cilinderkop van de motor.
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar