auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C3: Aanhoudende waarschuwingstoon, geen storingsmelding

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

2 jaar geleden deze citroen C3 tweedehands gekocht. Na een tijdje begon hij af en toe te 'tuuten', zonder een foutmelding te geven op het dashboard. Ik heb het int oog gehouden, maar nog geen oorzakelijk verband gevonden. Soms begint het zodra ik het contact inschakel, soms begint het pas als ik al een tijdje aan het rijden ben. Soms komt het een paar dagen niet voor, soms een paar ritten achter elkaar...
Ik heb hem naar een garage gebracht waar ze hem hebben uitgelezen, maar ze vonden geen foutmeldingen. Ze hebben toen voor de zekerheid de massa van de achterlichten nagekeken en bijgewerkt. Daarmee was het probleem enkele maanden (2) weg, maar vorige week kwam het plots terug.
Kan het zijn dat de massa terug uit balans is? Ga ik mijn auto dan om de 2 maanden naar de garagist moeten brengen? Of kan er een andere oorzaak zijn?

Geplaatst door

Citroen2004 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zo te lezen is hier sprake van een slechte contactovergang (in het Duits spreekt men van Wackelkontakt). Dit komt vaker voor bij auto's door verkeerde keuzes van contactmaterialen, zoals een verzinkte lip waarover een vlaksteker (faston) geschoven wordt. Bij de Citroën XM was dat destijds een veel voorkomend euvel. Je kunt de massa van jet achterlicht even loshalen, inspuiten met contactspray en daarna weer aanbrengen. Dit is eigenlijk een lapmiddel dat het slechts een tijdje uithoudt maar je kunt er dan wel conclusies uit trekken.

Hundoendat 0

7 jaar

De vraag is alleen: komt die pieptoon door een slechte massa op de achterlichten?
Wat zegt het boekje daarover..?

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

De pieptoon is een melding van een of andere actie, deurcontact e.d. Het feit dat na het bijwerken van de massa aan de achterlichten in eerste instantie geholpen heeft duidt erop dat de fout daar gezocht moet worden. De eigenschappen van contactmaterialen worden vaak onderschat, ook door autofabrikanten.

Hundoendat 0

7 jaar

Veel fabrikanten doen dat met opzet...galvanische werking tussen twee verschillende materialen zorgt altijd voor corrosie (dus slecht contact).
Neem een RVS onderdeel, dat zit vaak in elkaar geschroeft met pisbakken ijzeren boutjes.
Resultaat raadt zich raden...(compleet nieuw onderdeel kopen)

Maar ik vraag mij af wat er in het boekje staat over die pieptoon.
Dat moet je als gebruiker van de auto toch uitgelegd worden.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Beste Hans4040 , Hundoendat en Citroen2004 .

Ik heb eens even enkele instructieboekjes ( digitaal ) doorgenomen in verband met het tuuten zoals door Citroen2004 beschreven .
Samengevat komt het er op neer dat tuuttonen door verschillende oorzaken kunnen worden weergegeven . Denk maar eens aan de vergeten verlichting , of rijden met een niet goed gesloten portier , en de daarbij knipperende binnenverlichting . Bijna altijd gaat het tuuten gepaard met een melding op het instrumentenpaneel . Zelfs bij een niet correct werkende verlichting zou er een pictogram tijdens het tuuten moeten oplichten , of deze C3 is hiermee niet uitgerust . Ik heb het uit ervaring vele malen geconstateerd bij andere modellen . Ook bij een slechte massa van de achterlichten . Daar er bij Citroen2004 alleen een geluid word weergegeven , word het interessant om te weten hoe het geluid word gemeld . Is dit één monotoom geluid of zijn de in het PSA jargon bekende 3 korte piepjes achter elkaar ? Dit haal ik niet uit het verhaal van Citroen2004.
Wel word er in het boekje vermeld contact op te nemen met de dealer in dergelijke gevallen . Immers , er is wel iets aan de hand.
Verder lees ik in het bericht van Citroen2004 dat de auto is uitgelezen .
Ik ga er vrijwel zeker van uit dat er alleen een globale test ( het normale uitlezen van alle systemen ) is uitgevoerd .
Echter , vele storingen die in een voertuig voorkomen en minder belangrijk zijn , en ook altijd na enige seconden , dan wel startcycli gewist worden , ( zonder dat de klant hier iets van ziet ) blijven opgeslagen in het logboek van de BSI en worden niet gemeld in een "normale "storingslijst .
Dus het logboek raadplegen is hierin van groot belang . Ben er zelf ook wel zeker van dat dit het geval is bij Citroen2004.
Als laatste zaak even terugkomend op de achterlichten .
Zijn de stekkers / contacten " behandeld " ( tijdelijke oplossing ) of zijn er extra massadraden aangelegt ?

In het boekje heb ik niet meteen iets teruggevonden over de pieptoon, de storingen die daar beschreven staan gaan zijn steeds in combinatie met een melding op het dashboard...
Ik weet niet juist welke systemen zijn uitgelezen, maar ik zal eens vragen aan de garagist of hij ook het 'logboek van de BSI' kan uitlezen. Kan je misschien kort uitleggen wat dat juist is? Ik heb het in google opgezocht maar niet meteen een eenduidig antwoord gevonden :P
Ik weet ook niet wat de garagist exact heeft gedaan met de massadraden, maar hij sprak van 'massa toegevoegd', dus ik vermoed dat hij de contacten heeft behandeld (wat extra bijgesoldeerd of zo?), en niet vervangen.

Wat ik mij nog bedacht en ben vergeten te vermelden in mijn oorspronkelijk bericht: de pieptoon die opkomt is dezelfde als die van de waarschuwing voor glad wegdek / lage buitentemperatuur. Die toon komt bij deze temperaturen normaal 1x op, maar nu gebeurt het dus dat de toon een hele autorit lang blijft afgaan, met een interval van een seconde of 2.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Citroen2004 0

7 jaar

Beste Johan .

Een BSI ( Franse afkorting - Boitier Servitude Intelligent ) en in het Nederlands ook wel een ISC ( Intelligente Service Centrale ) genoemd is een soort spin in het web .
Bijna alles aan informatie , opdrachten en commando,s komen hier binnen en worden hier verstuurd .
Voorbeeld : de start blokkeringscode is hierin opgeslagen .
In de BSI zit een gedeelte dat alle voorgekomen storingen , in welk systeem dan ook , opslaat . Het Logboek . PSA garagetaal " het krantje "
99 % van de storingen die hier zijn opgeslagen heeft u nooit als melding of storing gemerkt . Dit zijn , zoals Peugeot zegt , onbelangrijke of zeer kortstondige storingen .
Storingen die bijvoorbeeld eenmalig 200 miliseconde,s zijn opgetreden ( en daar zijn er talrijke van ) worden dus niet aan u gemeld .
Echter , dit soort storingen worden wel in het logboek ( Franse afkorting JDD - Journal Des Defauts ) bewaard .
Ook worden er bijvoorbeeld radiostoringen in opgeslagen welke u nooit heeft gemerkt , maar wel zijn opgetreden .
De hoeveelheid en tijdsduur van de opgeslagen storingen is sterk afhankelijk van de uitvoering van de auto en de software van de BSI .
Wat ik normaal zie is dat storingen enkele jaren worden opgeslagen in het logboek .
Ik zeg dan ook : Je komt er gemakkelijk in , je komt er moeilijk weer uit .
Uw geluidsmeldingen worden ergens door veroorzaakt .
De storing die het veroorzaakt zal waarschijnlijk dus te kort optreden om " normaal " in een EBE ( Elektronische Bedienings Eenheid ) opgeslagen te kunnen worden .
Waarom dan toch een lang geluidssignaal ?
Zie het als een elektronische huisbel . U drukt er zeer kortstondig op , terwijl het belsignaal gewoon verder gaat na het loslaten van de knop . Het melodietje speeld gewoon door .
Kortstondige activering is genoeg om het geluid in werking te zetten .
Uitlezen van een logboek ( raadplegen ) is dus uitermate belangrijk om ook kortstondige storingen te kunnen zien . Zelfs de datum en het tijdsstip worden bij elke opgeslagen storing vermeld .
Het uitlezen hiervan is ook alleen besteed aan door PSA gehomologeerde uitlees apparatuur . Lexia voor Citroen en de PPS ( Peugeot Planet System ) voor Peugeot .
De monteur / technisch specialist moet wel zo kundig zijn om te begrijpen welke storing het geluid veroorzaakt . Er kunnen er enkele honderden in staan .Pffffff , zoeken , veel tijd , extra kosten .
Om dit te vergemakkelijken is het handig dat u aangeeft op welke dag en tijdstip het signaal zich voordoet , daarna kan de thechnicus dit linken aan een storing die op dat tijdstip staat vermeld.

Ik hoop dat u het zo een beetje begrijpt , en nog belangrijker , dat we tot een oplossing komen . Succes.

Hallo C3 gebruikers met ongewenst piepertje, Ik had/heb hetzelfde euvel een ondefinieerbaar piepertje.
Maar ik ben er nu wel steeds "tijdelijk" vanaf.
We moeten die franse autobouwers nu ook weer niet te hoog inschatten. Blijkt dat ze eigenlijk gewoon geen geweldige chaccisbouwers zijn. Er blijkt (ook bij de c3 cactus ) stof bij het onderportaal van de deuren binnen te komen. Keertje door de wasstraat en de deurportalen met een natte spons even schoonmaken en mijn piepje was weg.

Electronisch worden er ook geen hoogstandjes geleverd mijn cruisecontrole doet het soms wel en soms niet, ligt er vaak aan wat voor weer we hebben.
Kortom mijn eerste franse auto wordt ook mijn laatste.

Succes met jullie stoffige koe :(

Peterpieter 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.