Met een scantool zie ik dat de spanning van de 2e lambda sensor licht varieert tussen 0.098 en 0.137V. De 1e sensor varieert tussen 0.2 en 0.8v of daaromtrent. Ik had verwacht dat als de motor goed regelt de 2e sensor iets van 0.4V zou moeten aanwijzen. Immers, na de katalysator verwacht je een lambda=1 waarde.
Is het normaal dat de 2e sensor iets van 0.120V aanwijst? Moet ik een 4-gas meting laten doen om de 2e sensor te controleren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het normaal? Nee. Moet iets van 0,6 tot 0,8 Volt zijn als de kat goed werkt.
Overigens na de kat meet je geen lambda 1, want de kat heeft als het goed is alle zuurstof gebruikt voor zijn werk.
Een lambda-sensor meet zuurstof en dat is iets anders als de berekende waarden die een uitlaatgas tester geeft.
Wat je nu meet is een hoop zuurstof over.
Het is een beetje afwijkend patroon wat je meet. Er schijnt Ná de kat meer zuurstof te zijn dan ervoor.
Mogelijk een lek in de kat bij de aansluiting van de 2e lambda-sonde waardoor zuurstof naar binnen komt.
Laatst had ik een Saxo met bijna dezelfde klacht en hier was de aansluiting weggerot.
Anders mogelijk 2e lambda-sonde defect of geen goede aarde.
Bij een katalysator die niet werkt gaat de 2e sonde hetzelfde doen als de 1e omdat de gassen niet meer veranderen.
In dat geval zie je ook 0,2 - 0,8 Volt op de 2e sonde.
En? Al wat verder?
Bedankt voor de info. Ik zal komend weekend er eens onder kijken of er een lek zit.
Ik snap alleen niet dat je stelt dat normaliter je na een kat geen lambda=1 meet. Bij een 4-gas test moet de lambda toch tussen 0.97 en 1.03 liggen? Oh, ik begrijp het denk ik: de lambda waarde wordt door een uitlaatgas tester berekend naar de inlaat. In de uitlaat vind je die lambda verhouding niet terug. Ik wordt denk ik op het verkeerde been gezet omdat die zuurstof sensoren in het nederlands lambda-sensoren genoemd worden. ik heb weer wat opgestoken!
15 jaar
Klopt. Een lambda-sensor is een sensor die de hoeveelheid zuurstof in de uitlaat meet.
Als alles goed werkt in een motor (zowel mechanisch als elektronisch) kun je daar een lambda-getal uit afleiden.
Bij lambda 1 is er nog een kleine hoeveelheid zuurstof, echter na de kat is die zuurstof normaliter opgebruikt.
Volgende keer gewoon anrtwoord geven in het witte vlak onder aan de pagina. De moderator is niet zo'n voorstander van citeren als de tekst er boven staat.
Brand het storingslampje dan?.
Zoniet,dan werkt het gewoon goed.
15 jaar
Nee, storingslampje brandt niet.
Maar ik heb op een gegeven moment wel een permanente P0136 foutmelding zien staan, zonder dat het lampje brandde. P0136 staat nu echter weer op tijdelijke storing. Ik twijfelde daarom een beetje of het lampje voor alle afwijkingen wel aan gaat.
Inmiddels weet ik nu van old ford dat de waarde niet normaal is, maar ook niet de door mij verwachtte 0.45V moet zijn.
15 jaar
Als het lampje niet brand functioneert het systeem goed.
Reken er maar op dat als er iets met die lambdasondes fout is dat het lampje gaat branden.
Ik zou geen problemen maken als ze er niet zijn,gaat het lampje branden ben je vroeg genoeg.
15 jaar
P0136 is wel een foutcode die slaat op de 2e lambdasonde.
Misschien is het signaal nu net hoog genoeg om de code weer uit te zetten.
Probeer eens of de uitlaat gasdicht is - wordt ook gecontroleerd bij de volgende APK, zo voorkom je een afkeur.
Laat met warme motor de motor stationair draaien en houd een doek (oude handdoek) tegen de uitlaat.
Slaat de motor af? Prima, uitlaat dicht, anders hoor je hem wel sissen.
Vandaag nog even verder naar de spanning van de sonde gekeken. Het blijkt dat die tijdens rijden (2000-3000 rpm) wel 0.7V aangeeft. Sonde lijkt dan wel in orde. Alleen als de motor onbelast tussen 700 en 3000 draait, blijft de spanning op 0.2V steken. Wellicht is dit verschil tussen rijden en stilstaan inderdaad normaal.
15 jaar
Nee, verschil is niet normaal. Is je uitlaat nu lek of niet?
Als het verschil niet normaal is had je allang storing gehad.
15 jaar
Klopt, heeft ie ook gehad - P0136.
Maar geen brandend storingslampje.
En als er iets met die lambdasondes niet in orde is gaat tie echt wel branden,zeker de franse auto's kennende
Kijk, je kunt ook een probleem maken als het er niet is.
Of je moet van je geld af willen.
15 jaar
Totdat ie bij de APK komt en afgekeurd wordt op een lekkende uitlaat.
Als de uitlaat lek is,ga je hem vanzelf horen en dan ben je vroeg genoeg.
15 jaar
uitlaat heeft denk ik klein lek. Met handdoek slaat motor niet af, en is een licht sissend geluid hoorbaar. Verder zag ik vandaag een permanente P0140 foutcode (undefined open circuit downstream sensor )staan op de OBD, terwijl het diagnose lampje niet aan gaat. Blijkbaar gaat het lampje niet voor alle foutcodes aan.
Ik ga toch maar eens een keer naar de garage.
15 jaar
Met een handdoek druk jij de uitlaat niet dicht,geen storingslampje dan is er is gewoon geen probleem.
Als er iets fout is met het mengsel of lambdasonde gaat geheid het storingslampje aan.
Maar blijkbaar zoek je een probleem wat er niet is.
15 jaar
Als je de uitlaat voor hoort sissen dan is deze lek. Dat kan de signalen van de lambda-sondes beinvloeden afhankelijk van waar het lek zit.
P0140 - O2 Sensor Circuit No Activity Detected Bank 1 Sensor 2
Dat betekent dat het signaal van de achterste lambda-sonde op dat moment vast stond en geen enkele reactie vertoonde.
heb de auto vandaag aan de viergasmeting in de garage gehad.
lambda waarde en emissie zijn normaal. Dus aanwijzing van de 2e lambda sonde blijkt onnauwkeurig te zijn, zonder consequenties voor emissie. (ik geloof dat iha de 2e sonde in de ECU alleen maar gecontroleerd wordt op stabiliteit van de aanwijzing en blijkbaar niet op absolute waarde van de aanwijzing)
15 jaar
Daarom zei ik al,als er echt iets fout is aan de emissie gaat het lampje echt wel branden.
15 jaar
Tja, onbelast (ook al draai je 3200 toeren) stelt niets voor qua uitstoot van gassen.
Echte test is als je belast gaat meten, b.v. bij 120 km/uur. Als je er niets aan doet komt dat lampje regelmatig weer terug.
het lampje had daarvoor nog nooit gebrand. Ik vroeg me af of een lage "lambda spanning" op de scanner normaal was, of dat de lambda waarde in de uitlaat wellicht geen 1 was, waarmee de auto niet door de APK zou komen. Dan had ik dat nu nog onder garantie kunnen laten repareren. Maar de gemeten lambda waarde is wel 1 bij 3000rpm. En APK emissies zijn in orde. Er blijkt dus inderdaad geen probleem te zijn in dit geval.
Daarentegen bestaan er ook foutcodes, waarbij het lampje nooit aan zal gaan,omdat dat zo in de ECU geprogrammeerd is.
Maar in ieder geval bedankt voor jullie feedback. ik heb er toch weer het een en ander over motoren bijgeleerd!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar