Beste monteurs,
Wij hebben een Xsara Picasso uit 2004 en sinds een half jaar het probleem dat hij soms plots afslaat. Het gebeurt altijd wanneer je hem in zijn achteruit zet en wilt gaan rijden, maar te hard optrekt of hem bijna af laat slaan. De zekering brandt dan door. Wanneer deze vervangen wordt, kunnen we (vaak) weer verder rijden. Hij is al bij De Citroen dealer geweest en zij hebben vervolgens een kabel vervangen die sluiting maakte.
Enkele maanden later, nota bene een dag na de APK-keuring, stonden we echter weer stil. Ergens lijkt er iets verkeerd te gaan wat leidt tot het doorbranden van de zekering, maar wat? We hebben vaker het gevoel dat dit soort gebreken komen nadat de auto uitgelezen wordt.... Tevens krijgen we er soms een motorfout bij.
Wie weet waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je meer over die motorfout? Bijvoorbeeld het nummer van de uitgelezen foutcode? Dat zou kunnen helpen.
En welke zekering brandt er door? Nummer, plaats in de zekeringkast, hoeveel ampere?
En wat je gevoel over uitlezen betreft: bij de APK-keuring is er geen reden om deze auto uit te lezen, tenzij het gebeurde op jouw verzoek.
Als de auto dan 1 dag later uitvalt, heeft dat weinig tot niets met uitlezen te doen, denk ik zo.
Over de motorfout weet ik alleen dat de auto geregeld aangeeft "engine motor fault" en er gaat dan een lampje branden helemaal rechts. Deze foutmelding hebben we echter al enkele jaren geregeld, zonder bijkomende problemen. Garage heeft er wel eerder naar gekeken, maar niets geks kunnen vinden (wat natuurlijk wel vreemd is).
Bij de APK is de auto idd wrs niet uitgelezen. De week ervoor echter wel toen we met pech aan de kant van de weg stonden:
P350 prim. sec circuit onjuist.
P0135 lambda sensor storing in verwarming.
P0200 storing in stroomkring verstuiver.
P0440 EVAP uitstootcontrole onjuist.
Alle meldingen zijn toen verwijderd, zonder verder opgelost te zijn, maar deze zijn nu weggebleven.
Qua zekering is het de 30 ampere, positie 15 (Engine sensors, ignition coils, injectors, electrovalves).
9 jaar
Alle 4 de foutcodes kunnen het gevolg zijn van het doorbranden van de zekering.
Dus helaas geeft dat geen houvast waar precies het probleem zit.
Ik ben bang dat er meer draden beschadigd zijn door hitte dan alleen die ene kabel die de dealer al vervangen heeft.
Dat wordt een langdurig zoekproces of het vervangen van veel meer draadbundels of delen van draadbundels.
N.B.: die hitte wordt veroorzaakt door de hoge stroom (meer dan 30 ampere) die door een draad gaat die daar niet voor is bedoeld.
Oldford, bedankt voor je reacties. We vreesden al dat dit geen makkelijke klus werd. Morgen gaat hij opnieuw naar de garage, maar ik vrees dat we veel geld kwijt zullen zijn voor mogelijk niet eens de juiste oplossing ... Tips om aan te geven waar ze het moeten zoeken?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar