Citroën Saxo: accu/ dynamo??

Bouwjaar: 1997

Er is onlangs in me auto ingebroken. 1dag na reparatie rij ik thuis weg. kom op me werk aan zet de auto even af omdat ik moet wachten, daarna start hij niet meer. Heb hem moeten aanduwen. Later die dag starte hij wel maar moeizaam. Heb een stukje gereden en daarna starte hij weer normaal. Heb de accu laten testen en blijkt slecht te zijn. Maar kan iemand mij zeggen of het dan altijd zeker de accu is? Het kan toch ook de dynamo zijn hoe kom ik daar achter? Ik wil natuurlijk geen nieuwe accu erin doen als het daar niet aan ligt.
BVD.

hanssen4094

Geplaatst door hanssen4094 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

sjaak10918 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoe ver moet je rijden, nl als de afstand te kort is gebruik je meer stroom dan de dynamo kan terugladen in die korte tijd.
Als de motor loopt moet je over de polen van de accu een spanning van 13.8 tot 14.2 volt meten, dan weet je of de dynamo laadt. Voor het meten van de conditie van de accu heeft de garage een meetapparaat dat de accu een seconde of 10 belast en aan de hand van de spanningsval geeft de garage een diagnose over de accu.
Je kunt nu ook het nog even aankijken hoe de accu zich verder houdt, vervangen kan altijd nog. (als je een keer een buurman moet vragen of hij wil helpen met startkabels jouw auto te starten b.v.) Je moet zelf die afweging maken. Succes.

hanssen4094 (0), 19 jaar geleden

spanning van de accu was 12volt bij een draaiende motor en zo veel mogelijk verbruikers aan. accu laad niet op dus ga ervan uit dat het aan de accu ligt. Ik laat deze vervangen en dan zien we wel verder.
Bedankt voor de reactie

sjaak10918 (0) PRO, 19 jaar geleden

volgens mij hoort de laadspanning hoger te zijn (tussen 13.8 en 14.2 volt) , meet eens bij iets meer toeren. Raar dat de accu van de inbraak kapot gegaan is.

hanssen4094 (0), 19 jaar geleden

Ik heb de accu laten vervangen en tot nu toe start hij perfect dat terwijl het toch erg koud is. Dus ik heb er het volste vertrouwen in dat dat het probleem was. Hoe de accu kapot is gegaan weet ik niet maar ik denk niet dat het iets met die inbraak te maken heeft.

Roland10241 (0), 19 jaar geleden

Het heeft waarschijnlijk te maken met een te diep ontladen accu. Sjaak heeft wel degelijk gelijk de spanning over de polen moet met draaiende motor tussen 13.8 en 14.2 volt liggen tenzij je accu een heel erge interne kortluiting had. Het kan ook toeval zijn dat je accu het begeven heeft en dat er ingebroken is. In ieder gaval veel suc6

Gr,

Roland

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Om lang van je nieuwe accu te kunnen genieten zou ik toch de dynamo goed laten testen. Je schrijft dat je bij draaiende motor en veel verbruikers aan 12V meet. Dat is in ieder geval te laag. Hoe is de spanning als je een beetje toeren maakt?
Kan namelijk best zo zijn dat de dynamo niet meer zijn volledige uitgangssstroom kan leveren door een defect. Bij weinig belasting gaat het nog goed maar bij veel belasting zakt de spanning dan weg en wordt de accu steeds een stukje ontladen. Dat vindt de accu niet zo lang leuk.
Succes,
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.