hallo allemaal ik heb een probleempje
als ik rij hoor ik links voor bij m'n wiel een bonkend geluid.
ik heb inmiddels m'n wiellager,aandrijfas,draagarm rubbers,remblokken,v-bak en de fuseekogel al vervangen.
als ik rechtuit rij hoor je hem zoemen. bij een bocht naar links hoor je hem duidelijk bonken en bij een bocht naar rechts hoor je hem alleen maar brommen (ongeveer hetzelfde geluid als bij een kapot wiellager).
het is een citroën Saxo 1.4 sport (VTS onderstel) uit november 1998
ik weet ne echt niet meer waar ik het moet zoeken dus WIE KAN MIJ HELPEN!!!
alvast bedankt voor de moeite
groetjes Jolle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al eens andere banden geprobeerd?
zal ik eens proberen ik laat je weten of het dat was
alvast bedankt
19 jaar
helaas dat is het ook niet...
maar zal het misschien m'n stuurkogel kunnen zijn????
die heb ik namelijk nog niet vervangen.
19 jaar
Kun je misschien iets meer info geven; onder welke omstandigheden doet het euvel zich voor (glad asfalt, bij op- en afrijden drempels, bij slecht wegdek), neemt de frequentie van de bonk toe, naarmate de snelheid toeneemt, blijft geluid aanwezig bij optrekken, constante snelheid, remmen, ingetrapte koppeling e.d. Hoe specifieker je bent, hoe beter wij jou kunnen helpen. Denk ook aan info over jouw auto, die van belang kan zijn (zoals km-stand) e.d.
Een bonkend geluid wordt vaak veroorzaakt door banden, wiellager, maar kan ook door de homokineet bakzijde worden veroorzaakt. Homokineet aan de wielzijde maakt een "knakkend" geluid, met name bij een behoorlijke stuuruitslag is dit waarneembaar. Doet het geluid zich voor op oneffen wegdek, dan kun je idd denken aan versleten rubbers (stabilisator), kogels (bv fusee) e.d.
het geluid doet zich eigenlijk op elk wegdek voor. vanaf +/- 30 km/u begint het heel zacht te bonken en als je 50 en harder rijd dan hoor je hem heel luid. en bij 120 km/u en harder dan bromt hij luid.
als ik rechtuit rij of een bocht naar links maak dan blijft hij 'gewoon' bonken maak ik echter een bocht naar rechts dan wordt het geluid heel hard en dan voel ik het ook duidelijk in m'n bodem en pedalen (rem en gaspedaal)
als ik de koppeling intrap dan hoor je het geluid nog steeds en onverminderd hard.
hij heeft nu 117.000 km gelopen.
dit heb ik inmiddels vervangen:
wiellagers links voor en links achter.
homokineetas links.
reaktie stangen links + rechts
draagarmrubbers links + rechts
stuurkogel links
fuseekogel links
koppelingsplaten + de versnellingsbak
remschijven + blokken
motorsteun bij V-bak en bij de distributieriem.
ik heb eerst m'n reserveband links voor erop gezet (nieuwe band) maar dat hielp niet en toen heb ik m'n banden gewisselt met achter.
19 jaar
Ik neem aan dat je met de homokineetas de homokineet aan de wielzijde bedoelt. Als de frequentie van het geluid (ongeveer) evenredig toeneemt met de snelheid zou ik de homokineet aan de bakzijde verdenken (hoewel dit probleem zich normaal niet al bij een km-stand van 117.000 voordoet). Aangezien het euvel zich nadrukkelijker voordoet bij een bocht naar rechts, lijkt de linkerzijde het meest voor de hand liggend. Toch komt het af en toe voor dat de homokineet aan de andere zijde dan logisch lijkt de oorzaak is van je probleem. De binnenste homokineet kun je feitelijk alleen echt controleren door deze te demonteren en te kijken of er slijtagepunten zichtbaar zijn aan kogels en/of banen. Dan kun je mogelijk voelen of er een zwaar punt in zit bij het draaien in een bepaalde stand.
Een andere oorzaak kan zijn dat zich op de rand van de remschijven erg veel roest gevormd heeft. Grof gezegd kun je zeggen dat het corroderen van 1 milimeter staal resulteert in roest met een laagdikte van ca 1 centimeter. In jouw situatie moet je dingen uitsluiten, dus bekijk dan ook zaken, die je niet direct als oorzaak zult aanwijzen. Controleer of de remschijf niet in de binnenzijde van je remklauw loopt. Controleer dan gelijk of de blokken vrij komen van de schijf (beter nog: smeer glijdende metaal-op-metaaldelen tussen remblok en remklauw in met kopervet). Controleer ook of de remblokken niet (kunnen) rammelen in de remklauw. Beter een klein klusje teveel dan een loze, hoge investering (zoals binnenzijde homokineet/aandrijfas).
Een hele flauwe wellicht, maar als de frequentie van het geluid niet evenredig lijkt te zijn aan het toe- of af te nemen aan de snelheid (en waar je niet de eerste zult zijn als je daarmee de mist ingaat): de bewegingsuitslag van een uitlaat is groter, dan je zult verwachten. Het kan zijn dat deze tegen de bodem slaat.
Controleer verder ook de schokbreker (hoewel niet logisch). Denk er verder aan dat je niet op voorhand datgene wat je links hebt aangepakt, rechts uitsluit. Met een (bandenlichter) lepel kun je controleren of er speling op kogels/draagarmen zit, evt kun je hiervoor een zgn koevoet (met beleid) gebruiken. Laat je de vorderingen weten? Ik ben benieuwd wat uiteindelijk het probleem geweest is. Heb je vragen, dan zie ik ze op dit forum wel verschijnen. Succes.
m'n remschijven heb ik net vervangen (10 dagen geleden) en ook de blokken dus daar zit voorlopig geen roest meer op ook heb ik meteen gekeken naar het vrijlopen van de remschijf en dat is ook dik in orde. afgelopen vrijdag heb ik weer even met wat mensen naar de auto gekeken op de brug. daar kwam uit dat m'n aandrijfassen op de bak erg veel speling hebben. dus vermoeden ze dat de lagers ik mijn differentïeel kapot zijn. en daar baal ik ongelofelijk van want die bak zit er nu 17.000 km op. ik had hem 2de hands op de sloop gehaald en ze zeiden dat hij 40.000km had gelopen en ik geloofde ze daar in want de auto waar die uit kwam was uit 2000. maar ja ik ga nu dus rustig aan op zoek naar een andere bak en ik kijk ook meteen m'n aandrijfassen compleet na (alle 2) en dan hoop ik hier kan vertellen dat hij weer helemaal goed is. en ik laat ZEKER weer wat van me horen! alvast bedankt voor de moeite
groetjes van jolle
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar