Citroën Bx: Accu steeds leeg

Bouwjaar: 1991

Ik rij in een Citroen BX-Chic met Monopoint injectie 1600 motor.
Het probleem is dat ik in eerst instantie 1,5 jaar geleden een nieuwe accu heb gekocht bij Halfords en 2 maanden geleden opeens leeg was (gaf ook rode indicatie aan ten teken dat de accu defect is). Deze accu omgeruild voor een nieuwe (zit tenslotte 3 jaar garantie op), maar nu is mijn nieuwe accu ook weer leeg (deze accu heeft een groene indicatie voor vol, een donkergoene om bij te laden en wit als deze defect is).
Het rare is dat mijn accu-indicatie lampje gewoon uitgaat en niet zachtes gaat branden of i.d.
Ik kom er niet uit wat hier nu aan de hand is, weet iemand een oplossing ? De accu is 54 Ampere.

hkcburg

Geplaatst door hkcburg (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën BX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Begin eens met de laadspanning te meten. Dit is de spanning op de accupolen bij draaiende motor. Bij stationair draaien moet die liggen tussen 13,6 en 14,4V. Zet je het dimlicht en de achterruitverwarming aan dan mag de spanning iets inzakken. Geef je dan gas tot 2000tpm dan moet de spanning weer tussen 13,6 en 14,4V liggen.
gr.
Paul

master (0), 18 jaar geleden

hebben ze bij de kwik fit niets gemeten alvorens de accu te vervangen? Waarschijnlijk je dynamo...

buzzin (0), 18 jaar geleden

Het leeg zijn is niet toevallig na stilstaan? (een nacht ofzo?)
Zo wel, even meten over welke zekering er spanning lekt....dan trek je de accu ook leeg.

Als het gewoon tijdens rijden is: inderdaad even dynamo meten.

hkcburg (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er direkt morgen mee aan de slag.

hkcburg (0), 18 jaar geleden

Ik ben aan het meten geslagen, als de motor stationair loopt is de laadspanning 13,6 volt, maar als ik nu het dimlicht en de achterruitverwarming aan zet, zakt de spanning terug tot 12.8 volt. Als ik dan gas geef tot 2000 toeren, blijft de spanning op 12,8 volt staan. Er is toch ergens iets mis volgens mij. Zit er een regelaar in de dynamo ?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hans,
De regelaar zit in de dynamo,maar dat is niet het probleem denk ik.
Slipt de V-snaar of multieriem niet, staat die niet te slap?

Hans

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Hans K.jou metingen geven niet direct een raar beeld. Ik had vroeger ook bx'n er liggen naast het motor blok boven de versn.bak een paar niet gebruikte stekker geloof ik kijk die is na of er geen bagger in zit.Stroom weglekken via de dynamo is moeilijk dan zouden er diodes stuk moeten zijn maar dan laadt hij ook niet bij en dan moet het laadstroomcontrolelampje blijven branden.

jwildschut (0), 18 jaar geleden

Ik heb eens een oude Lucasdynamo gehad waarvan de laadstroom helemaal wegviel zodra de belasting werd opgevoerd (bijv. het aanzetten van de koplampen, de ventilator van de verwarming e.d.). Het was toen wel degelijk de spanningsregelaar die kapot was.

Bij de BX-dynamo zit de spanningsregelaar geintegreerd in de gelijkrichterunit (waar ook de koolborstels in zitten). Die kan je dus niet afzonderlijk vervangen.

Het zouden ook de koolborstels kunnen zijn (versleten of inderdaad vervuild) of dat het juist de sleepringen die versleten zijn. Dat laatste is moeilijk te zien zonder de dynamo uit elkaar te halen.

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Hans Kranenburg,
De spanning op de accu is onvoldoende blijkt uit jouw metingen. Ik heb nog geen auto gezien waar de dynamo de dimlichten en achterruitverwarming niet kan bijbenen. Als de dynamo de ontsteking (natuurlijk altijd aan bij draaiende motor), dimlichten en achterruitverwarming niet kan bijbenen dan zou je snel met een lege accu staan.

Doe nog eens dezelfde spanningsmeting maar meet dan rechtstreeks op de dynamoaansluitingen. Is hier de spanning wel binnen 13,6V tot 14,5V dan weet je meteen dat je te maken hebt met slechte kabelverbindingen. De stroom komt dan niet goed bij de accu aan. Berucht zijn de massakabels.
Is de spanning op de dynamo te laag dan moet je het in de dynamo zoeken. Wordt hij goed aangedreven (v-snaar die misschien slipt)?

Mag ik aan de hand van je metingen een gok doen? Ik zet in op slechte verbindingen tussen dynamo en accu.

Succes,
Paul

hkcburg (0), 18 jaar geleden

Ik ga morgen weer even meten, dan neem ik alle tips weer even mee. ik ga de verbindingen nog eens nakijken, weer bedankt voor de tips allemaal. Ik doe morgen weer verslag.

hkcburg (0), 18 jaar geleden

Hallo allemaal, ik heb de accupolen gereingd en nog een eens een keer gaan meten. Op de accu meet ik nu 13,1 volt en op het groene draadje van de dynamo 14,3 volt ! Er zit ook een dikke kabel met een moer vast op de dynamo en hier meet ik t.o. aarde 12,8 volt. Nu denk ik (en weet haast wel zeker)dat Paul gelijk heeft! Er is ergens een connectie-probleem, nu alleen nog uitzoeken, waar.
Van de accu heb ik het groene lichtje in de gaten gehouden, als ik zo'n 70 km rij en veel korte stukjes, dan gaat het lichtje uit, maar als ik dan 's morgens weer kijk brandt het weer!
Ik denk inderdaad dat hij op het randje bijlaad, maar soms net niet goed genoeg.

Hans

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi Hans,
Ik kan je meting van 12,8V op de dikke aansluiting en 13,1V op de accu niet plaatsen.

Ik wil even zeker weten dat je goed gemeten hebt.
De spanning op de dynamo meet je als volgt: De mindraad van de meter op het ijzer van de dynamo of op het motorblok en de plusdraad op de dikke aansluiting met de moer (de dikke kabel gaat naar de plus van de accu). Bij stationair draaiende motor moet je tussen 13,8V en 14,5V meten. Zet je nu het dimlicht en de achterruitverwarming aan dan mag de spanning iets inzakken, maar als je gas geeft tot 2000tpm dan moet de spanning weer tussen 13,8 en 14,5V liggen. Is de spanning hoger of lager dan zit er in de dynamo iets niet goed.
Doe de plusdraad van de meter nu op de aansluiting van het dunne draadje. Deze spanning moet (praktisch) gelijk zijn aan de spanning op de dikke aansluiting. Is de spanning op de dikke aansluiting te laag en zit er meer dan 0,4V verschil tussen de spanning op de dikke aansluiting en de dunne aansluiting dan is er een gelijkrichtdiode stuk.

Zijn de spanningen op de dynamo goed, dan meet je de spanning op de accupolen bij draaiende motor. Hier moet je onder dezelfde meetomstandigheden tussen 13,5V en 14,5V meten. De spanning op de accu mag maximaal 0,5V lager zijn dan op de dikke dynamoaansluiting. Is het spanningsverschil tussen dynamo en accu groter, dan zit het in de bekabeling.

Succes, ik hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben.
Kom je er niet uit, ik woon in Zuid Holland en je kunt altijd even langsrijden.
Groeten,
Paul

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Al iets wijzer?
Gr.
Paul

hkcburg (0), 18 jaar geleden

Het probleem met de accu is opgelost ! Ik ben naar een sloop bij mij in de buurt gegaan om een nieuwe dynamo te halen. De man van de sloop heeft met echte meter op mijn accu-polen gemeten en de meter wees 12,8 volt aan en met gas geven zakte de spanning tot 12,2 volt. Er was dus toch iets met de dynamo aan de hand. Ik heb een andere dynamo van de sloop gehaald en ingebouwd. Wat ook nog bleek dat ik de klem van - pool niet goed vast zat (wel strak aangedraaid, maar met een duwtje zat hij weer los). Hier ook een nieuwe accu-klem opgezet en toe weer aan het meten geslagen. En ik kreeg nu 14,5 volt ! Nog een keer op de dynamo gemeten en hier kreeg ik op de dikke kabel met moer 14,5 volt en op de dunne kabel 14,6 volt. Dus het is volgens mij nu goed !

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kaassie! Klinkt helemaal goed.
Fijn dat het is opgelost.

Gr.
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.