Citroën C5: Afslaan motor op LPG

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo forumleden,

Ik bezit een C5 uit 2002 in exclusive uitvoering. Het probleem is, dat hij sinds enkele maanden problemen heeft tijdens het stoppen (stoplicht e.d.) om de motor draaiende te houden. Als ik stop dan slaat de motor af. Dit gebeurd alleen bij het rijden op LPG en ook alleen bij regen of erg vochtig weer. Op benzine blijft hij wel lopen.
Kent iemand dit verschijnsel? Wat is de oorzaak en wat kan er aangedaan worden? Om steeds maar over te schaken op benzine in de bebouwde kom is ook geen doen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

TR5

TR5

Geplaatst door TR5 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Lpg installatie uit laten lezen,misschien druksensor kapot.

TR5 (0), 12 jaar geleden

Dank voor de reactie.
De druksensor is ca 1 1/2 jaar geleden al vervangen. Lijkt me vreemd dat hij nu dan alweer stuk zou zijn. Het probleem zou dan onder droge omstandigheden ook moeten optreden lijkt mij?

Mvrgr.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als het alleen met vochtig weer is zou je denken aan de ontsteking,maar dan had je dit ook op benzine.
ik verdenk dan de verdamper als de sensor het niet is.
Uit laten lezen bij gasboer.

TR5 (0), 12 jaar geleden

We zullen het na laten kijken. Bedank voor de info.

Groet,

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

SGI druksensors kunnen toch weer snel defect raken helaas. Even de verdamper aftapschoef ook los halen om sludge af te tappen. Wellicht dat hierdoor de sensor weer vervuild is geraakt. Er schijnt een modificatie kit voor deze sensor te zijn zodat het probleem niet meer op treed.

TR5 (0), 12 jaar geleden

Het is een AG installatie van 2002. Ik weet niet of dit een SGI is. Kunt u mij ook vertellen waar de aftapschroef zit?

Mvgr.

TR5

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Meestal een imbus van messing die in het links onderin de ronding van de verdamper geschroefd zit. Zie http://lpgas0.tripod.com/sgi_verdamper.h...

go-tje (0), 12 jaar geleden

Heb het ook gehad in mijn berlingo. Daar bleek het de stappenmotor ( nullastregelaar ); die regelt hoe de motor draait als je stil staat. Als die vuil is kan die niet goed regelen.

Nadat ik hem had schoon gemaakt, was het probleem verholpen. Terugplaatsen is een beetje gepruts, maar toch goed te doen. Kijk ook hier -> http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Voor benzine zit er een andere stappenmotor achter op het gasklephuis.

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de input maar een SGI installatie heeft geen stappenmotor op de verdamper. Hier wordt de gashoeveelheid geregeld met een lineair actuator in de SGI injector.

go-tje (0), 12 jaar geleden

@pieterp9094

TR5 schreef dat hij niet wist of het een SGI installatie is, vandaar. Maar misschien kun je het zien aan het jaartal?

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zie in een van de posts al dat de druksensor vervangen is, dan moet het wel SGI zijn en zit er GEEN stappenmotor op.

TR5 (0), 12 jaar geleden

Sorry voor de late reactie maar het problem heeft zich vanzelf (na een tijdje) opgelost.

Grt. TR5

Breakies (0), 10 jaar geleden

Mijn Citroën C5 Tourer type 3 eind 2008 KM stand 154000 met een 2.0 16V motor met Eurogas LPG installatie heeft het probleem dat hij heel soms afslaat bij het stoppen en met een stapvoets snelheid een scherpe bocht maken voor inparkeren. Alles is uitgelezen door de Citroën dealer zonder iets te vinden. Op benzine is er niets aan de hand. Wat kan er aan de hand zijn?

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Stappenmotor op verdamper opnieuw inleren.
Niet de dealer aan de gasinstallatie laten sleutelen,hebben er geen verstand van.
Kunnen er ook niks mee.
Omdat je met een scherpe bocht draaien de stuurbekrachtiginng aanspreekt moet het toerental aangepast/verhoogd worden.
Als het membraam in de verdamper veroudert verliest het de soepelheid om adekwaat te kunnen reageren op toerental wisselingen met als gevolg afslaan.
En juist met dit soort manouvre's kmt dat aan het licht.
Vaak gebeurt het ook als je op een stoplicht aan komt rijden en de koppeling intrapt,dan zakt het toerental helemaal weg met als gevolg afslaan.
Of de stappenmotor of de verdamper is aan zijn eind.

Dat is een van de redenen waarom ik nooit meer een installatie wilde met verdamper.
Na een aantal jaar ontstonden dit soort irritante storingen die nooit adekwaat opgelost werden.
Of te hoog stationnair of elke keer afslaan.
Soms na reparatie was het weer even goed maar na verloop van tijd kwam het weer terug.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Bij deze installatie zit er geen stappenmotor op de verdamper. Deze worden al ongeveer 12 jaar niet meer gebruikt bij LPG installaties.
Een verdamper gaat langer mee als de pomp van een Vialle installatie. (levensduur volgens Vialle 150000 km, in de praktijk vaak minder)
Dat een storing niet adequaat word opgelost ligt niet aan de installatie.

Dit probleem zou kunnen liggen aan een niet goed werkende verdamper.
Hier kan je achterkomen door te controleren of er lpg uit de vacuumaansluiting van de verdamper komt. Als dit zo is is deze lek.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.