Ik heb een citroen Jumpy binnen staan waarvan de airco slecht koelt. Vulling koudemiddel is juist opnieuw gedaan.na het aanzetten van de schakelaar schakelt de compressor in en gaat koelen lagedruk 2 bar hogedruk loopt tot 6 bar en de koelventilatoren schakelen dan in en de druk zakt nu naar 5 bar en blijft daar staan koeling is minimaal. na het uitnemen van relais koelventilatoren loopt de druk op en de koeling werkt nu wel. De vraag is welke sensor schakelt de koelventilatoren in is dit de grote 4 polige drukschakelaar of zit er nog een andere schakelaar op. Het is een handbediende airco. Of heeft misschien iemand een schema van dit circuit.
Alvast bedankt voor de reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de druk in het airco circuit loopt normaal op tot een 10 bar in het hoge drukgedeelte boven de 15 a 16 bar gaat de koelingvinnen in de hoogste stand werken
ik denk dat de hoeveelheid wat in de airco zit te weinig is of teveel andere gassen in het systeem zit waardoor de airco niet goed functioneert
als het aircostation bijna leeg is en er toch mee gewerkt wordt kunnen er verkeerde gassen in het aircosysteem komen
andreas08 De hoeveelheid koudemiddel in het systeem is net opnieuw afgevuld en het aircostation bevat nog enkele kilo's koudemiddel dus dat is het niet maar moeten de ventilatoren gelijk met aanzetten van de airco gaan draaien ik vemoed datdaar het probleem zit.
techneut
Bij deze motoren gaat de koelfan niet gelijk draaien met het aanzetten van de airco. De aansturing wordt door de motor ecu verzorgt Heb je 1 of 2 koelfannen ?
Hallo peugeottechnieker ik heb een auto met 2 koelfannen deze gaan gelijk draaien met aan zetten van airco. Welke sensor regelt het aansturen en waar zit deze sensor. Ik heb wel een sensor met 4 aansuitingen bij de filter/droger gezien, zit er nog een andere sensor op.
De sensor op het filterdroger element is de pressostaat. Die regelt of de ventilators gaan draaien en hoe hard en of de compressor bij een te hoge druk uitgeschakeld wordt. De ventilators worden verder afhankelijk van de temperatuur geschakeld,dat regelt de motor ecu met de info die hij krijgt van de koelvloeistof temperatuursensor. Een andere sensor zit er behalve de koelvloeistoftemp.sensor niet op. geef laatste 8 cijfers van chassisnummer eens dan kijk ik of ik een schema te pakken krijgen voor je. Er zijn n.l. nogal wat verschillende koelsystemen bij deze auto.
PT nieker
hallo peugeottechnieker ik weet voldoende want dan ga ik gewoon de druksensor die op de filterdroger zit vervangen dit is eenvoudig en zeer waarschijnlijk de veroorzaker van al de problemen, als dit niet de dader is hoor je het nog, dit kan wel een weekje duren.
Bedankt. techneut11280
Ik heb vanmiddag de druksensor vervangen maar dit geeft geen resultaat, maar ik snap niet helemaal hoe dit systeem werkt want als ik in het motorstuurapparaat kijk dan is de druk van het koelmiddel wanneer de motor uit staat 5 bar dit is juist start de motor maar de aurco staat nog uit dan is de druk al 9 a 10 bar schakel ik de airco in dan schakelen de koelventilatoren op lage snelheid in, druk in ecu is binnen 5 sec. 20bar maar druk op airco station komt niet hoger dan 5 a 6 bar. lage druk is wel goed 2 bar. de druksensor zit na de filterdroger dus ik vemoed dat de filter verstopt zit kan iemand hier in mee gaan of zit ik er nou helemaal naast. voor de zekerheid systeem nog eens opnieuw gevacumeerd en gevuld.
techneut
zou kunnen dat je filter verstopt zit maar ik denk eigenlijk dat je expansieventiel niet meer werkt. Er wordt zegmaar geen drukverschil gecreerd.
peugeottechnieker het zou kunnen maar dan zou toch de lage (zuig) druk geen 2 bar zijn dacht ik en als ik de koelventilator uitschakel word de druk wel hoger en de koeling word dan beter hou kan je dat dan verklaren
techneut
Techneut,
Ben je er al uit?
Als bij een goed gevulde installatie met een buitentemperatuur van 20+ de hogedruk te laag is en de lage druk normaal, terwijl je bij uitschakelen van de condensor fan zo'n 10 tot 15 bar krijgt, durf ik de stelling aan dat het expansieventiel zijn werk niet goed doet.
Heb anders wel een diagnoseschema. Helpt altijd.
Groeten,
deautoaircospecialist.nl
Willie
Ik heb afgelopen week expansieventiel vervangen en gelijktijdig de filterdroger vervangen en ik heb eigenlijk niet veel resultaat koeling is iets beter maar hij koelt niet meer dan 6 graden lager dan de buitentemperatuur en dat is veel te weinig. klant is nu ermee op vakantie en ik hoor over een paar weken of we het zo laten of niet. Maar het werkt niet goed naar mijn zin, een lage druk van 2 bar is goed maar een hoge druk van 6 a 7 bar is wel te laag.
techneut.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar