Hallo,
Even een vraag:
Ik heb een Xsara 1.6i uit 1998 met een LPi installatie.
KM-stand bedraag 160dkm en voor de rest is ie altijd dealer onderhouden.
Nu is er het volgende probleem.
Mijn temperatuur meter heeft zijn eigen leven, de ene keer geeft ie wel de juiste waarde aan en de andere keer slingert hij in het rode heen en weer.
Als ik mijn radiateur bijvul tot max en ik een aantal minuten lang 120km/u rij en ik parkeer mijn auto.
Dan begint hij na ong. 1 minuut koelvloeistof via de dop en overloop systeem eruit te gooien.
Dit doet hij dan ong. tot aan de helft.
Hou ik dan netjes constant 120km/u aan dan gooit hij er niks meer of minder uit en gebruikt hij ook praktisch niks.
Ga ik dan (met het nivo dus op de helft) 140km/u rijden en parkeer ik hem dan.
Dan gaat hij na ong 1 min stilstaan alles via de vuldop/overloop systeem eruit gooien tot aan het minimum ongeveer.
Rij ik vervolgens rond dan gebruikt hij ook niks meer of minder.
Iemand een idee wat hier mis kan zijn?
Het vermoeden is dat er te veel druk in het systeem zit?
Misschien een slang klem o.i.d. ?
Of kan hij de druk ook via blok verkrijgen?
Indien dit via het blok komt dat moet er toch olie bij gemengd zijn?
Dit is namelijk niet het geval.(olie gemengd met koelvloeistof.)
Alvast bedankt voor jullie ideeen.
Gr. Oene
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik het goed begrijp, gaat hij het eruit gooien als er langer dan een minuut geen rijwindkoeling meer is.
Logische verklaring is dan dat de koelventilator dan niet gaat draaien die de koeling moet overnemen bij geen of te weinig rijwind.
Dat zou je denken,
Ik ben helaas nog niet duidelijk geweest in mijn formulering van het probleem denk ik.
Wanneer ik de auto stilzet en dan ook uitzet, dus geen lopende motor, dan begint ie na 1 minuut ong het spul er uit te gooien.
Gr. Oene
15 jaar
De info is idd niet erg duidelijk, en nu nog niet.
Wat gebeurt er als je de motor langere tijd laat draaien bij stilstaande auto?
En gaat de koelventilator dan draaien?
Is de pakkingring van het tankje misschien zoek of ondicht?
Als het systeem n.l. niet goed dicht is, gaat de vloeistof koken en overlopen bij 100 gr. C.
Als alles wel goed dicht is kan de temp. 120 gr. of zelfs meer worden voordat de boel eruit spuit.
Op zichzelf is het normaal, dat de temp nog iets oploopt na het stilzetten van de motor, maar dan mag hij uiteraard niet gaan spuiten.
Een lekke koppakking verwacht ik niet omdat je dan onder het rijden ook problemen zou moeten hebben.
15 jaar
Ik heb de motor nog niet stilstaand aan gehad en gehoord of de koelventilator zijn werk wel of niet doet.
Er zit een rubberen ring die in het tankje ligt.. en niet in de dop.
Wel ligt dit ringetje op de juiste positie(voor het afsluiten van de dop) dus voor zover ik kan zien is dat niet het probleem.
Ik heb gepoogd het probleem zo duidelijk mogelijk te omschrijven, mijn excuses als het niet duidelijk is.
Ik zal de auto eens warm laten draaien.
Gr. Oene
15 jaar
Probeer eens een andere dop.
vr.gr. Theo
15 jaar
Hetzelde probleem gehad ,nieuwe dop en probleem was opgelost.
Gr. ronjo
15 jaar
Probeer als eerste een nieuwe radiateurdop (7 euro); als de veer of afdichting niet meer of minder werkt gooit ie bij te lage druk de koelvloeistof eruit.
15 jaar
Inmiddels diverse keren de aanjager aangehad, dan gooit hij er geen koelvloeistof uit.
Ga binnenkort de vuldop vervangen. Als dat effect heeft laat ik het even weten.
15 jaar
En is het probleem inmiddels verholpen ?
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar