MIjn Xantia 1.8 1995 loopt al een tijd niet lekker op benzine. Bij het wegrijden altijd de neiging om in te houden. Optrekken met snel achterelkaar gas geven helpt. Tijdens het rijden op de snelweg houdt hij regelmatig in, alsof er op de rem wordt getrapt enz. Kortom niet lekker lopen. Nu rij ik bijna altijd op LPG. Nu heb ik deze week ook problemen met LPG gekregen. Hij start op LPG en rijdt goed weg. Als de motor een beetje warm wordt houdt hij in (op LPG) en wil afslaan. Overschakelen naar benzine is het enige wat overblijft. Soms is het mogelijk om weer terug teschakelen naar LPG maar meestal niet De LPG-installatie is van AG. Nu lees ik in de diverse groepen over slechtwerkende Lambdasondes. Zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn en hoe kontroleer ik zoiets.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleppenstellen heeft laatst bij een Peugeot 405 1.8 ( zelfde motor ) dit zelfde euvel verholpen.
Denk er om dit is een motor met kleine klepstelplaatjes onder komstoters.Nokkenas moet weg,distributietandwiel terzijdehangen en plaatjes wisselen. Te koop bij PSA dealer.
Ongeveer 1000km geleden heb ik de kleppen op deze manier gesteld Was hard nodig. lle plaatjes vervangen. Resultaat was dat de Xantia minder LPG verbruikte maar het slechte rijden op benzine bleef. Misschien heb je nog een advies.
21 jaar
Nou echt een oplossing weet ik niet maar zelf zou ik de werking van de MAP sensor en gasklep positiesensor kontroleren.
Dergelijke komponenten geven ook storingen als deze.
Wat betreft de Lambdasonde is een apart verhaal Volgens mij wordt bij Ag gas dit signaal afgetapt naar de computer van AG en dit soms gesimuleerd doorgegeven naar de ECU van de auto .Bij dit systeem weet ik het niet zeker dus beter even een LPG man raadplegen.
kontroleer werking benzine injectoren ,wil nog weleens helpen
Is er al nieuws over het probleem te melden ?
Opgelost:
Het LPG probleem lag aan een geoxideerd kabelschoentje. Dit kabelschoentje zorgt voor de spanning op een magneetklep en had een wisselende overgangsweerstand. Na lang zoeken bleek dat de weerstand wisselde tussen de 0,2 en 30 Ohm. Nieuwe schoen en klaar. Het benzineprobleem lijkt weg na het vervangen van het benzinefilter wat vlak bij de benzinetank onderaan het chassis hangt. Mijn Xantia rijdt nu alweer 4 dagen als van ouds.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar