Ik heb een Xantia 2.0SX '94 met LPG, km. 325.000.
Een tijdje geleden wilde hij niet stationair lopen, sloeg gewoon af. Motor warm of koud, benzine of LPG, maakt niet uit.
Wegenwacht heeft dit probleem tijdelijk opgelost door aanslagstelschroef gasklep te verstellen zodat'ie tenminste 500 toeren draaide. Garage heeft stappenmotor stationair-regeling vervangen en gasklep weer teruggesteld, ECU gereset. Sindsdien doet het volgende probleem zich voor.
Rijden op LPG, stoppen voor stoplicht/file etc. Stationairtoerental zakt keurig terug naar +-900, na een paar seconden loopt het toerental op naar 3000-3500 toeren. Als ik dan overschakel op benzine dan begint de motor te zagen, dwz zakt terug naar stationair, loopt op tot 2000 toeren en zakt weer terug. Zet de auto aan de kant, motor af, minuutje (of 2) wachten en weer starten (op benzine!). Toerental loopt weer op naar 2000 en zakt OF langzaam terug naar normaal stationair, OF begint weer te 'zagen' waarbij het toerental steeds langzamer oploopt naar 2000 en naa een minuutje loopt hij weer normaal stationair. Wegrijden, overschakelen op LPG en geen probleem meer. Probleem doet zich onregelmatig voor, soms 2 dagen geen last en dan weer 3-4 keer op een dag. Aangezien ik regelmatig in de file sta en voor de verstoplichten moet wachten, wordt ik hier peu nerveu van. Het lijkt wel een "doet'ie het of doet'ie het niet".
Rijden doet'ie overigens als een naaimachientje, geen hikken of fratsen, goed doortrekken etc. Het probleem treedt dus alleen bij stationair draaien op.
Garage heeft reeds alle slangen etc. gecontroleerd, alles in orde bevonden.
De motor is verder in goede staat, geen olie- of andere lekkages, alle beurten op tijd gehad, kleppen gereviseerd bij 285.000.
Wie het weet mag het zeggen.......
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb het zelfde probleem gehad met een xantia 2.0I uit 1994 op gas geen g3,
Ik had een trucje ,het werkt als volgt:Accu pool los maken ,een paar minuten wachten, accu pool weer aansluiten, contactsleutel omdraaien (niet starten),gaspedaal helemaal indrukken en weer op laten komen, daarna starten. Volgens experts reset de computer zich nu.Ik moest dit ongeveer om de 3000 km een keer doen.
Had altijd een sleutel 10 in de wagen voor de accupool.
Sinds kort heb ik een Xantia uit 1999 18 i 16 V Pallas op gas met g3 installatie .Toen ik deze auto twee weken had begon deze ook al kuren te krijgen.Het trucje werkte echter niet voor lange tijd, soms maar voor 200 km.Met de auto naar de Citroen garage geweest en inderdaad de stappen motor moest vervangen worden (170 Euro).Het probleem van onregelmatig lopen was bij mij hier mee verholpen.
Misschien is bij jou het probleem dat het gedeelte waar het conische gedeelte van de stappen motor ingeplaats wordt, ook is uitgesleten waardoor er nog steeds zuurstof doorgelaten wordt.Tijdens de montage vertelde de monteur dat dit een bekend probleem is.
Omdat de auto nog niet helemaal perfect stationair draaide en bij nat en kou weer wel eens afsloeg,werd mij geadviseerd om naar een gasspecialist te gaan. Deze heeft de druk afstelling van de gas injectie veranderd, hij wist echter niet zeker of het hier mee verholpen zou zijn.
Zoniet ziet er naar uit dat er een nieuwe gas injectie op gemonteerd moet worden ( 402 Euro).
Ik hoop voor jouw dat het trucje met de accupool werkt.
Bedankt voor je advies. Mijn LPGinstallatie is overigens ook geen G3. De gasconverter is vorig jaar al een keer vervangen.
De truuk om de BC te resetten ga ik proberen. Ik heb overigens nog overleg met de garage gehad en zij hebben het vermoeden dat de potentiometer die de stand van de gasklep doorgeeft aan de BC misschien de schuldige is. Als die hapert dan denkt de BC dat er gas wordt gegeven. Ga a.s. vrijdag naar de garage voor een rondje meten=weten.
21 jaar
Even een kleine vraag tussen door voor peter hoe lang duurt het "sochtends wanneer je de auto start en wegrijd op benzine voordat hij over springt op gas. (tijdsduur koud voordat de auto op gas gaat rijden).
De wagen start altijd automatisch op benzine en schakelt een paar seconden na het starten automatisch over op LPG.
Dat doet'ie al sinds ik hem heb (3 jaar).
Probleem zoals beschreven is van de laatste paar weken.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar