Hallo allen,
Na plaatsen op het citroen forum kreeg ik de tip om mijn probleem ook hier neer te zetten:
Mijn auto (1.4i multispace 1999, 246000km) is deze keer helaas niet door de APK gekomen, met als reden dat de CO waarden te hoog zijn (rond de 4). Ik heb inmiddels gedetailleerde gegevens opgevraagd over de viergastest, die hoop ik morgen te kunnen plaatsen.
Ik had met mijn auto al problemen bij een lauwe (en later ook koude) start, die helaas onopgelost bleven maar hier had ik vrede mee.
Het begon vorige week met een afkeuring bij kwikfit, die voorstelden een goedje bij de benzine te gooien en daar een tijdje mee rond te rijden. Na een paar dagen opnieuw getest: geen verbetering. Hun reactie: we kunnen wel klakkeloos onderdelen vervangen maar misschien kunt u beter naar de dealer gaan. Niet leuk voor mij, maar weinig keus, dus ik ben naar de dealer gegaan. Wel netjes dat ze niet zomaar wat gingen doen.
Bij dealer opnieuw getest, wederom te hoge CO waarden. Zij stelden voor om het injectiesysteem te reinigen (a 200). Ik heb toen gevraagd of het niet de lambdasensor of katalysator konden zijn en hun respons was dat er geen foutmelding was dus dat die het waarschijnlijk niet zijn. Vervolgens toestemming gegeven voor het reinigen. Vandaag kreeg ik een belletje dat het niet geholpen had en of ik ook even toestemming wil geven om de lambdasensor te vervangen (a 314), terwijl ze eerder gezegd hadden dat dit waarschijnlijk niet het probleem is. Ik heb nota bene de sensor laten vervangen in april van dit jaar bij kwikfit.
Omdat de auto al wat ouder is weet ik niet zo goed hoe ik hiermee verder moet. Ik verwacht eigenlijk van een dealer dat hij het probleem achterhaald en gericht actie onderneemt. De auto heeft inmiddels geen APK meer dus ik zit ook niet in een heel fijne situatie. Zoals gezegd zal ik morgen proberen wat meer details te posten. De auto rijd (als hij warm is) gewoon goed, motor loopt als een zonnetje. Grote beurt gehad in januari.
Heeft iemand enig idee, op basis van deze gegevens, wat er kan zijn? Misschien een bekend probleem bij iemand? Tips of adviezen zijn ook welkom!
Alvast bedankt! Groeten, Martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de lambdasonde vervangen voor een originele of een imitatie ?
Wat is het probleem bij een koude/lauwe motor ?
Een defecte thermostaat of temperatuursensor kan dit ook veroorzaken.
Katalysator probleem?
Als je CO-waarde 4% is, dan is er toch echt iets mis met de inspuiting of de motor.
Dat wil nog niet zeggen dat je katalysator niet kapot is, alleen dat je die conclusie niet kan trekken op basis van 4% CO.
De opmerking dat de kat niet kapot is omdat er geen foutcode is, vindt ik erg raar en onprofessioneel.
Met bouwjaar 1999 heb je waarschijnlijk geen 2e lambdasonde (achter de kat), dus de motor-ecu kan niet constateren of de kat nu wel of niet defect is.
Ik wacht voorlopig op de waardes van de CO-meting, voordat ik verdere conclusies trek.
Bedankt voor de reacties zover. Ik zal later nog even toevoegen over de lauwe motor, zit nu op telefoon.
Ze konden niet achterhalen welke lamdasensor erin is gezet, 9/10x gebruiken ze NGK, maar deze was apart besteld ofzo dus stond niet in het systeem. Ik kan evt zelf nog even onder de motorkap duiken om het merkje te lezen.
Vandaag de resultaten van 2 metingen bemachtigd. Bij dealer stelden ze nog voor in de katalysator te kijken om die te beoordelen / uit te sluiten (a 75). Dit kan ik dus ook nog overwegen.
Nog even weer langs kwikfit gereden voor een extra meting. De keurmeester dacht diep na en stelde voor om dinsdag even een andere lambdasensor te proberen; ondanks dat hij recent vervangen is kan het natuurlijk toch de veroorzaker zijn. Dat gaan we sowieso nog proberen dus.
Meting 1. Stationair 2800rpm
CO. 4.48. 2.02
CO2 12.2. 13.7
HC. 374. 414
O2. 0.17. 0.14
L. 0.872. 0.934
Meting2 (andere garage, hier stond niet expliciet welke resultaten stationair/op toeren waren, ik neem aan dat ze zo goed staan)
CO. 3.8. 2.78
C02. 12.25. 12.84
HC. 497. 331
O2. 0.47. 0.59
L. 0.896. 0.934
Auto rijdt nog steeds gewoon goed als hij warm is, motor geeft op dashboard geen storing.
8 jaar
Of je katalysator defect is kan op basis van deze waarden niet vastgesteld worden.
De motor staat veel te rijk om de katalysatior zijn werk te kunen laten doen.
Zelfs als de katalysator niet meer voldoende werkt, dan is dat nog geen oorzaak maar een gevolg.
Lambdasonde zou heel misschien kunnen als er nu het verkeerde merk in zit.
Voor de rest zou ik een specialist zoeken die live data kan beoordelen en de fout kan vinden. Dat is kennelijk niet de dealer waar je nu komt.
Met op de gok onderdelen vervangen en ieder keer weer een 4-gas meting doen wordt het een langdurige en dure geschiedenis.
N.B.: M.b.t. Meting 2 - Daar valt op dat op toeren de CO2 wat lager is en de O2 wat hoger is dan bij meting 1.
Was de motor bij meting 2 niet helemaal op temperatuur? Of was deze volledig opgewarmd?
[quote=oldford]Of je katalysator defect is kan op basis van deze waarden niet vastgesteld worden.
De motor staat veel te rijk om de katalysatior zijn werk te kunen laten doen.
Zelfs als de katalysator niet meer voldoende werkt, dan is dat nog geen oorzaak maar een gevolg.[/quote]
Duidelijk!
[quote=oldford]Voor de rest zou ik een specialist zoeken die live data kan beoordelen en de fout kan vinden. Dat is kennelijk niet de dealer waar je nu komt.[/quote]
Ik moet eigenlijk een adresje hebben van iemand met de goede spullen en een beter uurtarief die zoiets graag in de avond een keer uitdoktert...
[quote=oldford]N.B.: M.b.t. Meting 2 - Daar valt op dat op toeren de CO2 wat lager is en de O2 wat hoger is dan bij meting 1.
Was de motor bij meting 2 niet helemaal op temperatuur? Of was deze volledig opgewarmd?[/quote]
De tweede meting heb ik hem zelf goed warmgereden, toen heeft hij 5 minuten stilgestaan en daarna is hij direct getest. 1e meting weet ik niet.
[quote=kaleido 1]Wat is het probleem bij een koude/lauwe motor ? Een defecte thermostaat of temperatuursensor kan dit ook veroorzaken.[/quote]
Afgelopen jaren startte hij altijd goed met een koude motor, maar als je bijv. naar de winkel ging en na 45min weer weg wilde rijden, sloeg hij héél moeilijk aan en reed hij 5min met horten en stoten. Daarna weer als een zonnetje. De afgelopen maanden was het altijd een paar minuten horten en stoten na het wegrijden. Na enkele minuten alles weer prima.
Ik heb in de afgelopen 2 jaar de luchtinlaattemperatuursensor en de koelwatertemperatuur sensor vervangen in de hoop dit probleem te verhelpen, beiden zonder enig resultaat.
Wat er typisch gebeurd is dat (als hij koud is) en je zit hoog in de toeren gaat alles goed. Als je overschakelt vallen te toeren natuurlijk terug en krijg je geen vermogen tot je het gaspedaal echt wat verder indrukt, dan pakt hij ineens weer op. Zou het ook de MAP sensor kunnen zijn? Dit is zo ongeveer de enige sensor die nog niet vervangen is...
8 jaar
Ik begrijp nu de zorgen omtrent de staat van de katalysator. Na jaren rijden met deze fout kan die wel eens wat minder zijn gaan werken.
Ook al heb je de temperatuur sensoren vervangen, dan wil dat nog niet zeggen dat de temperatuur ook goed gemeten wordt.
Er zou b.v. een probleem met een stekker en/of de bedrading kunnen zijn.
Waarschijnlijk enige tijd na het starten schakelt de computer de lambda regeling in en die regelt het grootste deel van het verschil dan weg.
Maar dat laatste geld ook als de map-sensor verkeerd aangeeft.
Uitlezen en signalen goed bekijken zal uitkomst brengen.
Net even de MAP sensor gemeten. Ik heb de spanning tussen de buitenste twee pinnen gemeten en dat zijn volgens mij het signaal en de 5V voeding, dus ik heb de waarden die ik gemeten heb even van 5 afgetrokken om zo alles relatief naar de 0 te hebben.
Stationair meet ik 1V. Geef je kort gas, dan loopt dat heel even op en slingert dan weer terug naar 1V. Houd je het gas ingedrukt dan varieert de waarde eventjes en komt dan ook weer rond de 1V tot rust. Waarschijnlijk kan je dit beter met een scope doen, maar die heb ik niet... De hoogste waarde die ik gezien heb is rond de 3/3.5V. De sensor lijkt dus in ieder geval iets te doen en is niet helemaal dood (zoals ik stiekem hoopte). Ik zou wel gedacht hebben dat bij constant gas geven de waarde anders is dan stationair omdat er meer onderdruk is, toch?
Zijn dit waarden die jullie verwachten? Ik hoor graag nog jullie ideeën. Als iemand een handige Harry kent met de juiste spullen en goed verstand dan kom ik graag met diegene in contact.
Groeten, Martijn
8 jaar
Update: vorige week heeft kwikfit een andere lambdasonde erop gehad, dit gaf geen verbetering. Ik heb zelf de katalysator vervangen en dit heeft helaas ook helemaal niets opgeleverd. Goed warm getest (alleen stationair waarden geprint, CO bij toeren werd hoger):
CO 4.95
CO2 11.03
HC 653
O2 0.23
L 0.846
Auto loopt nog steeds goed: netjes stationair, vermogen, geen inhouden etc.
Wat kan ik hier nog aan proberen? Iemand noemde het controleren van de vacuumslangen. Hoe kan ik dit doen? Ik heb onder de motorkap naar gesis gezocht, niets gevonden. Om welke slangen gaat dit? Is er iemand/kent iemand een adtres waar ik eventueel langs kan komen voor een diagnose?
Als hij voor oud ijzer weg moet levert het geloof ik E100 op, dat is een beetje zonde, maar ik ben ook wel klaar met aan een dood paard trekken
Groeten, Martijn
8 jaar
De lambdasonde geeft aan dat het systeem te rijk is
De hc geeft aan dat de verbranding niet goed is
Je kan kijken in parameters naar temperatuur of sensor goed is
Alleen het mengsel armer werkt niet je kan kijken om storingen te wissen
Je kan een accupool losmaken 10min wachten en pool er weer op kijken of dit werkt
Martijn; dat slangetje aan die lambda-sonde scheurt vaak op de uiteinden. Als dat slangetje aanwezig is natuurlijk.
Er zijn er ook die met een afdichtrubbertje op de inlaat zitten.
Ter informatie ;die kat gaat pas werken als er in gelijke mate CO en O2 aanwezig is . 0,5 %
Bij een rijk mengsel is er ook in jouw geval bijna geen zuurstof om de werking te starten.
Zit er op de motor nog een EGR klep ??? Bij renault wordt het mengsel dan naar rijk bij geregeld als deze klep niet goed sluit .
Succes.
Hoe is het met de klepspeling ?
Een EGR klep zit er volgens de Haynes handleiding niet op (alleen op de diesel uitvoering).
Klepspeling heb ik geen idee van. Dat kan ik vast niet zelf controleren...? Als dit een kanshebber is dan kan ik dit natuurlijk nog laten controleren bij een pro. Nog steeds liever een handige Harry die 's avonds een keertje de auto door de mangel haalt en een goede diagnose kan stellen.
8 jaar
misschien de carterventilatie los gooien wil wel eens helpen
8 jaar
Martijn "we" zijn nu al twee weken verder . Hoe is het met de citroen .?
Mijn opmerking over een gescheurd slangetje had betrekking op de mapsensor.
De inlaatdrukmeting is dan fout en geeft vreemde effecten.
Ik lees ook dat de meting pas plaats vindt nadat je de motor een tijdje hebt stilgezet.
De motor heet draaien en gelijk meten geeft de beste uitslag.
Er zijn al een aantal opmerkingen geplaatst maar wat heb je zelf al gedaan.???
Groet.
Wat ik mis in dit verhaal; heeft iemand al GEMETEN wat voor signaal je uitlaatgassensor (lambdasensor) afgeeft? Als je sensor een rijk signaal afgeeft weet je dat de sensor zijn werk goed doet, geeft hij echter een arm of een pendelend signaal weet je in ieder geval welke richting je uit moet gaan zoeken. Dit zou eigenlijk de dealer moeten doen ipv onderdelen op de gok vervangen.
Even het vervolg zodat iemand anders er nog wat aan heeft:
Gisteren bij garage Van Bemmelen geweest in Delft (op aanraden van kwikfit chef). Ik had afgesproken dat hij er twee uur diagnose in zou stoppen en dat het daarna mooi geweest was. Om 17u werd ik gebeld dat mijn auto gekeurd en afgemeld was! Totale rekening: E300. Wat was nu het probleem?
Hij heeft de computer uitgelezen en vond dat de temperatuursensor (die de ECU gebruikt om te regelen) -15 graden aangaf. Die is dus direct vervangen voor een gebruikte van de plank. Daarnaast had hij bij binnenkomst al gezegd dat de nieuwe lambdasonde heel goed het probleem kan zijn als het een aftermarket unit is. Blijkbaar is daar toch net iets anders aan de voltages waardoor de ECU het niet snapt en problemen geeft. Die is ook vervangen door een originele gebruikte van de plank. Nu weer fluitent door de viergastest!
Dus: geen aftermarket maar een orignele lambdasonde in een Berlingo 1.4i 1999
[quote]Is de lambdasonde vervangen voor een originele of een imitatie ?
Wat is het probleem bij een koude/lauwe motor ?
Een defecte thermostaat of temperatuursensor kan dit ook veroorzaken[/quote]
Dat was de eerste reactie in het topic door kaleido 1 (held). Het was inderdaad een NGK (dus geen B-merk, maar wel een aftermarket/"imitatie". Hopelijk is mijn lauwe start probleem dus nu ook weg met het vervangen van die sensor. Ik dacht zelf die sensor al vervangen te hebben, maar ik had de sensor aan de linkerkant van het motorblok (laten) vervangen, die de dashboard indicator aanstuurd. Hier had de Haynes handleiding voor verwarring gezorgd ivm kleuren en locaties van sensoren.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar