Citroën Berlingo: Berlingo start soms selcht. Nu start hij niet

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Al jaren wil de Berlingo soms slecht starten. Altijd als hij een lange periode (week) heeft stilgestaan.
Soms startte hij met moeite (lang starten), en dan liep hij enige tijd op maar een paar cylinders. Na enige tijd warm draaien, daarna motor uitzetten en opnieuw starten, dan draaide de motor weer goed. Uitlezen van codes leverde niets op.

Vandaag startte hij niet (het vriest een beetje en de auto heeft een week stilgestaan). Accu is nieuw en motor draait goed rond. Wegenwacht kwam en zette extra spanning op de accu. Toen startte hij wel. Verklaring wegenwacht: De sensors krijgen tijdens het starten niet voldoende spanning (De spanningsval in de accu door stroom, die de startmotor trekt, is te groot. De overgebleven spanning kan de sensors niet activeren) De wegenwacht heeft niets gemeten. Motormanagement lampje blijft geel branden (Auto staat nu bij garage om code uit te lezen)

Wat moet ik nu doen om te voorkomen dat we weer met een niet startende Berlingo komen te staan? De capaciteit van de nieuwe accu is onder de 50 Ah (ik dacht 48 Ah). Het bakje, waarop hij staat laat toe dat er een grotere kan worden geplaatst. Is een accu met een groter vermogen een optie? Of eerst meten, welke spanning overblijft wanneer de startmotor draait. Welke spanning moet dan overblijven? Of kan het zijn dat de sensors te snel uitvallen?

Tinga

Geplaatst door Tinga (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Art-52 (0), 14 jaar geleden

hoi,
een week stilstand met deze temp is best wel lang ,accu verliest toch capaciteit ,dit is heel normaal, na een week stilstand is alles in de auto toch erg dik [olie ] dit vergt dus extra vermogen bij het starten. Meet voor alle zekerheid je laadspanning moet ongeveer 13.9v zijn als motor loopt , bij veel minder wordt je accu niet voldoende bijgeladen. Kijk ook of geen verbruiker hebt als contact uit staat ,denk aan alarm ,autoradio , carkitts etc etc . Maak je minpool van de accu los en hang een amp meter tussen minpool van de accu en minpool van de kabel, dan moet je ongeveer 0.4 amp meten, is dit niet het geval dan de zekeringen een voor een eruit en je weet waar de verbruiker zit.Een zwaardere accu heeft volgens mij geen zin of je moet al erg zware verbruikers in je autogeplaatst hebben .

succes
frans

Tinga (0), 14 jaar geleden

Frans bedankt voor je raad!

De autoradio vraagt een klein beetje stroom, maar niet genoeg om de startproblemen te verklaren. Ik heb de 44Ah accu toch maar vervangen door een 75 Ah. Ik kon de 44Ah weer inleveren. Misschien dat de problemen nu niet meer voorkomen. de komende dagen zijn koude nachten voorspelt, dus ik kan voldoende testen.

Nu maar hopen dat de startproblemen zijn verdwenen.......

Art-52 (0), 14 jaar geleden

tinga

bedankt voor de feedback ,ik wens je succes, zoniet dan lezen we het wel weer...............

frans

andreas08 (0) PRO, 14 jaar geleden

vierpuntsmeting uitvoeren motor laten draaien met verbruikers aan kijken wat spanning is op dynamo en wat de accu gelevert krijgt mogelijk een overgangsweerstand waardoor de rest niet de juiste spanning krijgt

wat je ook kan doen is de stroomafname meten in rust het gebeurt wel eens dat een radio / dynamo en of andere apparaten teveel stroom afneemt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.