auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Berlingo: moeilijk starten

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 d

Ik heb sinds kort dit autotje als eigendom.
Maar nu de dagen steeds kouder zijn geworden komt ie erg slecht op gang.
Nu heb ik al van verscheidene mensen gehoord dat dit wel bijna zeker de gloeistaafjes moeten zijn.
Ik heb geinformeerd wat het zou kosten om die te laten vervangen maar vind dit wel flink duur.
Ik wil ze dit weekend graag zelf vervangen (de staafjes zelf zijn niet al te duur) , nou wil ik hier vragen of dit erg lastig is ?
En of er misschien iemand een korte duidelijke uitleg of "how to" kan plaatsen ?

Alvast bij voorbaat zeer veel dank !!

Andre.

Geplaatst door

Andrevermaas (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Begin maar eens met de klepspeling te (laten) controleren. Daar wordt meestal niet naar gekeken bij deze motoren.
Defecte gloeistiften is uiteraard ook een mogelijkheid. Vervangen van deze: verwijder het kunststoffen inlaatspruitstuk. Deze zit met 6 inbusbouten vast en een steun aan de bestuurderszijde en een paar draden en slangen.
Om de klepspeling te meten moet de klepdeksel er af. Om de speling weer goed af te stellen moet ook de distributie en nokkenas verwijderd worden. Klusje van een aantal uren voor een geoefende monteur.

moderator 0
badge

14 jaar

het moeilijk stsrten is eigenlijk aan de hand vanaf 5 graden en kouder, mag je er dan niet vanuit gaan dat de klepspeling het probleem niet is ?

Andrevermaas 0

14 jaar

kan iemand proberen deze vraag te beabtwoorden aub , alvast bedankt!

Andrevermaas 0

14 jaar

de kleppen kunnen koud open blijven staan waardoor de motor meestal op 2 cilinders aanslaat
meestal staan er 2 kleppen tegelijk vast
dit komt vaak voor op hogere km standen
maar meten van de gloeibougies is ook niet verkeerd

andreas08 0
badge

14 jaar

Meten van de gloebougies ?
Hoe gaat dat in z'n werk ?
Ik had eigenlijk het idee om die dingen gewoon te vervangen,
maar dat is dus af te raden want het kan wel degelijk ook aan iets anders liggen ?

Andrevermaas 0

14 jaar

Hallo,

Ik heb zelf een 1.9D gehad en die gloei stiften zijn vrij gemakkelijk te vervangen. Kleppen regelen heb ik nooit gedaan en had 200.000km
werkgang:
eerst inlaatspuitstuk verwijderen. (4-6 bouten)
Vervolgens luchtinlaat darm los maken.
En nu gloeipluggen moertje los zetten en kabel verwijderen.
gloeispiralen er uit draaien en nieuwe er in zetten.
dan weer alles monteren.
Gemakkelijk werkje maar ze kopen is wat lastiger.
Ik haalde ze eerst uit de motor en gaf ze af in de winkel om er zeker van te zijn dat ik de juiste had.

Ik denk dat je nog geen ECR klep heb dus zeer gemakkelijk werk.
Kan je met wat handigheid zeker als je maar voorzichtig te werk ga.

Sta zelfs filmpje op youtube hoe het moet.

Edit:
Vervang die gewoon, kost nog geen 100€ voor de 4
Meten: uithalen en accu lader op aansluiten.
Worden ze warm dan zijn ze ok.
Sommige maken kabel gloeispiraal los en dan met draadje tegen komen van plus accu naar aansluiting. Zie je dan vonkjes dan is die geteste gloeispiraal nog goed
Maar ik raad aan ze te vervangen, gezien je beperkte kennis van de werking.

Kiteboy 65

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.