Citroën Jumper: Brandstof verbruik

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 110 kw

Mijn Jumper verbruikte gemiddeld 9,6 l/100 km. brandstof. Bij koude start en bij plotseling accelereren hield hij iets in. Volgens mij te weinig brandstof / turbogat. Bij de 40000 km beurt werd mij verteld dat er een terugroepactie voor deze auto was. Hetgeen betekende dat er nieuwe software op werd gezet. Hier na is het inhouden inderdaad opgelost, dat is geweldig. Het nadeel is dat het gemiddeld gebruik met ca. 13 % is toegenomen. Dit scheelt me bij 60.000 km op jaar basis een behoorlijk bedrag. Volgens mij heb ik nu ook geen EURO 5 motor meer. Bij de dealer werd mij verteld dat ik de nieuwste software heb en ze er verder niets aan kunnen doen. Mijn vraag is of iemand mij een advies kan geven of zoiets heeft meegemaakt. Waarom gebruikt de auto zoveel meer, terwijl hij volgens mij alleen tijdens de opwarmperiode en accelereren extra brandstof nodig heeft, terwijl hij nu over de hele range veel meer gebruikt/krijgt. Naar mijn gevoel is het een gebrek in de software om zomaar meer brandstof te geven. Mijn rijstijl heb ik behoorlijk aan moeten passen om toch nog een beetje gebruiksvriendelijk te rijden. Ik rijd meestal lange afstanden en ben de enigste chauffeur op deze auto.
Bij voorbaat dank. B. van Rijn

sapi

Geplaatst door sapi (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Jumper? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stef22 (0) PRO, 11 jaar geleden

hoi
zou denken aan brandstoffilter? (vuil )
Mischien eens horen bij een andere dealer in verband met updatè?
goede branstof getankt ?

go-tje (0), 11 jaar geleden

Iets dat je toch even zou moeten controleren is of er met draaiende motor ergens brandstof lekt.

sapi (0), 11 jaar geleden

Het probleem is dat hij na de software update bij 40.000 km meer is gaan gebruiken. Inmiddels bijna 60.000 op de teller. Tanken en lekken is echt niet de oorzaak. Wat mij stoort is dat je een nieuwe auto koopt met goede verbruiks cijfers, en dat hij na updaten daar niet meer aan voldoet. Is dit eerlijk ? Of alleen maar een verkoop trucje?

go-tje (0), 11 jaar geleden

Daar wordt dus aan getwijfeld, of de update de oorzaak is.
Als je je te veel fixeert op 1 bepaald punt, zou je zomaar de echte oorzaak heel lang over het hoofd kunnen zien...

Maar misschien zijn er meer mensen met dezelfde ervaring?
Of probeer eens via mijncitroen meer informatie los te krijgen. Als je de gegevens van alle tankbeurten hebt, kun je ze dat voorleggen.

harry4203 (395) PRO, 11 jaar geleden

een softwareupdate die geschreven is om slecht lopen/inhouden te verhelpen resulteerd bijna altijd in een wat hoger brandstofverbruik helaas. (ervaring) als je daar vanaf wilt moet je misschien eens informeren bij een tuner. maar ja, dan ben je weer de fabrieksgarantie kwijt.

sapi (0), 11 jaar geleden

Dit kan ik me goed voorstellen. Hij liep echter zodanig dat ik het er niet over heb geklaagd, ik kon er mee omgaan. Bij de eerste grote beurt, 40.000 km, werd de auto geupdate. Dit resulteerde dus in een verhoging van het brandstofverbruik met 13 %, wat ik erg veel vindt. Volgens mij heeft de motor alleen tijdens de opwarmperiode en tijdens acceleren extra brandstof nodig. Dus klopt volgens mij de nieuwe update ook niet. Ik ga bij de dealer proberen iets te regelen.
Bedankt voor jullie tips en suggesties.

harry4203 (395) PRO, 11 jaar geleden

ik wens je sterkte, terug naar de oude software gaat iig niet.

andreas08 (0) PRO, 11 jaar geleden

je kan kijken met een roetmeting of jouw vermoeden dat deze motor meer is gaan verbruiken ook zichtbaar gemaakt kan worden
een software update is er alleen maar om problemen in de toekomst te voorkomen
en omdat deze fout in de software te ernstig is om te laten zitten vandaar de terugroepaktie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.