Citroën Berlingo 2001: Brandstofdruk sensor p0190

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RHY-B, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 66

Twee weken terug kreeg ik op de snelweg opeens verlies van vermogen, schokkerig rijden en niet boven de 2400 toeren uit willen komen. De ANWB erbij gehad, fout uitgelezen en daar kwam P0190 en P0220 uit. Uiteindelijk kwamen we erachter dat er bij de luchtfilter een bundeltje kabels was dat als je eraan zat de motor ofwel goed loopt stationair of hapert/afslaat. Met laag toerental toch thuisgekomen en op aanraden van de ANWB meneer de bedrading gecheckt maar niks kunnen vinden kwa beschadigt of gebroken. Van een vriend heb ik een EM327 uitlees via bluetooth geleend en daarmee zie ik iig de P0190 fout terugkomen.

Ook kwam ik erachter dat er een muizennest in het luchtfilterhuis zat, gelukkig ervoor en niet geknaagd aan het filter zelf. Dus dit lijkt me misschien niet de directe aanleiding voor het slecht lopen van de motor.

Verder heb ik nog meerdere dingen bekeken of uitgeprobeerd, luchtmassameter schoongemaakt, brandstoffilter vervangen, brandstofleidingen gecheckt, brandstofpomp in de tank pompt nog goed. geen corrosie op stekkertjes. Relais was goed volgens ANWB. Massa punten aan chassis zat wat corrosie, weggehaald.

Ik vond op een ander forum met een vergelijkbaar probleem dat het vervangen van de bedrading van de brandstofdruksensor de oplossing was van het probleem. Dus dat wil ik morgen proberen. Hier was op het oog ook niks te zien aan de bedrading zelf.

Iemand nog ideeen suggesties over wat het zou kunnen zijn? of misschien toch maar beter naar een garage brandstofdruk laten meten?

Wat ik ook moet vermelden is dat ik de auto nu twee maanden heb en 4500 km mee gereden. En sinds aankoop brande het motorlampje al, stom van mij om dat te geloven maar volgens verkoper was de motor prima in orde alleen een fout die niet uit de computer wou maar er niet toe deed. Al die tijd heeft hij ook prima gereden.

Hij produceert nu ook veel rook wat hij eerst ook niet deed....

eshuishenk

Geplaatst door eshuishenk , lid sinds 5 maanden geleden

3 Reacties

eshuishenk, 5 maanden geleden

Toch een kabelbreuk gevonden! En beschadiging van een andere kabel, een wat dikkere kabel voor denk de gloeispiralen? Dit gerepareerd, ik kan iig weer vol gas geven! Maar de verbranding is nog steeds niet goed en fouten zijn nog niet weg. En er zijn er een paar extra bijgekomen zie de afbeeldingen.

Blijkbaar zit er in m'n auto geen lambda sensor. Nu ook een fout van luchtmassa meter en gaspedaal.

Wat zou de volgende stap zijn?

. .

Siem Bijman PRO, 5 maanden geleden

Kan het toch nog een verstopping zijn van de inlaat door dat muizennest? Dat er iets verderop in het inlaatspruitstuk wat is terechtgekomen ofzo.

    Nee denk het niet, het zat voor het filter en daar was verder niet aan geknaagt - eshuishenk, 5 maanden geleden

oldford PRO, 5 maanden geleden

Helaas geeft jouw scanner de PSA P1xxx codes verkeerd weer.
P1108 is COOLING FAN HIGH SPEED RELAY
P1614 is SENSOR POWER SUPPLY CIRCUIT
Deze laatste is wel belangrijk. Het gaat dan om het circuit dat de 5 Volt voeding levert voor diverse sensoren. Er is ofwel kortsluiting in de bedrading, dan wel een sensor/schakelaar die defect is en te veel 5 Volt gebruikt. De andere sensoren krijgen dan ook geen 5 Volt voeding meer en zullen een verkeerd signaal gaan geven.
De sensoren waarom het kan gaan zijn onder andere gaspedaal positie, map-sensor, egr positie, brandstfodruk sensor, Airco druk schakelaar. Een elektrisch schema heb je eigenlijk wel nodig.

    Bedankt voor de reactie! Hier ga ik morgen eens verder onderzoek naar doen. Ik heb al eens gezocht naar een elektrisch schema voor mijn type auto maar nog niet gevonden, enig idee waar je dat kan vinden? - eshuishenk, 5 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.