Citroën C1: C1 vreemd bijgeluid.

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1KR-FE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Hallo mede problemcarders,

Ik heb een vraag over mijn pas aangeschafte C1. Hij loopt prima alleen vind ik het geluid af en toe erg vreemd.
Bij lage snelheden klinkt het motortje als een echte normale driecilinder.
Maar als ik bijvoorbeeld 60, 80 of 100 rij en wat gas extra geef, dan reageert de motor heel gewoon alleen hoor ik er dan een vreemd reutel geluidje bij.

Ik weet niet hoe ik dit geluidje het mooist kan uitleggen maar doe mijn best.
Het is geen tikkend geluid en als ik wat minder gas geef gaat het geluid ook weer weg. Niet echt op de frequentie van de motor overigens.
Lijkt wel dat ie ergens op een vreemde manier lucht aanzuigt ofzo. Vooral met het rechterraam open en langs een muur rijden is het goed hoorbaar.

Een andere C1 gereden en die had precies hetzelfde, misschien een tikje minder. Een 107 gereden en die had het niet.
Een Citroen monteur liet mij weten dat dit normaal is en geen kwaad kan. Hij kon me niet vertellen waardoor dit wordt veroorzaakt.

Iemand enig idee waarom de C1 dit tov de 107 heeft en hoe ik dit geluid kan verminderen?

M.vr.gr.
Rene

Neet

Geplaatst door Neet (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C1? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Lijkt me een produkt eigenschap , maar controleer je inlaat traject eens of daar iets niet goed zit .

harry4203 (315) PRO, 7 jaar geleden

zit in de acherdemper, en doen ze bijna allemaal. ook de 107. er zit er idd wel eens eentje tussen die t wat minder doet, waarom weet ik ook niet. acherdemper vernieuwen wil wel eens tijdelijk voor verbetering zorgen, maar wordt iig niet onder garantie oid vergoed.

Neet (0), 7 jaar geleden

Het is een product eigenschap alleen de motortjes zijn volledig hetzelde van de C1 en de 107.
Misschien is het luchtfilterhuis wel verschillend van elkaar? Het lijkt idd een beetje op een soort open filter geluidje.

Neet (0), 7 jaar geleden

Je was net iets eerder Harry....

O, de achterdemper? Ik ga daar is naar op onderzoek uit.

Neet (0), 7 jaar geleden

Kan een imitatie demper de oplossing zijn dan?

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Zou kunnen , je weet het alleen als je het probeert , maar zoals reeds aangegeven door harry , waarschijnlijk tijdelijk.

Neet (0), 7 jaar geleden

Maar wat gebeurd er dan met die pijp?

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Begrijp de vraag niet ?

Neet (0), 7 jaar geleden

Waardoor wordt het geluid dan veroorzaakt als het in het begin wel goed gaat en later niet meer? Het is geen rammel oid. Klinkt meer als een aanzuig periekeltje.
Het geluid komt overigens naar mijn idee vanuit de motorruimte.

Neet (0), 7 jaar geleden

Het komt echt uit de motorkap.

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Heb je het inlaat traject al gecontroleerd op defecten , of er iets los zit enz.

harry4203 (315) PRO, 7 jaar geleden

hoe weet je zo zeker dat t onder de motorkap zit als ik vragen mag?

Neet (0), 7 jaar geleden

Alles ziet er goed uit en ook als je gas geeft als je stil staat hoor je het niet. Misschien een beetje ver weg iets.

Met mijn kop uit het raam hoor je het wel duidelijk van voren af komen. Maar het is idd wel lastig om het geluid te bepalen.

Hij heeft de afgelopen dagen prima gereden tot 150 km/u. Helemaal goed.
Maar waarom geeft ie nou alleen pruttelig bijgeluid vanaf een kilometertje of 30 a 40 p/u constant en dan met gas bijgeven.

De andere C1 had het dus ook. Maar eigenlijk pas goed hoorbaar boven de 30 km/u maar alleen tijdens kracht vragen terwijl de motor in een hogere versnelling staat (2 maar vooral hoger) en niet direct lekker zijn kracht kwijt kan.
Denk maar aan 100 in de vijfde versnelling en dan een beetje gas bij geven.

Het is wat storend maar niet erg luidruchtig.

Ps. ik heb wel iets gelezen over kantelende zuigers? Bedoelen ze dat ze een beetje speling hebben dan?

Neet (0), 7 jaar geleden

Nu we de auto wat langer hebben is het best wel vervelend. Het geluid is hard, vooral bij koude motor. Als de motor echt goed warm is dan is het bijgeluid minimaal.
Ik heb geprobeerd een geluidsopname te maken en daar hoor je het hoge fluitgeluid duidelijk op. Het komt ook onder de 2000 toeren voor.
Ik hoop dat iemand het geluid herkent en wat tips heeft voor me.
Zie....hoor
[yt]https://youtu.be/L6LS2jOCA1Y[yt]
[yt]https://youtu.be/6Zm7aTo3uB4[yt]

Neet (0), 7 jaar geleden

Iets beter te horen, het komt dus wel onder de motorkap vandaan en de meeste C1's, Aygo's en 107's hebben dat bijgeluid maar dan in veel mindere mate.
Er moet dan toch wel iets over bekend zijn?

[yt]https://youtu.be/-9K10Xd67bE[yt]

Neet (0), 7 jaar geleden

Het komt uit de motor aan de linker kant als je er voor staat. Het lijkt een beetje bij de multiriem vandaan te komen. Ik kon het geluidje een beetje op laten komen als ik de achteruit verwarming, het licht en de airco aan deed. Dus vooral bij belasting komt het geluid er bovenuit. Het is overigens bij alle toerentallen en vooral bij optrekken of gas bij geven.

Als de motor goed warm is, echt goed warm, na 30 a 45 min rijden bijvoorbeeld, dan is het geluid bijna weg tot weg.
Na 15 min flink rijden dan zou de motor ook wel op bedrijfstemperatuur moeten zijn maar dan is het geluid er nog, wel iets minder...

Ik hoor meerdere C1, 107 en Aygo's met dit geluid alleen in veel mindere mate.
Er moet toch wel iets van bekend zijn? Ik kan er maar niet mijn vinger op leggen.

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Misschien is dit de oplossing , bij deze motortjes van Toyota , scheurt het uitlaatspruitstuk nog wel eens , er gisteren en vandaag 2 gehad , toeval ?
Beide een C1 , het spruitstuk scheurt op de las van de katalisator , is te zien achter het hitteschild.
Geluid verdwijnt als de motor goed warm is , de scheur trekt dan dicht.
Kijk maar eens rechts langs je uitlaat naar beneden , waarschijnlijk mis je een moertje op het steuntje waar de kat mee vast zit.

Neet (0), 7 jaar geleden

Dat klinkt heel logisch, Ga ik zeker morgen bekijken (als vrouw niet met de C1 weg is)
Als dat het probleem is dan is het te lassen zie ik...
Wordt vervolgt.

Neet (0), 7 jaar geleden

Helaas, de kat vervangen door een goede gebruikte maar hij was heel. Ik dacht dat ie een losse naad had.
Verder zoeken dus....

Neet (0), 7 jaar geleden

Ik kom net vandaag bij C107GO vandaan en daar hebben ze ook gekeken of ze wat konden vinden.
Multiriem is er af geweest en zonder die riem een stukje gereden. Geluidje was exact hetzelfde.
De kat is dus al eerder vervangen door een andere gebruikte maar dat maakte niet uit.
Ik stop verder met onderzoeken al ben ik wel heel benieuwd naar de oorzaak.
Zo erg is het ook weer niet en hij rijdt prima. Er zijn idd heel veel van deze karretjes die dit geluid hebben.
We gaan er gewoon lekker van genieten.
Bedankt voor het meedenken allemaal en als er een keer een oplossing is dan horen we dat natuurlijk graag.

Grt. Rene

Neet (0), 7 jaar geleden

Olie ververst, 5W30 er in gedaan en nieuwe filter uiteraard.
Heeft ook niet geholpen.

Patrickboytje1991 (0), 3 jaar geleden

En weet je al waar dat geratel weg kwam?

check

Beste antwoord, geplaatst door Neet (0), 3 jaar geleden

Das lang geleden. Is nooit opgelost maar het ligt aan de kantelende zuigers. Niets aan te doen. Kwaliteitsprobleempje vind ik voor zo'n jonge auto met zo weinig kilometers.

Neet (0), 1 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C1 of stel zelf een nieuwe vraag.