Af en toe storing, speelt al enige tijd. Begint nu vaker voor te komen.
Motor start en slaat in eerste instantie gewoon aan, maar transmissie blijft in neurtraal staan bij inschakelen E of R. Op dat moment wordt foutcode P0919 gegenereerd.
Bij tweede poging start de auto niet meer. Soms staat hij dan wel in de versnelling, soms is dan ook de koppeling niet vrij en start ie daardoor niet eens meer rond.
Storing komt maar zelden voor.
Er is een topic op het particuliere forum over een C1 met exact dezelfde storing. Daar heb ik mijn overige bevindingen al geplaatst.
Zie topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik hoop dat iemand deze klacht, en natuurlijk de oorzaak, kent.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Pouwels,
de storing P0919 zijn uitgelezen in de automaatbak
zijn nog verder andere storing aanwezig (Motor en Automaat).
Hoe is de Accu toestand van de auto, bij een lage accu spanning krijg je soms ook van die raar storingen. gebruik voor de zekerheid een goed accu.
en je kan de leerwaarde op nieuw instellen met (Diagbox diagnose apparaat van PSA).
Verder zijn er geen foutcodes, accu en dynamo zijn prima. De storing is ook een keer voorgekomen terwijl auto al enkele uren aan de acculader stond.
Transmissie en koppeling opnieuw inleren (Niet met Diagbox maar met Bosch KTS) hebben we ook al gedaan, had geen resultaat.
Tot nu toe kunnen we al heel wat oorzaken uitsluiten:
- Pookvergrendeling schakelaar/solenoïde en bedrading
- Versnellingspook keuzestandsensor en bedrading
- Versnellingsbak vrijstandschakelaar en bedrading
- Accu, startmotor en startrelais
- Bedieningsfout of -gewoonte van de berijder
- Remlichtschakelaar en bedrading/zekeringen
- Koppeling en bedieningsmotor koppeling
- Inleren koppeling en transmissie
- Voedingsrelais en zekeringen
- Beide schakelmotoren
De foutcode P0919 kan volgens ons duiden op:
- Een mechanisch probleem waardoor de transmissie niet in of uit de 1e versnelling of neutraalstand wil. Zwaar schakelen, door bijvoorbeeld speling op schakelvorken of een klemmende blokkeerspie.
- Schakelmotor die niet goed functioneert door fout in bedrading of tranmissie-ECU. (De schakelmotoren zelf hebben we al eens met een andere auto gewisseld en zijn daarom dus uitgesloten)
- Schakelslagsensor of fout in de bedrading daarvan of transmissie-ECU.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C1 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar