Goedendag,
In mijn C5 is een Vialle G3 ( nu 2 jaar geleden) gasinstallatie ingebouwd en sindsdien houdt de C5 in op gas tijdens het rijden. Het voelt als een hik. Er zijn de nodige onderdelen vervangen: gascomputer, bobine, stekkers opnieuw aangesloten.
Niets mag baten. Nu zijn er gasbougies gemonteerd en het probleem is nu 95% verholpen.
Echter is er nog een hikje merkbaar.
Dit probleem doet zich enkel voor bij rijden op gas. Op benzine rijdt de C5 heerlijk, en mijns inziens moet dit op LPG ook kunnen.
WIe heeft er ervaring met dit probleem, wie kan me helpen hiermee om dit probleem op te lossen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voordat je de gasecu vervangt, moet je toch wel zo'n beetje al het andere al gehad hebben, lijkt me...
Geef nog eens wat meer van de omstandigheden, waaronder het hikje optreedt. Bijvoorbeeld: Hoe vaak? Alleen op de snelweg? Bij welke snelheid? Alleen bij regen?
Ik probeer me iets bij zo'n hikje voor te stellen. Als ik tijdens het rijden van benzine overschakel naar lpg dan houdt mijn berlingo ook even in en trekt meteen daarna weer door. Mogelijk dat de C5 tijdens het rijden door een of andere oorzaak even naar benzine schakelt en dan meteen weer naar lpg?... Maar kan me dan weer niet voorstellen dat gasbougies daar invloed op zouden kunnen hebben.
Hallo go-tje,
Bedankt voor je reactie. Gezien je meer duidelijkheid wilt zal ik je vertellen wat er vanaf het begin allemaal is voorgevallen.
Gasinbouw en toen begon de ellende. De C5 horte en stotterde bij het rijden op gas, de C5 trilde gewoon en er was niet mee te rijden op gas, dus omschakelen naar benzine en alles ok. Dit gebeurt bij snelheden van 80 tot 160km/per uur. Niet bij regen of warm weer of sneeuw. Gewoonweg altijd. Dus weersinvloeden maakt niet uit. ( zelf had ik dit ook al uitgesloten).
Dus de C5 terug naar de gasspecialist. Hieruit kwam dat er stekkers niet goed zaten en deze hebben ze opnieuw aangesloten.
Weer rijden en het stotteren en hikken was iets minder, maar nog steeds aanwezig. Weer terug naar de gasspecialist. De bobine werd vervangen, want daar lag t allemaal aan volgen de specialisten. Oke, kan. Weer rijden en helaas nog steeds aanwezig.
Weer terug en de monteur is met me meegereden terwijl de laptop aangesloten op zijn schoot zat zodat hij de gegevens kon uitlezen. Gelukkig deed de C5 weer hikken en stotteren op gas, dus terug naar de garage en besloten om de gasecu te vervangen en de andere op te sturen naar Vialle. (Om een lang verhaal kort te maken, er zat een fout in de ''oude'' gasecu volgens Vialle).
Goed, rijden met de nieuwe gasecu was een verlichting van de reeds aanwezige problemen, maar een 10 was t niet. Aangezien de gasspecialist het niet meer wist en het vertrouwen erin weg is ( na 1.5 jaar welles/nietes spelletje gespeeld te hebben) zelf op onderzoek uitgegaan.
Dus de accu vervangen i.v.m. te weinig leveren spanning/stroom dit was ook te zien aan het knipperen van de lampen zodra de hydraulicpomp inkwam, nieuwe (gewone NGK) bougies erin, luchtfilter (K&N) erin, gasklephuis gereinigd en het hele forum van de C5 club uitgeplozen en leden om advies gevraagd te hebben er sinds 3 weken gasbougies erin gezet. Let op: dit niet allemaal tegelijk gedaan, er zit tussen elke verandering een tijdbestek van 1 maand ongeveer.
Het omschakelen van benzine naar gas gebeurt bij mijn C5 hikloos en het groene ledje blijft ook gedurende de reis branden. Maar het kan natuurlijk zijn dat er intern omgeschakeld wordt naar benzine, dat weet ik uiteraard niet. Mijn voornemen is om binnenkort eens een afspraak te maken bij een gasspecialist in Waalwijk.
Na montage gasbougies rijdt de C5 wel veel beter, ik vergelijk het rijden altijd met rijden op benzine, trekt goed door maar tijdens het rijden wil de C5 nog wel eens hikken of anders gezegd even inhouden echter heel kort. Op benzine rijden rijdt ge C5 geheel storingsloos!
Dus vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft..
M.vr.gr
Leon.
12 jaar
Ik zou de heleboel eruit laten halen als de gasspecialist het niet meer weet.
Er is duidelijk iets niet goed gegaan.
Is het vialle lpi installatie?.
Ik neem aan dat dit zo is.
Zitten de injectoren goed gemonteerd?.
Met het pijpje richting inlaat,als dit niet gebeurt is of ze zitten scheef of los dan heb je een heleboel ellende.
Zijn ook de juiste gemonteerd,ze hebben een kleur.
Dat hikken kan duiden op kortstondig bevriezen van het mengsel doordat de iniectoren niet goed zitten.
Als je vol doortrekt,word het dan erger?.
Zijn de gasdrukken uitgelezen?.
Is er een viergastest gedaan?.
Spruitstuk word opgestuurd naar vialle en daar worden de injectoren ook geplaatst,of bij een toeleverancier van vialle.
Ook de stekker verbindingen zijn prut van vialle,maar daar is naar gekeken.
Gewoon originele bougies erin,geen exoten of meerdere electrode punten,ze iets krapper zetten,staan origineel op 1.0mm.
Ze knijpen naar 0.8mm.
Let wel,dit is normaal niet nodig.
Vialle is normaal plug en play,het is een heel simpel systeem,systeem op druk en injectoren openen en sluiten,gas word vloeibaar ingespoten.
Ik vermoed dat de pijpjes van de injectoren niet goed zitten of los.
12 jaar
@Leon
Je heb inmiddels deskundig antwoord. Het lijkt me de goede richting.
Als ik je goed begrijp, treedt het hikken niet op bij snelheden onder de 80. Mijn berlingo heeft een poosje met benzine op 3 cilinders gereden doordat 1 injector verstopt was, toen begon die ook pas bij hoge snelheden heel erg te trillen...
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat al die veranderingen allemaal een klein beetje aan de oplossing bijdragen. Ik denk eerder dat er hoofdzakelijk 1 oorzaak is/was, en doordat er steeds aan de auto is gerommeld, is daardoor dat ene ding steeds een beetje anders/beter komen te zitten... Dus toen er aan de bougies werd gerommeld, was men mogelijk heel dicht in de buurt.
12 jaar
@Primera en go-tje,
Bedankt voor jullie reactie's. Ik zal hiermee verder gaan/laten zoeken naar de mogelijkheden die jullie hebben geantwoord. Dit zal door een gasspecialist gebeuren, niet diegene waar ik voor de inbouw ben geweest. @ Primera, de gasinstallatie eruit halen is geen optie. Deze is aangeschaft en dient gewoon goed te werken. En het is inderdaad een Vialle Lpi installatie.
Of de injectoren goed zitten kan ik zo niet beoordelen, zoveel verstand heb ik er niet van. Ik zal wel checken of ze niet los zitten.
De bevriezing verschijnselen zijn al verholpen door de injectoren te verlengen, omdat er een kunststof inlaatspruitstuk op de C5 zit waardoor er bevriezing van gas boven de injectoren plaatsvond. Dat was ik nog vergeten te vermelden. Maar ik kan volgas doortrekken en dan gaat de C5 als een speer vooruit, zonder hikken. Ik zal de gasdrukken en viergastest laten uitvoeren door een gasspecialist.
Mocht de oplossing gevonden worden zal deze gepost worden alhier.
Heren, bedankt voor je tijd en reactie's.
11 jaar
Dat zijn de pijpjes waar ik het over heb,verlengde injectoren
Als ze richting inlaat staan staan ze goed,en daar heb ik mijn twijfels over.
11 jaar
Zet je vraag ook eens op het C5 forum, http://www.c5club.nl/c5forum/
Er is daar meer geschreven over dit hikje.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar