Citroën C5: c5 oud model blijft in ecomodus

Brandstof: Diesel, Motorcode: 20hdi

klant heeft wagen een week laten staan en batterij was volledig ontladen.
Ontlading kwam van prise trekhaak (zat water in).

De vab is de klant komen depanneren en heeft de batterij opgeladen bij hem thuis.
Nu gaat de wagen onmiddelijk in noodloop en ik kan ook niet meer met de lexia in de bsi om hem uit te lezen.

Volgens de technische dienst is de bsi stukgegaan door piekspanningen bij het gebruik van een booster of batterijlader.
Al iemand meegemaakt.

Wat is dan een veilige methode om een wagen met een platte batterij zo veilig mogelijk te depanneren ?

Grietje

Geplaatst door Grietje (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

het veiligste is door er een andere accu in tezeten en daar mee testarten.
of een losse accu erbij met start kabels maar dan voor dat je los koppelt de verlichting aan zodat je minder kans hebt op een piekspanning want daar door gaat de boel of kan de boel stuk gaan.

groetjes jan.

Siem Bijman (165) PRO, 15 jaar geleden

Inderdaad zoals Jan ook al aangeeft zoveel mogelijk verbruikers aanzetten en wij laten ook altijd de startkabels even een minuutje zitten, zodat het spanningsverschil wordt opgeheven en de piekspanning lager is.

GOVA (0) PRO, 15 jaar geleden

Je zegt "wagen gaat in noodloop", wat gaat er in noodloop, de Bsi ? Van welk jaar is dit toesel ? C5 1 of 2 ?

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

De wagen blijft constant in ecomodus. Het is een c5 eerste generatie. Ik kan ook met het diagnosetoestel niet meer in de bsi ook niet als de motor draait.
De nieuwe BSI is ondertussen besteld.

GOVA (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je alle zekeringen gecontroleerd, ook de maxi's aan de BSM ?

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

neen... maar ik heb de voedingen gecontroleerd die via de dikke stekkers op de bsi toekomen en die waren in orde. maar ik geloof dat deze voedingen rechtstreeks via contact komen en niet via bsm.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb hetzelfde gehad met een 406 hdi, koppeling vervangen en accu afgekoppeld.
daarna niet meer lopen en in ecomode.
naar de dealer gesleept, deze hebben de "shund"eruit gehaald 30 seconden en toen liep hij weer.
(shund is grijze soort zekering die in het midden van de zekeringkast zit.
daarna werken de elek.ramen en raw niet meer, deze hebben ze met de computer opnieuw ingeleerd.
misschien heb je iets aan deze info.
groeten
Bart

Siem Bijman (165) PRO, 15 jaar geleden

Ook bij ons een Citroen (Picasso) met een ecomodeus op het scherm en door een stekker even los te halen van de BSI rijdt de auto weer. Kan blijkbaar soms door eeb vorm van resetten worden opgelost zoals ook bij die van Bart is gebeurd?
Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

ja.... er bestaat ook zo'n reset zoals contact opzetten, batterij afkoppelen. 10minuten wachten batterij aankoppelen en contact op en 5 minuten wachten (ik geloof dat het zo was...). Dat heb ik middels gedaan.
De nieuwe BSI's blokkeren zichzelf indien zich een kortsluiting voordoet en die kan je resetten door pinkerschakelaar en wisserschakelaar tegelijkertijd enkele seconden naar je toe te trekken. Nog niet voorgehad bij de nieuwere maar is wel interessant om weten.
Een tijd terug xsara van 6jaar oud bsi stuk door kortsluiting in pinker van achterlicht. Zekeringen worden meer en meer vervangen door inwendige schakelaars bsi.

stefaan11093 (0) PRO, 15 jaar geleden

de bsi is de boosdoender, hebben wij ook gehad en een nieuwe bsi geplaatst en probleem opgelost
groetjes

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

Wel mensen... ik heb vandaag de bsi vervangen en nog steeds hetzelfde maar omdat de bsi het signaal draaiende motor van de alternator nodig heeft ben ik de alternator eens gaan checken en die gaf 19.5V... zodus de spanningsregelaar is kapot. Ik ga de alternator eerst laten herstellen. Kan dit echter wel de reden zijn dat de bsi dan ook in ecomode blijft staan of zou er meer schade kunnen zijn.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Grietje]Wel mensen... ik heb vandaag de bsi vervangen en nog steeds hetzelfde maar omdat de bsi het signaal draaiende motor van de alternator nodig heeft ben ik de alternator eens gaan checken en die gaf 19.5V... zodus de spanningsregelaar is kapot. Ik ga de alternator eerst laten herstellen. Kan dit echter wel de reden zijn dat de bsi dan ook in ecomode blijft staan of zou er meer schade kunnen zijn.[/quote]
das een dure grap dat de BSI niet defect is maar ja kan gebeuren. was de shunt nog heel? heb je hem trouwens nog in de showroom stand gezet? of kom je er helemaal niet in ? wil nog wel eens helpen en wat zegt jullie TSer en de TD ?

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

Alternator is ok. Mijn spanningsmeter bleek stuk te zijn, dus verder zoeken. Ik wacht nog op antwoord str maar daar hebben ze het blijkbaar nogal druk want ik heb nog niks gehoord.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.