Klant heeft gisteren een eind gereden, de auto vier uur later weer gepakt en toen werkte de centrale vergrendeling niet meer. Na starten bleef de akkulampje branden en kwam er op het dashboard de melding akkulading defekt. Zijn ruitenwissers, electr. ramen knipperlichten en aanjager werkten
ook niet meer. Wegenwacht erbij en die concludeerde dat de akku wel goed wordt geladen (14,5 V)
en de klant is toen naar huis doorgereden.
Vanmorgen bij ons binnengebracht. Maar toen stond er niet meer de melding van akkulading defekt, maar ecomodus aktief. Uitgelezen en toen kwam de melding Koeling in ecu defekt (P0485) Laadt bij ons nu ook 14,5 Volt.
We hebben alle zekeringen eruit gehaald om ze te checken en toen was alles weer in orde.Ook na proefrijden was alles ok en de foutkode hebben we gewist en kwam ook niet weer. Waarschijnlijk is er iets gereset doordat we de zekeringen er uit hebben gehaald.
Klant haalt hem om 5 uur op en toen bleek direkt de cv niet te werken en na starten kreeg hij de melding weer van akkulading defekt. Foutkode was ook weer terug en alle symptomen van ruitenvegers ed waren ook weer terug. Hij vermeld nu niet meer ecomodus aktief.
Iemand een idee wat er aan de hand is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb ongeveer zelfde meegemaakt vorig jaar met Xsara 1600 Benzine. Toen was de "BSI" defekt. Dealer heeft toen de BSI en alternator vervangen : 1500 euro was het kostenplaatje.
Misschien eens in die richting zoeken.
Ik zou toch de alternator eens demonteren en laten testen bij hersteller. Als deze serieuze pieken maakt durft de BSI wel eens naar de vaantjes gaan...
In frankrijk bestaan er trouwens artikels over deze panne met dit type auto.
Dag Siem, kan ik de laatste 8 nrs van het chassisnr ? De alternator is OK , daar kan je zeker van uit gaan. Het probleem met deze wagen is dat de D+ via de BSM gaat = computer onder de motorkap. Je moet een overbrugging maken en om je verder te helpen heb ik het VIN nr nodig. Verder nog, ... de wagen gaat pas uit ecomode wanneer de wagen start (draaiende motor) EN de alternatorkring in orde is.
Gr en tot later........
[quote=GOVA]Dag Siem, kan ik de laatste 8 nrs van het chassisnr ? De alternator is OK , daar kan je zeker van uit gaan. Het probleem met deze wagen is dat de D+ via de BSM gaat = computer onder de motorkap. Je moet een overbrugging maken en om je verder te helpen heb ik het VIN nr nodig. Verder nog, ... de wagen gaat pas uit ecomode wanneer de wagen start (draaiende motor) EN de alternatorkring in orde is.
Gr en tot later........[/quote]
Laatste 8 cijfers VIN: 39324909
Bedankt alvast, wacht geduldig je verdere tip af.
Siem
Deze wagen heeft geen BSM. Het is er een van de eerste generatie (enkel VAN netwerk). Controleer of de D+ daadwerkelijk toekomt op de 26 polige gele stekker van de BSi pennummer 14 draadnr 1072. Het beste met een testlamp die je al aan de + hangt. Nog een vraag, werkt de binnenventilator als het probleem zich voordoet ? Op de de 26-polige blauwe stekker van de BSI pen NR 1, deze geeft 12 V af en geeft de info draaiende motor weer. Ik heb een mail naar 'siem@problemcar.nl' gestuurt met het schema. Tot later.
Hoi,
Gova, toch een prachtige site hé.
Kun je mij dit schema ook mailen? Wij hebben er ook een aantal van rijden.
Is steeds interessante documentatie.
Dank
Jan
Binnenventialtor werkt ook niet Rik, net zo min als ruitenvegers, elektrische ramen , centrale vergrendeling en plafonniere.
Meet je 12v op de 8-polige zwarte stekker van de autoradio PEN nr 4? Dit is het weksignaal. Geen weksignaal geen CV enz...
Krijg je signaal draaiende motor op de blauwe stekker BSI ?
Rik, we hebben per ongeluk een bruine stekker van de BSI losgehad ipv de gele stekker en toen we deze weer teruggezet hadden werkte alles weer, dus meten heeft daarom nu geen zin, want alles doet het gewoon. De draad 1072 heeft dan ook gewoon de dynamo spanning.
Maar de blauwe stekker heeft op pen 1 geen aansluiting zitten. dus dat is niet helemaal goed in je schema denk ik. Of bedoel je pen 1 op de gele stekker?
Zelfs na 5 maal een goede proefrit blijft de auto gewoon probleemloos. we geven hem nu eerst weer aan de klant mee en wachten maar af wanneer de storing weer terugkomt. kan natuurlijk ook inwendig in de BSI zitten, maar blijft wat raar dat na het loshalen van een stekker alles weer funktioneerd.
Zal ongetwijfeld worden vervolgd. Mocht het uitdraaien op een nieuwe BSI, kan deze zo vervangen worden of komt er dan nog een bepaalde inleer procedure om de hoek kijken Rik ?
De blauwe stekker heeft op pen 1 geen aansluiting zitten, maar toch is dit info draaiende motor , is wel degelijk juist. Je kan een Bsi voorgeprogrammeerd bestellen, maar je moet naar de dealer om de sleutels in te leren.
Je kan dus niet rijden met de nieuwe Bsi. Hoe kan je dit wel ? Luister goed. Oude Bsi, contakt ON . Alle fiche's van de motormanagement computer loskoppelen. Nieuwe BSi plaatsen, contact op ON, fiche's van de motor EDC terug aansluiten en starten, motor loopt, MAAR ZAL NIET MEER STARTEN WANNEER HET KONTAKT TERUG AFGEZET WORDT! (vergrendeld automatisch bij afzetten contakt en vermits geen sleutels herkend worden...)
Als ik mag gissen denk ik dat de Bsi niet gewekt wordt en dus na een tijd automatisch na 30 minuten naar ECO modus gaat (Bsi stuk), maar meten is weten.
We lossen dit wel op .
Duidelijk verhaal. We wachten af tot de klant weer terugkomt met de storing en zullen dan weer even meten met wat je me gemaild en gepost hebt Rik. Hartelijk dank voor je info.
Siem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar