close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C8: carterstank in de auto

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo, Sinds kort heb ik een carterlucht in de auto, die via mijn aanzuig naar binnen word gehaald. Carterventilatieslang heb ik gecontroleerd en deze is niet lek en zit niet verstopt. Nu ben ik verder gaan zoeken en heb ik op het kleppendeksel een opening gevonden, die als de motor warm word, de carter lucht naar buiten blaast/ walmt en dus onder de motorkap brengt. Nu heb ik zo'n opening nog nooit gezien en weet dus ook niet of hier gas door naar buiten moet komen. Ik heb geprobeerd het gat tijdelijk af te plakken met tape, maar dan krijg ik storing in het motormanagement en de motor begint hevig te stotteren. Kan iemand mij vertellen wat ik hier aan kan doen? Ik heb twee foto's toegevoegd van de plaats waar de pief zit en de vorm van de pief. Op de eerste foto zie je de pief aan de linkerzijde zitten.
Groeten.
Ton.

[url=http://postimg.org/image/i4a8x49sr/][img]http://s1.postimg.org/i4a8x49sr/image.jp...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/82oqgnm5z/][img]http://s15.postimg.org/82oqgnm5z/image.j...[/img][/url]

Geplaatst door

toku (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De carterventilatie is tegenwoordig een gesloten systeem , carterdamper worden via een slangenstelsel afgevoerd naar de inlaat.
Dat je een gat vind in/op je kleppendeksel lijkt me niet goed, hoort niet.
Lijkt een origineel iets ,zou gewoon even langs de dealer rijden , ben je het snelst klaar.

Goedenmiddag Ton,

ook ik heb hetzelfde probleem sinds een kleine 2 weken (C4 Grand Picasso 2.0 16v benzine bouwjaar 2007). Via dezelfde openening, weergegeven zoals op jouw foto, staat het kleppendeksel te ademen en sleurt wat olie damp mee met als gevolg een carterdamp in de auto als je stilstaat. Opening is standaard, dacht eerst dat het kleppendeksel gescheurd was.

Hoop dat er mensen zijn die het euvel herkennen en die een mogelijke oplossing weten

Groeten,
Mart
Geervliet

Hallo Mart,

Bij de vorige olie verversing is er 10W40 in de motor gegaan terwijl er 5W30 of 5W40 in hoort te gaan. Vandaag heb ik zelf de olie ververst en het oliefilter vervangen. Tevens heb ik een additief toegevoegd die de klepstoters reinigt en nog wat andere dingen doet. Na de eerste proefrit, waarbij de motor net warm is geworden lijkt het erop dat de stank een stuk minder en zelf helemaal weg is. Misschien heeft jou olie ook de beste tijd gehad of misschien ook verkeerde olie. Morgen ga ik een lage rit maken en dat hoop ik te kunnen melden data het probleem verholpen is. Anders word het toch een bezoek aan de dealer vrees ik.

Groeten.

Ton

toku 0

9 jaar

Hallo Ton,

bij mij is afgelopen januari ook de motorolie ververst met 5w40. Dat is dezelfde soort die er al in zat en toen ik geen probleem had. Ik heb de slang, welke vanaf het kleppendeksel naar de luchtinlaat manifold, gecontroleerd. Ik heb hem losgenomen toen de motor liep. de slang zoog, terwijl er gas ontsnapte via de opening in het kleppendeksel. Heb de aansluiting op het kleppen deksel doorgeblazen, lijkt gewoon door te zijn. Denk dat er welke een geringe doorvoer in zit want er kwam niet veel lucht uit de ventilatie opening . Heb carburateur reiniger in de aansluiting gespoten in de hoop om vuil (wat eventueel zorgt voor restrictie) op te lossen.

Ik hoop dat je actie van vandaag een positief effect heeft. Ik hoop het graag van je te horen. Wat mij wel bevreemd is dat er zoveel gas uit het gaatje komt. Heb al op internet gelezen dat dat bij meerdere merken voorkomt. Jammer is wel dat ik geen tekening op internet kan vinden welke e.e.a duidelijk maakt hoe alles met elkaar in verbinding staat (carterventilatie --> kleppendeksel --> luchtinlaat manifold).

groeten
Martin

Hallo Martin,

Na de rit nog steeds stank. Niet meer de stank van voorheen, maar dat komt omdat er nieuwe olie in zit denk ik. Vervolgens net met iemand staan praten, die tegen mij zei dat de carter ontluchting op het kleppendeksel een stukje naar binnen loopt. Dus carterslang weer verwijderd en nogmaals langdurig gereinigd met remmenreiniger. Hierna ook de pief waar de slang op zit op het kleppendeksel met een slangetje gevuld tot deze begon over te lopen na eerst de auto op de krik te zetten in hoogste stand aan bestuurderszijde. Dit enige tijd laten staan en toen de auto laten zakken en er kwam flink veel rommel mee. Dit een aantal malen herhaald tot de vloeistof minder zwart werd en eigenlijk gewoon bruin van kleur. Nog twee maal opgevuld en met een slang druk gezet op de carterontluchting om de weg terug het carter in door te blazen. Deze eerste keer ging het best zwaar om volledig uit te blazen, maar de tweede keer ging het een stuk beter. Je voelt dan de lucht aan de achterzijde bij de opening ontsnappen. Hierna alles teruggebouwd en de motor gestart en een stuk gaan rijden. Na de rit weinig tot geen stank meer in de auto. De pief aan de achterzijde walmt bijna niet meer. Het lijkt erop dat de uitstroom van uit het kleppendeksel naar de carter ontluchting slang (zit overigens ongeveer op de gelijke hoogte als de opening naar buiten) niet een volledige uitstroom had agv aangekoekte rommel uit de olie vandaan. Misschien moet het kleppendeksel wel gedemonteerd worden om alles goed schoon te maken, zodat alle openingen weer brandschoon zijn. Ik weet alleen niet of dit een simpel kwarweitje is. Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Groeten.

Ton (Spijkenisse)

toku 0

9 jaar

hallo ton,

dank voor je update. Ook ik heb de slangaansluiting op de kleppendeksel vandaag weer flink in de carburateur reiniger gezet en in laten weken. De vloeistof loopt er nu niet meer gitzwart uit. Kan hem nu ook makkelijk doorblazen, je voelt het direct aan de opening in het kleppendeksel. In tegenstelling tot de eerste keer doorblazen, dit ging ook moeilijk. Lijkt bij mij ook een verbetering te zijn. Ik heb ook de carterventilatieslang losgenomen en flink doorgespoten, hier kwam niet echt veel vuil uit. De sensor welke er in zit is nu wel schoon. Zou graag eens willen weten waar deze voor dient. Evenals de ontluchting van het carter naar het kleppendeksel. Of deze nu intern via het blok naar de ruimte boven de nokkenas loopt of buitenom. Buitenom lijkt me niet logisch aangezien ik geen slang kan ontdekken.

Nu maar hopen dat het langzaam verdwijnt. Zal mijn citroen werkplaats handleiding weer eens installeren en kijken of ik hem aan de praat krijg. Wellicht kan ik hier dan een tekening vinden. die zal ik hier dan wel plaatsen.

groeten,
Mart

Hallo Ton,

ik had je nog ge-emaild, echter kreeg ik een melding dat de email niet aangekomen was. Vandaar dat ik je antwoord op deze manier.

Wagen is vandaag naar de garage gebracht en heb zojuist gebeld voor de status. Kleppendeksel en onderliggende plaat (= is tevens ook de pakking) zat helemaal met sludge, dit is schoongemaakt. Bij het schoonmaken is geconstateerd dat het membraan, te zien op de foto die ik je had gestuurd, gescheurd is. Vandaar dat de dampen via de ontluchting naar buiten kwam. Nieuw kleppendeksel is besteld. Komt morgen binnen.

Ik hou je op de hoogte,
groeten,
Martin

Hallo allen,

Ook bij mij een probleem met het membraan in de kleppendeksel. Deze was opgekruld en gescheurd, waardoor de carterlucht kon ontsnappen de motorruimte in. Nieuwe deksel gemonteerd en stank is verdwenen. Nu maar weer lekker fris rijden. Bedankt voor de tips en trucs.

Groeten.

Ton.

toku 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.