Tijdens het trekken van een caravan in de bergen begon de wagen in de tweede versnelling (bij 15 graden stijging Temperatuur stond op 100 graden) op 3 cylinders te lopen. Moest toen naar eerste versnelling. Bleef echter op 3 cylinders te lopen.Dat is de volgende 600 kilometer zo gebleven. Op plaats van bestemming laten uitlezen en dat gaf codes P0412, P0204.
Tijdens het tweede keer uitlezen gaf de scanner aan dat er geen communicatie met de auto meer is. tegelijk kon ik de auto wel starten maar hij reageerde niet op het gas. de accu losgemaakt en een minuut laten ontladen en weer aangesloten, maar dat gaf geen resultaat.
De P0204 betekent dat de injector nummer 4 open blijft staan. nu heb ik de injector van 4 met 2 gewisseld en opnieuw uitgelezen. Nu ging het weer. het gas reageerde echter nog niet. Nu gaf hij aan P0204 en P0202. De hele rij omgedraaid en dus met de neusjes naar boven en starten. Natuurlijk slaat hij niet aan maar je kon wel zien dat alle injectors netjes spuiten (pulseren). Weer goed gemonteerd en draden bewogen. Nu deed het gas het weer, maar in het slecht lopen geen verbetering. Nu ben ik weer thuis en heb 1600 kilometer gereden met een slecht lopende motor. de temperatuur blijft netjes rond de 90 en het verbruik is wel spectaculair verbeterd. Normaal 1 op 10, nu 1 op 13. Ik merkte wel dat ik niet het volle vermogen tot mijn beschikking had en de 100 kmh kon ik bereiken maar dan voel je dat dat wel moeite kost. Als ik heel weinig gas geef liojkt het erop dat hij wel alle 4 cylinders gebruikt.
Nu ben ik thuis en heb de tijd om het op te lossen.
vraag: kunnen het de injectoren zijn, hoewel ze netjes spuiten?
kan een defecte egr klep ervoor zorgen dat een motor slecht, zelfs op 3 pitten, kan gaan lopen?
zijn er andere suggesties of tips waar te zoeken.
Ik heb een obd uitlees apparaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"Weer goed gemonteerd en draden bewogen. Nu deed het gas het weer"
Lijkt mij dat je eerst naar de bedrading moet gaan (laten) kijken. Daar zit iets los of maakt kortsluiting.
Ik ben alleen bang dat dit zonder een goed elektrisch schema heel moeilijk gaat worden.
In 1e instantie kun je naar de connectoren kijken van de motor-computer of die niet geoxideerd zijn.
Dankjewel, ik heb contactspray gekocht en zodra het weer het toelaat spuit ik alle stekkerverbindingen die ik kan vinden in.
wat daarvan komt zal ik onverweild melden.
9 jaar
De bsm stekkers en anderen welke ik heb kunnen vinden gereinigd. Zat hier en daar wel wat oxidatie aan. Geen verbetering. Echter doet de een-druk-op-de-knop raamhevel het niet meer.
Dan toch maar eens wat injectoren gaan vervangen. Die dingen kosten echter ongeveer 80 euro per stuk.
9 jaar
dan toch een dag de tijd gevonden om het probleem op te lossen. Eerst de vermoedelijk defekte injector vervangen; de obd gaf immers aan dat P0202 open bleef staan. Echter zonder resultaat. De motor bleef slecht lopen. Het bobineblok gewisseld; geen resultaat. Alle bougies vervangen; zonder resultaat. De uitlaatpijpen bij het spruitstuk gecontroleerd na 1 minuut draaiende motor: cylinder 123 heet, cylinder 4 niet heet. Bougies eruitgedraaid en compressie getest door het bougiegat dicht te houden. Bij alle cylinders dezelfde weerstand waargenomen. Nogmaals de stekkerverbindingen naar de bsi ende ecu (waar de injectorbedrading heen gaat) gecontroleerd en met contactspray gereinigd. geen resultaat. De injectorgalerij in zijn geheel uitgebouwd en omgedraaid met de neusjes naar boven en gestart; alle 4 spuiten twee pulserende straaltjes. Die zijn dus in principe goed. Echter loopt de motor nog steeds slecht en op drie cylinders. de obd meter geeft nu geen storingen aan.
de motor start goed.
Wat kan ik nog proberen? wie heeft een tip?
9 jaar
Kan het zijn dat er 1 cylinder uitgeschakeld wordt omdat hij een misfire detecteerd of denkt dat dat zo is?
Meestal doet hij dat met behulp van de krukassensor.
Het feit dat je met de injectoren los benzine uit alle 4 de injectoren ziet komen, kan zijn dat dit komt omdat veel benzine motoren starten met synchroon injectie, alle injectoren spuiten dan tegelijk brandstof in. Pas als de motor draait gaat hij sequencieel inspuiten, oftewel dan spuit hij brandstof per cylinder vlak voor inlaatslag betreffende cylinder.
Ik denk dat als je je bekabeling van ontsteking en injectoren door gemeten hebt op verbinding en sluiting, dat je met een scoop de signalen moet gaan bekijken. Ook van de krukaspositie sensor. Ergens moet een afwijking te zien zijn.
Mogelijk is de ecu inwendig kapot, die foutcode van de aansturing injector blijft open kan daar op wijzen.
Als ik het goed begrijp heb je niet echt een compressietest gedaan met een meter. De omstandigheden waarin je gereden hebt, stijl omhoog met zware belasting, kan een klep verbrand hebben okf koppakking stuk tussen 2 cylinders, waardoor je compresie mist op 1 of 2 cylinders. Deze cylinder presteerd dan minder waardoor hij het mogelijk als een misfire ziet, en hem uitschakeld.
Dus gaan meten is het advies.
9 jaar
Na lang zoeken toch een oplossing.
Alles nagekeken. Bedrading, stekkers doorgemeten. Er kwam een 16, 16, 15 en 3 ohms resultaat uit de injectoren. nog in juli heb ik een nieuwe (gebruikte bij B.E.) injector gekocht en er ingezet. Precies deze is 3 ohm. Opnieuw vervangen en de motor liep redelijk op 4 cylinders.
Echter onder de 1500 rpm sloeg hij in de noodloop en kon ik geen gas meer geven (foutcode P1160). contact uit en meteen weer aan liet het weer goed lopen. als ik het dan uitzet kreeg ik de melding "deze auto heeft geen foutcodes". Dus eigenlijk was hij in orde totdat weer de noodloop werd ingeschakeld. Opnieuw de injectors eruit en toen zag ik dat van de drie injectoren welke ik niet vervangen heb de O-ringetjes helemaal vergaan waren. Er werd dus valse lucht aangezogen waardoor de luchtmassameter een onlogisch signaal zou hebben gekregen. Deze nieuwe ringetjes kostten 80 cent en de motor loopt als nieuw. Hoe simpel kan het zijn. Toen ik de injectorgalerij eruit had gehaald heb ik niets gezien. (ik nu een sterkere bril) . Wat ofstone heeft geschreven heeft me toch aan het denken gezet dat bij het starten synchroon wordt ingespoten en daardoor wellicht de slechte injector ook spuit. Een goede multimeter geeft uitsluiting. De vorige, oude injector heeft waarschijnlijk de geest gegeven doordat er tijdens de zware belasting een beetje koelwater op de injector (uit het expansievat) is gedruppeld.
PROBLEEM OPGELOST!!!!!
Bedankt allemaal.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar