Citroën Jumper 2002: Carterventilatie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 3, Vermogen (kw): 97

Hoi,
mijn Citroen jumper Buscamper 2.8HDI rookt nogal als ie koud is. Het is een zichtbaar blauwe rook wat op olie duidt. Aan de uitlaat flens van de turbo lijkt ook olie zichtbaar want die is wat nat.
Voordat ik echt de turbo ga verdenken wilde ik de carterventilatie controleren.
Nu vind ik een mogelijkheid om een stekker aan te sluiten in de slang die naar de luchtinlaat gaat. Echter is deze niet aangesloten. De stekker zit ergens vastgebonden met een soort plugje erin.
Kan iemand me vertellen wat de funtie is van het omcirkelde deel en of het zo hoort dat deze niet is aangesloten?
Een kennis heeft dezelfde bus (2006) en hier is die stekker wel aangesloten.

Ik hoor graag.

gr Rik

il_cinque

Geplaatst door il_cinque , lid sinds 11 jaar geleden

9 Reacties

Highway PRO, 5 maanden geleden

verwarming, waarschijnlijk is deze defect en maakt sluiting. Bij je buscamper is dat niet direct nodig. De verwarming zorgt er voor dat je slang niet bevriest. er zit namelijk nogal wat condens in de carterdampen.
Ik zou me niet zo druk maken over het roken. Ze staan veel stil en als er geen rare geluiden of olieverbruik is. Maak eens een goede rit en test dan de volgende dag eens.

Highway PRO, 5 maanden geleden

Trouwens je kennis heeft ook een andere motor. Als het een Citroen is is het waarschijnlijk een Ford motor is het een Fiat is het een Fiat/ Iveco of als het een 3 liter is ook weer ford.

il_cinque, 5 maanden geleden

Ok, het is verwarming dat is dan helder. Dan kan ik meten of ie stuk is of niet.
@highway telkens als de auto een nacht gestaan heeft zet ie de volgende ochtend alles blauw de eerste 5 kilometer. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden als iemand zijn camper naast me start en ik zit daarna volledig in de damp. Vandaar dat ik er iets aan wil doen.
Ik ben momenteel de carterventilatie aan het controleren of die nog open is en dat lijkt zo te zijn. Daarna wil ik even de uitlaat loskoppen, misschien kan ik erachter komen waarom de flens bij de turbo nat is. Misschien zit daar nog een lekkage of zo....
Iemand nog andere tips?

Highway PRO, 5 maanden geleden

gloeibougies in orde?

il_cinque, 5 maanden geleden

Deze heeft geen gloeibougies maar een heater aan de inlaatzijde. Die werkt alleen als het heel koud is. Verder geen gloeivoorzieningen aanwezig. Ik heb vandaag de inlaatkant bekeken en die is helemaal open. Ook in de carterventilatie geen obstructies gevonden. Ik merk dan er mi veel radiale speling op de turboas zit. Ik denk dat ie daardoor olie lekt...

Highway PRO, 5 maanden geleden

Aha, is het die motor. Als je denkt dat het daarin zit zou ik contact opnemen met turbohoet.

il_cinque, 5 maanden geleden

Ik heb de turbo inmiddels los en die is nat aan de uitlaatzijde. De inlaatzijde is niet droog maar ook niet nat.
Bericht naar Hoet is verstuurd....

Beste antwoord, geplaatst door il_cinque, 4 maanden geleden

Een update voor de geinteresseerden:
De turbo is naar Hoet verstuurd en die hebben netjes een rapport gemaakt. Schade was groter als gedacht en dus een nieuwe turbo besteld. Deze zit er inmiddels onder en het roken bij koude motor is ook verleden tijd (1 proefrit kunnen maken bij 20 graden).
Nu kunnen we verder met de rest want de techniek is goed nu. Dan hopen we dat er nog mogelijkheden komen om lekker op pad te gaan met t campertje.....
Dank voor t meedenken.

Highway PRO, 4 maanden geleden

Dank voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.