close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroen Jumper 2013: Clandestiene verbruiker / lekstroom

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4H03, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 110

Na een aantal dagen zonder starten is de accu leeg van onze Jumper(Ducato X250). Na het meten met een stroomtang constateerde ik een lekstroom van +- 0,6A en na het één voor één verwijderen van de zekeringen kwam ik in ieder geval erachter dat er het volgende lekt:

0,2A lekstroom op zekering F36(dashboard)
- Radio, Klimaatbeheersing, Alarm, Tachograaf, regeleenheid accuschakelaar, Timer Webasto timer(+batterij), TPMS, Voltage stabilisador radio instellingen(voor S&S).

0,2A lekstroom op zekering: F53(dashboard)
- Instrumentenpaneel (+accu)

0,04A lekstroom op zekering F03(motorruimte)
-Start/Contactslot (+accu)

Na het trekken van alle zekeringen blijft er een lekstroom over van: 0,166A die niet te herleiden valt.

Er is een startonderbreker achteraf ingebouwd, deze heb ik ook losgekoppeld en zag geen verschil.

Gistermiddag heb ik een accutest gedaan na het opladen van de accu(bijgevoegd foto's) en vanochtend (18 uur later) nog een keer. In deze tijd is de accu een klein beetje spanning verloren en rond de 30A startstroom. Dit lijkt verwaarloosbaar.

Het elimineren van de lekstroom op bovenstaande zekeringen lijkt mij niet mogelijk. Maar toch lijkt het mij behoorlijk veel verbruik voor deze componenten/instrumenten. Is er een manier om dit verbruik terug te brengen?

De overige lekstroom is geen gezekerde verbruiker. Hoe kan ik deze makkelijk opsporen? Hopelijk heeft iemand hier ervaring met dit voertuig en lekstroom, want ik zou het prettig vinden om dit te verhelpen zonder een massaschakelaar in te bouwen.

. . . .

Geplaatst door

Rickhgo (0)
badge

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je de B+ kabel los neemt van de dynamo, wat is er dan nog over ?
Tevens moet je een half uur wachten met meten nadat de auto is uit gezet , alle modules moeten eerst in rust komen .

Als ik de zekeringen F36, F53 en de B+ kabel van de dynamo los neem dan houd ik 0.035A over aan lekstroom.

Rickhgo 0
badge

4 jaar

Nogmaals gemeten met de zekeringen erin en de B+ kabel van de dynamo af. Ik meet nu 0.25A wat ik persoonlijk nog steeds veel vind.

Rickhgo 0
badge

4 jaar

En als je de dynamo er weer bij aan sluit wat wordt het dan?

Ik heb nu de dynamo weer aangesloten en de lekstroom bedraagt nog steeds 0.25A (heb hem slechts weer aangesloten, de motor niet gestart in de tussentijd).

Rickhgo 0
badge

4 jaar

Dynamo kun je dus uitsluiten.

Zelfde probleem hier in onze werkplaats. Heb je het kunnen oplossen toevallig?

SIem

Bij ons opgelost:
0,2A lekstroom op zekering F36(dashboard)
- Radio, Klimaatbeheersing, Alarm, Tachograaf, regeleenheid accuschakelaar, Timer Webasto timer(+batterij), TPMS, Voltage stabilisador radio instellingen(voor S&S).

Module is voor de Bleutooth finctie van de telefoon en voor de tellerstand op het dashboard. Deze knippert continu en de telefoon gaat niet via Bleutooth. Dit was al een hele tijd het geval maar nu de lekstroom een probleem werd bliijkt dit met elkaar verband te houden. Module losgekoppeld en klant gaat daar geen 500 ex btw voor neertellen....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.