close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Bx: Citroen BX 19 GT

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9

Startproblemen.
Het verloopt als volgt:
1. sleutel omdraaien, motor slaat aan en draait 1200-1300 toeren, dit duurt 2-3 tellen dan slaat motor af.
2. Nog een keer sleutel omdraaien motor slaat aan en blijft netjes draaien op 1200-1300 toeren, choke gaat er af wanneer motor warm genoeg is.
Auto start altijd echter, altijd in 2 start pogingen.

Inmiddels is de carburateur opnieuw afgesteld (hij kreeg te veel benzene), dit verhielp het probleem niet.
Ook is de thermostaat van de choke vervangen voor een nieuwe, ook dit loste niets op.

Probleem is er bij "koude motor" auto staat binnen in garage met verwarmings plaat die net de Vorst eruit houd, dus niet zo koud als buiten.

Ook na 5 uurtjes stil staan meestal pas 2 de keer blijven draaien.

Wat ook opvalt is redelijke sterke benzine lucht in garage, ik weet niet of dit er mee te maken heeft..

Geplaatst door

raymondbx19gt (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

controleer of er brandstof aanwezig is in de carburateur nadat deze afgeslagen is
indien er kleine lekkage is komt er te laat nieuwe aanvoer van brandstof

vaak gebeurt bij deze motoren dat de carterontluchting verstopt is en niet naar de motor wordt afgevoerd
waardoor er verhoogd brandstofverbruik is controleer of er aanzuiging is

andreas08 0
badge

11 jaar

andreas08

Ik zal dit eens gaan uittesten in de loop van volgende week. Verstopte ontluchting van de carbaarteur kan ook misschien die benzene lucht verklaren. Ik had ook een tip gekregen van garage van Bemmel in Delft dat mogelijk het klepje inde binzine pomp niet goed sluitwaardoor er benzene terug loopt de tank in. Ik ga het beiden allemaal eens bekijken.

raymondbx19gt 0

11 jaar

Ik had het verkeerd gelezen ik dacht dat het om de beluchting van de carbarateur ging. Ik zi enu dat je carter ontluchting zei. Ik heb het internet afgezocht naar carter ontluchting maar ik an niet vinden waar het zit. Kan je een swat aanwijzingen geven?

raymondbx19gt 0

11 jaar

Raymond ; weet je zeker dat het voorverwarmingsysteem van de binnenkomende lucht naar de carburateur wel goed werkt??
Als je bij deze temperatuur rijdt bevriest deze na een paar km rijden. Even wachten en de motortemperatuur warmt de carb.weer op en starten als ooit tevoren.
Het filterdeksel moet altijd warm aan voelen.
Heb je ook gecontroleerd hoeveel benzine de pomp levert ? Pompopbrengst kan door meerdere oorzaken minder worden. Carterontluchting zit MEESTAL van het kleppendeksel naar het luchtfilter ( onderop).

Succes.l

Punt 50
badge

11 jaar

Even voor de duidelijkhed de auto loopt altijd perfect.
De auto staat altijd binnen in verwarmde garage, dus het is nooit onder het vries punt wanneer ik start.

ik zal de carterntluchting daar eens gaan zoeken.

raymondbx19gt 0

11 jaar

Je rijdt toch wel buiten !?. Bevriezen gebeurt al onder de 10 gr. BOVEN nul.
Gewoon controleren ,kan je dat ,als die inlaat VOOR de carburateur warm aan voelt ,uitsluiten als oorzaak.

Succes.

Punt 50
badge

11 jaar

[quote=Punt]Je rijdt toch wel buiten !?. Bevriezen gebeurt al onder de 10 gr. BOVEN nul.
Gewoon controleren ,kan je dat ,als die inlaat VOOR de carburateur warm aan voelt ,uitsluiten als oorzaak.

Succes.[/quote]
OK, dat wist ik niet.
Dus op een rijtje
1. voelen of de inlaat warm is (bij koude motor? Contact aan?)
2. Pomp opbrengst (het spuit er flink uit en het is een nieuwe pomp)

raymondbx19gt 0

11 jaar

Dit gaat lekker !! De motor moet wel draaien! De inlaatpijp wordt door lucht VANAF de uitlaat (spruitstuk) voorverwarmd . In die inlaatpijp zit ook nog een regeling zodat de carburateur s'zomers niet te warm wordt . Dit geeft weer andere problemen.
De brandstofpomp is nieuw maar soms is de druk te hoog en laat de carb. overstromen . Je ziet dan de benzine bij de venturies zo in de inlaat stromen . De motor stopt dan gelijk .
Het is wel aan te raden originele delen te gebruiken . De druk is veelal 0.2 soms 0,25 bar.

Groeten.

Punt 50
badge

11 jaar

Ja, ja je hebt met een beginneling :) te maken wat betreft motor techniek, echt nooit geweten dat warmte op deze mannier gereguleert werd, maar het is wel duidelijk wat ik nu moet doen.

Ik heb wel eerder gesleuteld maar dat kwam meer neer op onderdelen vervangen, stuurhuis, remschijven, remblokken, anti zwabber stangen, dashboard verlichting, lichtschakelaar schakelaar etc. dat soort werk, nooit echt motorisch problemen gehad met mijn andere auto's

raymondbx19gt 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.