Citroën Bx: cold air intake

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1900gti

hallo allemaal
even een vraag over cold air intake systemen en open luchtfilters

een klant van mij heeft een bx 19gti 1988 zonder cat met oude jetronic injectie (computer op de luchtweger)
hij heeft een open luchtfilter gemonteerd omdat hij dat leuk vondt en er natuurlijk een beetje meer vermogen uit wilde krijgen.

weet hier mischien iemand of dit soort systemen echt werken
er zijn vele forums waar hier over geschreven wordt
er zitten veel knutselaars tussen..maar ook veel professionals
de een zegt t werkt...... de ander weer niet
dan wordt er ook weer gemeld,dat je een sport luchtfilter met koude luchtbuis of slang niet in de hoeken van de bumper mag monteren i.v.m.vaccum werking in t filter vanwege de vele lucht die er langs stroomt
dan is de buis weer te lang ...dan weer te kort
ook word beweerdt dat je het beste je originele luchtfilterhuis kan bewerken d.m.v. grotere gaten of wat dan ook
of koude lucht vanuit de bumperhoek naar het originele filter kan laten lopen
klant vraagt steeds of dit soort filters wel nut heeft

zelf heb ik altijd zoiets......origineel is meestal het beste........
de fabriek moet natuurlijk rekening houden met emissie en geluids normen
maar er wordt toch wel veel warme lucht aangezogen door het originele filter en ook best beperkte hoeveelheid lucht
de bxen willen natuurlijk ook wel eens pingelen en daarom kan een koude lucht aanzuiging wel eens een beetje helpen tegen het pingelen

iemand ervaring.....een goed idee of suggestie of weet iemand een goed intake systeem???


alvast bedankt

marcel33

Geplaatst door marcel33 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën BX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Open luchtfilter dat warme lucht uit de motorruimte aanzuigt werkt niet - dat geeft minder vermogen.
Aanzuigen van achter de grille/koplamp etc. werkt al beter. Hangt van de diameter en de bochten van de buis af.
Overigens, zeker bij wat sportief ingestelde merken, is het standaard luchtfilterhuis meestal zo slecht nog niet.
Wil je weten of bij een bepaalde motor iets werkt of niet, zet hem dan op een rollenbank en ga het meten.

Een goed intake systeem kan heel duur uitvallen.
Als je bijvoorbeeld de constructies ziet die WRC rally-auto's hebben of de S2000 auto's, dan begrijp je waarom een open filter niet werkt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.