Deze citroen slaat kort na het starten af. De auto is bij ons binnen gebracht nadat er tijdens het rijden een lampje is gaan branden en korte tijd daarna de motor is afgeslagen bij het stationair draaien. Na verschijdende pogingen de motor aan de praat te houden zijn wij ingeschakeld.
Bij ons binnen zijn wij begonnen de auto uit te lezen. Wij maken gebruik van de microscan van Blue-point een univerzele tester.
Daar kwamen de volgende codes uit.
-P0489 gasklepregeling uitlaatgasrecircutatie circuit a laag.
-p0238 druksensor turbo\supercompressor a circuit hoog.
-p0100 massa of volume luchtstroom a circuit.
-p0415 ongeldige gegevens ontvangen regelmodule druk ABS.
Deze codes kwamen niet meer terug nadat ze zijn gewist.
-Omdat deze codes een breed scala aan oorzaken kunnen hebben, zijn we begonnen met de egr.
Het vermoeden was dat deze open\vervuild\defect zou zijn.(veel voorkomend probleem volgens verschillende dealers)
De inspectie van de egr klep leverde geen problemen op.
-Ik heb vervolgens de scope aan de bdp sensor gehangen om te zien of deze bleef werken na het aanslaan. Dit is inderdaad het geval.
-We hebben het brandstoffilter vervangen.
Omdat de mogelijkheden en de snelheid van de tester het niet toe laten om meer relevante gegevens uit de auto te krijgen hebbeb we de auto naar een lokale citroen dealer gebracht om hem volledig te laten uitlezen.
Al snel kregen we te horen dat er toch een sterk vermoeden was dat de egr klep voor dit probleem verantwoordelijk is. Na overleg is dus daar de egr klep vervangen, uiteraard zonder reseltaat. Het uitlezen van de auto leverde verder geen storingen op. Bij hun was een sterk vermoeden dat de hoogedrukprandstofpomp defect zou zijn. Echter om dit te kunnen vast stellen was een diagnoze plan van een aantal uren nodig.
Wij hebben de auto dus weer opgehaald en zijn er eerst zelf nog even in gedoken.
Als ik in de datalijs van de tester kijn dan loopt de brandstofdruk tijdens het starten mooi op naar +- 17000kpa 170bar. Meteen na het aanslaan loopt de druk op naar +- 50.000 kpa. Een volgens ons normaalen stationair druk.
Na een seconde of 2 valt de motor plotseling stil zonder waarschuwing. De druk op de tester neemt pas af nadat de motor afslaat. Dit geeft mij sterk het vermoeden dat er niets mis is met de pomp. Ondanks dat hebbben we toch bestoten de regelplunjer op de pomp te vervangen voor een ander.
Dit heeft geen effect, de klacht blijft. In de seconde dat de auto loop is het zels mogenlijk gas te geven tot een toenertal van +- 2500 tpm. Echter valt de motor dan vaak uit.
Omdat de auto zo acuut afslaat lijkt het alsof het signaal naar de injectors weg valt. Met de scope hebben we gemeten wat er met het signaal gebeur op het moment van afslaan. De aanstuuring en opening van de injector blijft zichtbaar tot een toerenlat van onder de 400tpm.
Het lijkt dus niet in de aansturing van de brandstof te zitten. Omdat we inmiddels behoorlijk einde raad beginnen te worden hebben we de ECM inclusief BSI kast en startonderbreken opgestuurt naar AC tronics. Deze hebben de ECM getest en de startonderbreking getest.
Ook hier kwammen geen problemen aan het licht.
Omdat ik inmiddels behoorlijk einde raad begin te worden heb ik vanmidag nog even de retour brandstof van de injectors gekontroleerd. Het lekverlies in minimaal en over de 4 injectors gelijk.
Inmiddels hebben we een gebruikte brandstofpomp geregeld en we gaan deze er nu toch maar op schoeven.
Voordat ik hier aan begin wou ik toch nog even de wat collega's om advies vragen. In onze optiek hebben we gedaan wat we kunnen en hebben geen idee meer waar we het het moeten zoeken.
graag hoor ik van jullie wat de gedachten zijn over deze klacht.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zomaar een vraag , ging de motor eerst minder toeren maken en wilde hij niet meer meer vermogen geven ? anders moet je even het turbo systeem en intercoolersysteem nakijken. is een optie heb er hier 1 staan met een defecte turbo
controleer de brandstof of er niet verkeerd getankt is
wat je aangeeft lijkt daar op
apalracer kijk eens naar de info rapids over dit probleem
en controleer of de verstuivers niet lekken naar buiten
bij ons is de turbo echt defect schoepen gewoon los, dit type motor heeft veel olie problemen. kijk ook idd maar naar de brandstof was een goed opmerking van andreas08
Bij het vervangen van de brandstofpomp blijkt dat de krukas bijna niet rond wil. Ik heb de motor een aantal graden kunnen draaien maar hij lijkt nu muur vast te zitten. Vervolgens heb ik de distributie riem gedemonteerd en de pomp en nokkenas gecontrleerd. Deze draaien gewoon. Ik heb daarna carterpan gedemonteerd maar ook hier was geen duidelijk spoor van een vreeter of andere motor schade te zien. Nu heb ik de motor uitgebouwd en de bak gedemonteerd. (was bang dat het mogenlijk nog in de semi-automaatbak zat). De krukas zit muur vast. De startmotor kreeg hem ook erg lastig rond kunnen we nu achteraf bevestigen. Het ziet er naar uit dat er een ruilmotor in komt dus. Als ik tijd heb zal ik de motor verder los schoeven om te zien wat er nu precies mis is gegaan.
de turbo gaat defect als de oliepomp opbrengst te laag wordt
meestal zit het filtertje in de leiding verstopt evenals
het filter onderin het carter dit bedoelde ik met info rapid
alleen nu met gevolgschade aan de motor
[quote=andreas08]de turbo gaat defect als de oliepomp opbrengst te laag wordt
meestal zit het filtertje in de leiding verstopt evenals
het filter onderin het carter dit bedoelde ik met info rapid
alleen nu met gevolgschade aan de motor[/quote]
Ik begrijp dus uit jou verhaal dat er vaker oliedruk problemen zijn? Inmiddels heb ik een ruilmotor maar zonder turbo. Als het inderdaad om een smeering probleem blijkt te gaan is het mogenlijk niet zo verstandig de oude turbo terug te zetten.
De nieuwe motor is inmiddels ingebouwd en loopt mooi. Waarom de oude motor vast is gelopen is echter nog steeds een raadsel. Bij het schoonmaken van de carterpan blijkt deze wel degelijk aluminium sporen te bevatten. Een wijze les voor de volgende keer is dus om eerder terug te gaan naar de basis en mechanische deffecten eerder uit te sluiten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar