Citroën C4 Coupe: Citroen C4 1.6 stottert alleen op LPG

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1587 cc

Auto stottert regelmatig op LPG nadat de bobinerail vervangen is. Deze moest vervangen worden omdat 1 bobine niet meer werkte. Nu is het ook zo dat auto om de 500 km. gereset moet worden, dat doe ik met zo'n kastje van Conrad. Het lijkt mij dat lambdasonde nog steeds problemen geeft nadat deze teveel benzine gehad heeft toen de ene bobine defect was. Maar welke lambdasonde, die op het uitlaat spruitstuk of die na de katalysator zit. Allebei in zoverre als mogelijk schoon gemaakt.
Mogelijk hebben jullie een idee, graag hoor ik.

Pakreel

Geplaatst door Pakreel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Als de foutcode pas na 500 kilomter komt, dan zal de katalysator zelf wel overleden zijn en niet een lambdasonde.
Dat is een gevolg van het doorrijden met een stotterende motor.

Wat is het nummer van de foutcode(s) die je uitleest?

Als de motor op benzine wel goed loopt, lijkt me een bezoekje aan een LPG-specialist op zijn plaats.

Pakreel (0), 8 jaar geleden

Het nummer van de foutcode is 2 maal 420. Dat is de foutcode van de katalysator. Mogelijk dat jet 2 keer weergegeven wordt omdat er 2 lambda sondes er op zitten. Eentje op het uitlaatspruitstuk en eentje direct na de katalysator.
Op het moment van schrijven van deze reactie is de interval van het aantal km's nu 1000 km totdat de auto deze foutcode geeft.

Pakreel (0), 8 jaar geleden

De auto helemaal diep laten doormeten, dus niet met zo'n eenvoudig kastje, en daar kwam naar voren dat de tweede lambdasonde, na de katalysator niet zoals je noemt pendelde. De waardes blijven gelijk. Nieuwe lambdasonde bestelt en afwachten maar.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Wouw. Ik weet niet wie die conclusie over de 2e lambdasonde stelde, maar misschien moet die persoon wat bijlessen gaan nemen.
Een pendelende lambdasonde na de katalysator is het kenmerk van een katalysator die niet meer voldoende functioneert.
Een constant hoog signaal van de lambdasonde na de katalysator geeft aan de katalysator nog wel werkt.
Overigens: is die conclusie getrokken bij stationair draaiende motor of rijdend bij ongeveer 100 km/uur?

Als de lambdasonde voor de kat ook nog een ouderwetse sprongsonde is (en geen breedband lambdasonde) dan heeft het signaal van de lambdasonde NA de kat verder geen invloed op de mengsel samenstelling. Deze dient dan alleen en uitsluitend om de werking van de kat te controleren.

Kortom: ik ben bang dat de oorzaak voor het stotteren op LPG nog niet gevonden is.

Pakreel (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie oldford.
Het is getest stationair. En het probleem is dat die foutcode 0420 steeds weer terug komt. Katalysator, dus niet het stotteren.
Lambdasonde is overigens mij M-Auto net geen € 60,00 en dat valt mee.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Valt inderdaad mee voor een onderdeel dat je beter in de vuilnisbak kunt gooien.
Als je problemen met de acheterste sonde wilt krijgen, zoals foutcodes b.v. op de verwarning van de sonde, dan vooral een perfect werkende sonde vervangen door goedkope imitatie.

Je probleem met de katalysator is er en zal steeds terug komen omdat deze gewoon niet meer (voldoende) werkt.
Dat kleine beetje gas bij stationair lukt nog net om schoon te krijgen, maar rijdend zijn er veel meer uitlaatgassen en dat is ook het moment dat de motorcomputer de werking van de kat controleert.
Ik ben bang dat je gewoon ene nieuwe katalysator nodig hebt. En een tip: gebruik een originele, de goedkopere afternarket dingen zijn of al stuk in de doos of sneuvelen al na een half jaar.

N.B.: Wat is er gerepareerd/vervangen om het stotteren op LPG op te lossen?

harry4203 (415) PRO, 8 jaar geleden

je kunt die 60 euris idd beter bij een nwe kat leggen. en zoals old ford ook al probeert te zeggen, nadat het stotterprobleem is opgelost.

Pakreel (0), 8 jaar geleden

Na plaatsing van de tweede lambdasonde, na een paar honderd km rijden, heeft het probleem zich niet meer voor gedaan. Het stotteren is ook over.
Er wordt na een langere tijd nog een up-date van dit bericht geplaatst of het probleem echt over is.

Pakreel (0), 8 jaar geleden

Een up-date over het voorgaande bericht. Na plaatsing van de nieuwe lambdasonde kwam het probleem terug.
Daarna een andere katalysator, geplaatst, eentje van een totall-loss gereden auto, en de auto heeft de hele vakantie probleemloos gereden.
De katalysator komt op een heleboel types van Citroen en Renault voor. Zie internet. Dus je hebt altijd een goede kans om een goed gebruikt exemplaar, tegen lage kosten i.v.m. nieuw, te vinden. In mijn geval 90 euro met de oude retour.

Pakreel (0), 8 jaar geleden

De foutcodes zijn nu veranderd, alleen als de auto op LPG rijdt, naar P203 voor de hele cilinderrij. Zie bijgevoegde foto.
Het is een Eurogas installatie.

andreas08 (0) PRO, 8 jaar geleden

op gas heb je de problemen en de katalysator is de dupe
is het gasfilter al eens vervangen
als het gasfilter verstopt raakt dan kunnen de gasinjectors defect raken

Pakreel (0), 8 jaar geleden

Probleem waarschijnlijk opgelost. De gas toevoer slang vanaf het filter zat een scheurtje in. Wel erg snel verouderd dat rubber.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.