C5 V6 automaat
De motor loopt in de eerste instantie goed, maar als je hem iets belast door meer dan half gas te gaan rijden schakelt de motormanagement computer een voor een tot max 3 cilinders uit.
De cilinders die uitgeschakeld worden zijn NIET steeds dezelfde, maar lijken willekeurig. De storing "overslaan ontsteking nr ... " wordt opgeslagen.
Wij hebben zelf alle logische stappen genomen, maar we hebben nog geen oplossing. (Ook update ivm te nauwe marge bescherming katalysatoren heeft niet geholpen)
Wie heeft er mogelijk een tip?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke cilinders schakelt hij uit. N°1-2-3 zijn de voorste rij cilinders met N°1 kant versnellingsbak en N°3 kant distributie. N°4-5-6 zijn de achterste rij met N°4 kant versnellingsbak en N°6 kant distributie. Ik veronderstel dat hij altijd cilinders uit dezelfde cilinderrij uitschakelt (voor of achter). Het is toch een XFX - ES9J4S met een Bosch ME 7.4.6 injectie, want een XFZ - ES9J4 is een andere motor (geen gemotoriseerde gasklep - geen variabele kleptiming - geen precatalysatoren, dus ook geen 4 lambdasonde's). Indien de uitgeschakelde cilinders steeds uit dezelfde cilinderrij komt, zou ik de pre-catalysator van die betreffende rij eens demonteren. Ik heb deze storing eens met een Peugeot 406 coupe gehad. Deze had met een defecte bobijn verder gereden, waardoor de pre-catalysator was stukgegaan, alhoewel de betreffende cilinder was uitgeschakeld (geen verstuiversignaal) , maar doordat die cilinder was uitgeschakeld fungeerde deze cilinder als luchtpomp, waardoor de pre-catalysator roodgloeiend stond van de hitte. Het ergste was, dat door de hitte het binnenwerk van de catalysator tot stof verpulverd werd. Dit stof was door het pompeffect in de 3 cilinders van dezelfde rij terecht gekomen. Gevolg krassen in de cilinderwanden - minder compressie en storing "haperen ontsteking Nr 1-2-3". Bij mij was het de voorste rij cilinders. Deze motor kan je niet boren, je kan zelfs geen zuigerveren afzonderlijk verkrijgen en deze motor is niet in ruil te verkrijgen.
Er zijn ook een serie slechte bobijns, je kan ze herkennen. Zal ik later meedelen.
Mvg
De cilinders die worden uitgeschakeld zijn willekeurig verdeeld over de twee rijen. Soms wordt inderdaad een hele rij uitgeschakeld. De bobines waren inderdaad van het oude type en zijn al vervangen. Ook de prekats zijn al vervangen bij de vorige eigenaar. We hebben ze wel gedemonteerd en gecontroleerd, ze zijn echter wel goed. Het lijkt mij echter wel een mogelijke oorzaak als ze ten minste zijn vervangen omdat ze verbrand waren (stof in de cilinders) Het zou dan bij allebei de cilinderrijen het geval moeten zijn. De compressie van alle cilinders is echter wel gelijk, ik meen zo rond de 10 bar. Was in jouw geval de compressiedruk ook erg laag?
De motorcode klopt inderdaad,XFX, en er zit ook een gemotoriseerde gasklep op, met bosch 7.4
Ik had bijna geen compressieverschil tussen de goede en slechte cilinders(verwaarloosbaar). Ik heb dan ook de cilinderkop gedemonteerd, jij zal ook een beslissing moeten nemen wat je gaat doen. De storing "haperen cilinder" wordt gedetecteerd door de ECU (het regelmatig ronddraaien krukassignaal). Indien hij vindt dat een cilinder niet goed verbrandt , detecteerd hij welke en schakelt hem daarna uit, vandaar die storing.
Wij hebben hier hetzelfde probleem gehad met deze V6. Het werd inderdaad veroorzaakt door slechte serie bobine's. Auto viel gelukkig voor de klant nog in de garantie. uiteindelijk is de motor vervangen en uiteraard de verbeterde serie bobine's gemonteerd.
OK, wij hadden ook al het idee dat de ecu de cilinfders uitschakelt aan de hand van het kryukassignaal. Daarom hebben we ook de ring die op de krukasplaat zit (automaat) gecontroleerd, en de axiale speling van de krukas, beide waren ok.
Maar de auto komt bij een ander bedrijf vandaan, en daar zijn beide koppen er al af geweest, en ook de prekatalysatoren zijn daar vervangen, hoewel ze eigenlijk niet zichtbaar stuk of verbrand waren. Mischien hebben ze toch iets over het hoofd gezien, maar ik geloof dat ze zelfs klepstoters hebben vervangen.
Indien dit nog onder garantie viel, kan je toch via SAGAI on-line kijken wat er allemaal geclaimd is op deze wagen. Voor zo zware kosten op die leeftijd wagen wordt toch een tussenkomst GARANTIE aangevraagd, of niet ?
Dat klopt, we hebben inderdaad nog niet gekeken wat er op deze auto is geclaimd, maar we hebben wel contact gehad met de dealer die al deze reparaties heeft uitgevoerd. Een en ander is wel door hun in overleg met de TD gebeurd. We zullen morgen even SAGAI raadplegen.
Maar zou je niet op een of andere manier de beveiliging dmv cilinderuitschakeling kunnen omzeilen of uitschakelen? Nu krijg je nooit de kans om te proberen hoe de motor eigenlijk loopt, omdat de ECU onmiddelijk een of meer cilinders uitschakelt omdat hij vindt dat deze niet goed meedoen. Stationair loopt hij gewoon goed.
Jan, hadden jullie ook rommel uit de kat in de motor gekregen, net zoals GOVA heeft meegemaakt?
En GOVA, waren de krassen in de cilinders goed te zien, of was het zeer minimaal (ik bedoel mogelijk over het hoofd gezien door de vorige dealer).
mvg
Ik heb indertijd middels een endoscoop (eigenlijk onmisbaar in elk bedrijf) het inwendige van de motor gecontroleerd en er waren duidelijke krassen en groeven te zien in de cilinderwand van de voorste rij cilinders en er lag bij enkele cilinders rommel op de zuigers.
Wij hebben geen endoscoop, maar ik had een collega laten komen kijken met een endoscoop van maar liefst 7500 euro (werkt op de technische dienst bij een importeur van een ander merk)en deze kon de krassen NIET opmerken, alhoewel hijzelf een regelmatig gebruiker is van dit toestel (visuele ervaring). Ik heb toen de kop gedemonteerd, maar was er niet echt gerust in , tot ik zelf de vaststelling kon doen.
Ik wist het niet, maar mijn collega had allang op s.a.g.a.i gekeken wat er allemaal op deze wagen geclaimd is.
Gezien onze eigen conclusies en de reacties die jullie gaven denken wij dat het mechanisch probleeem is dat in de motor zit. We regelen een andere motor.
Ik laat jullie nog weten hoe het afloopt.
We hebben van een sloperij een motor geleend om te proberen. We hebben hem overgebouwd. Het probleem is nog exact hetzelfde.
Wat we nu zeker weten is dat het geen mecanisch probleem in de motor is.
Even op een rijtje wat nu al gedaan is (door de vorige dealer en door onszelf) en waar het dus NIET aan ligt.
Bobines zijn vervangen
Motormanagementcomputer gewisseld
Uitlaat incl katalysatoren is goed
Krukaspositiesensor en getande plaat vervangen
Injectoren zijn goed (met de motor mee vervangen)
Bedradingsboom van computer naar injectoren en bobines geheel doorgemeten, is ok bedrading is echter niet vervangen
Update motormanagementcomputer en automatische bak
bsi vervangen
Kan je me exact welke foutcodes je exact leest in "uitlezen storingen" met variabelen en P-code's. Heb je de juiste type bougies? Bosch FGR8MQPE ?
Je hebt een andere motor gezet, welke onderdelen heb je mee op de motor gezet ?
Zoals bobijnen, spoelen variabele inlaatnokkenas, gemotoriseerde gasklep, nokkenassensoren, klopsensoren, lambda sensoren. Welke zijn van de sloop en welke de oorspronkelijke ?
Jongens, het probleem wordt gezocht in de elektronica.Als je een andere motor kunt lenen om uit te proberen,heb je behalve een vreselijk stuk werk nog geen duizenden euro's onnodig geinvesteerd.Maar blijft natuurlijk een problemcar.Wat ik mis, maar misschien heb je dat in je vraag al aangegeven is de brandstofopbrengst.Als de motor goed is en alle elektronica voor zover mogelijk gemeten en vervangen is, zou ik als volgende stap het problem zoeken in de opbrengst.Misschien een suggestie?
Gova, de p-codes weet ik niet uit mijn hoofd, maar de storing die opgeslagen wordt is alleen "overslaan ontsteking nr .." Meestal twee willekeurige cilinders soms zelfs drie. Bij bijvoorbeeld 2000 rpm en snelheid 0 of als je hebt gereden bijv 55 km/h.
Temp 92 Inlaatdruk 500 - 1000 mbar,afhankelijk hoeveel gas je hebt gegeven, verschilt steeds , closed loop.
Alles is op de sloopmotor blijven zitten alleen de gemotoriseerde gasklep niet, die gaan we morgen nog even wisselen. De bougies zal ik morgen nog even exact op code controleren.
Siem, we zullen ook nog eens goed kijken naar de brandstoftoevoer, maar de druk op de gallerij was goed. Ook de verstuivers lijken mij geen probleem omdat die met de motor vervangen zijn en er nog steeds hetzelfde probleem is.
Zijn de storingen gewist bij de sloopmotor? Ze zijn nog opgeslagen in de injectiecomputer van de 1° motor en moeten gewist worden.
Bougies zijn ok, overigens mee vervangen met de sloopmotor (10000 km gereden)
Gasklep gewisseld geen resultaat
benzinedruk onder alle omstandigheden goed 3,5 bar
Uiteraard hebben we eerst de storingen gewist voordat we de motor startten.
Ook de bhi hebben we gewisseld zonder resultaat.
lees de dtc's eens uit met een obd-scanner. In freeze frame staat dan de gegevens a.d.h waarvan de storing is opgeslagen.
Brandstof-kwaliteit goed? (hang hem eens aan het infuus).
J.E
Start hij 's morgens op 6 cilinders. Na het wissen van de code's. Hij houdt dan geen rekening met de lambda sonde's. Wanneer je hem laat warmdraaien op relanti ook nog storingen?
De fiche van de bobijn van cil 1 & 2 kan je omwisselen indien je ze niet stuk voor stuk hebt aangekoppeld. Zijn deze juist?
De motor slaat gewoon aan op alle cilinders en loopt ook gewoon goed als je wat gas geeft, ook op een hoger toerental. Alleen als je hem belast, dwz gaspedaal meer dan ong 40% intrappen, onstaat de storing en schakelt hij cilinders uit.
Wat nu eventueel nog overblijft is bedradingsboom en evt abs, en versnellingsbakcomputer, ook eventueel het brandstofverhaal moeten we nog eens nagaan, hoewel wij zelf getankt hebben met de auto. Er kan natuurlijk altijd iets raars in de tank zitten (water oid)
Overigens zijn wij er zeker van dat er geen stekkers oid verwisseld zijn.
Wat ik ook eens meegemaakt heb met deze type motor is dat de distributieriem vanuit het fabriek (nieuwe wagen) ook cilinders uitschakelde (enkel de cilinderrij waar 1 nokkenas verkeerd stond) deze gaf toen een emissiestoring op de display en schakelde de betreffende cilinderij uit . Dit deed zich telkens voor wanneer men veel vermogen vroeg en in hoge toerentallen. Het was ook en automaat. Maar vermits je een andere motor gezet hebt kan het dit ook niet zijn ...
PROBLEEM OPGELOST: Het bleek toch in de uitlaat te zitten. We hebben de uitlaat gewisseld met een andere auto en het probleem bleek over De (achterste)katalysator zorgde op toeren voor teveel tegendruk. De precats waren echter wel goed en omdat de motor zonder uitlaat ook cilinders uitschakelde hadden we geconcludeerd dat het probleem daar niet zat. (Blijkbaar is te weinig tegendruk dus ook niet goed)
We maken de katalysator nog een keer open om te kijken of er iets aan te zien is.
bedankt voor de tips.
Proficiat !!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar