De motor maakt een tikkend geluid en dat blijkt te komen door een loszittende klep.
Toen men vervolgens verder ging kijken, bleek - zoals je op de foto's kan zien -
een groot deel van in ieder geval de bovenkant van de motor aangetast te zijn. Ziet er uit als een soort roest.
Het vermoeden is dat een bepaalde stof in reactie met de motorolie deze corrosie veroorzaakt, maar aangezien
men dit nog nooit eerder zo heeft gezien, weet men dit niet zeker en ook niet welke vloeistof of stof dit zou kunnen zijn geweest.
Verder werd nog het gereinigd zijn van de motor als mogelijke reden genoemd.
Kortom ik zou graag weten of monteurs dit probleem een keer zijn tegen gekomen en weten wat de mogelijke oorzaak hiervan kan zijn.
Dan kan in overleg met het garagebedrijf worden bezien of vervanging van de motor daadwerkelijk noodzakelijk is of nog minder vergaande opties mogelijk zijn.
[url=http://postimg.org/image/kf04am1sb/][img]http://s17.postimg.org/kf04am1sb/Motor.j...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/yajbaz38l/][img]http://s10.postimg.org/yajbaz38l/Motor_2...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Graag even de gegevens invullen.
Ziet eruit als "roest" lijkt wel of de motor open gestaan heeft en water zijn werk gedaan heeft.
Motor is niet een keer vervangen voor een motor van de sloop.
Geen lekke koppakking gehad , andere kop gemonteerd ?
Dat er iets vervangen moet worden is duidelijk .
Dag,
Dank voor je reactie. Auto is 3 jaar oud.
hij staat altijd onder de carport. Motor is niet vervangen. Lekke koppakking zou dan ruim 2 jaar geleden moet zijn geweest. Had het dan niet eerder tot problemen moet leiden?
Tsja, inderdaad.
11 jaar
Is het onderhoud aantoonbaar op tijd uitgevoerd?
Dit is het bovenste punt van de motor waar het vocht neerslaat als het verdampt uit de olie.
Hoe ziet de olie eruit trouwens?
1 keer per jaar onderhoud gehad. Olie vertoont geen afwijkend beeld van wat je mag verwachten.
11 jaar
wordt de auto veel korte stukjes gebruikt. Wordt de motor wel goed warm? Dit lijk op veel vocht in de motor door condens.
11 jaar
Dank voor je reactie. We rijden maximaal 10.0000 per jaar, waarbij toch nog wel met enige regelmaat langere afstanden. Maar condens zou misschien wel eerder een probleem kunnen zijn geweest. Geimporteerde auto die mogelijk langere tijd stil heeft gestaan.
11 jaar
Aan de hoeveelheid roest/aanslag te zien, lijkt het mij vreemd dat daar een klep van losraakt..
er zal wel een veer van de nokkenas van de vvt gebroken zijn, al wel vaker gezien. ook icm roest en weinigkm/lang stilstaan. vrees dat hier nieuwe cilinderkop enige goede oplossing is.
Dag Harry, maar ook dat de roest dan op meerdere plaatsen zit of beter gezegd, verspreid over in ieder geval de bovenkant van het motorblok. Verder is vooralsnog niet gekeken, maar werd de verwachting uitgesproken, dat het daar ook zal worden aangetroffen. Sorry, waar staat vvt voor? De auto is geimporteerd uit Duitsland: mogelijk dat deze in het kader daarvan dan langere tijd heeft stilgestaan. Was toen een jaar oud en stond 20.000 op de teller. Nu 40.000(hierboven een nulletje te veel :-).
Wat zou je er vervolgens mee kunnen doen? Is roest te verwijderen en zodanig dat de motor kan worden behouden?
11 jaar
vvt staat voor variabele kleptiming. de nokkenas van deze motor is zo te zien niet meer te redden. aangezien er geen delen voor deze kop leverbaar zijn, is alleen vervangen van de koplete kop een oplossing.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar