Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Citroen Saxo 1.4 uit 1996 met 182000 km.
Ik heb de auto van de week gekocht om naar mijn werk te rijden. Toen ik zaterdag de auto opgehaald heb, was er niets aan de hand, de auto startte meteen en reed normaal voor een oude auto.
Een paar dagen later toen ik naar mijn werk wilde gaan, wou de auto niet meer starten.
ik heb de zekeringen nagekeken, die waren ok, de Accu is ook goed(pas vervangen) heb de Dynamo + Spanningsregelaar vervangen, heb de startmotor getest, die werkt goed, als ik aan de sleutel draai, hoor ik de startmotor draaien, maar de auto start niet!
Mijn radio doet het, verlichting binnen/buiten en dashboard werkt perfect, verwarming werkt ook goed.
We hebben de auto aangeduwd en startte direct, na een rit van een paar kilometers de auto weer weggezet, de motor uitgezet en alsnog geprobeerd te starten, maar nog steeds niks!
Weet iemand wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al gecontroleerd of de startmotor ook daadwerkelijk het vliegwiel (in de motor) ronddraait?
Maakt de startmotor wel contact met het vliegwiel? Of heeft de startmotor niet voldoende kracht om dat voor elkaar te krijgen?
Klinkt mij alsof dat niet gebeurd namelijk, want door de auto aan te duwen is dat het proces wat je eigenlijk dan handmatig op gang brengt. En dan doet ie het blijkbaar wel.
Wat zou de reden zijn dat de startmotor niet voldoende kracht heeft om rond te draaien, de accu? We hebben de startmotor er uit gehaald en op een test opstelling getest en het werkte prima!
12 jaar
accu testen
goed dan een vierpuntsmeting uitvoeren
dan kan je zien of er weerstanden zittten
waar dat niet mag
als dat goed is startmotor controleren
De startmotor heeft standaard geen contact met het vliegwiel (anders zou deze continue meedraaien als ook de motor loopt, niet handig...)
Als je de auto wil starten schuift de as van de startmotor naar voren en zoek zodoende contact met het vliegwiel, eenmaal gestart gaat deze weer terug.
Tenminste, dat is theorie.
Je startmotor kan dus wel ronddraaien, maar hij moet natuurlijk wel contact kunnen maken met het vliegwiel en de "as" moet dus wel naar buiten schuiven richting vliegwiel.
Dat zou ik in eerste instantie even controleren.
Misschien dat ie vuil/roestig is en wat vet nodig heeft...
12 jaar
Dat zou kunnen, want soms hoor je de klap wat de as maakt als ie naar voren ga, maar er gebeurt gewoon niets en na een paar keer te hebben geprobeerd hoor je de startmotor draaien, maar geen klap meer!
Ik ga straks een startmotor bij de sloop regelen en kijken of ik met die de auto kan starten!
12 jaar
Ben bij de sloperij geweest om een andere startmotor te regelen, maar ben daar omgeluld om toch een andere accu te gaan kopen en die er aan te hangen. Die gast zegt (een toffe gast eigenlijk) dat de startmotor te weinig stroom krijgt, daarom heeft ie niet voldoende kracht om de motor aan te slingeren, want de startmotor doe alles wat ie moet doen bij hun testbank!!
12 jaar
Aha...
Je zou - als je die mogelijkheid hebt, en om te voorkomen dat je onnodig een nieuwe accu aanschaft - nog even kunnen kijken of je hem wel gestart krijgt als je er een andere auto middels startkabel aan koppelt.
Je schrijft namelijk dat de accu pas vervangen is... accu's horen toch normaalgesproken wel wat langer mee te gaan.
Mogelijk heeft de auto een tijdje stil gestaan met lege accu, dan kan wel weer snel gaan met de kwaliteit van de accu.
Succes nog met speuren!
12 jaar
Bedankt voor de tip, maar heb net een nieuwe accu gekocht, gemonteerd en nog steeds niks... hehehehe toch maar een paar klappen uit delen in de sloperij!!!
Ga zo meteen naar een vriend toe die een garage met een brug heeft om alles beter van onder te bekijken en onderweg meteen een andere startmotor ophalen! Maandag moet ik naar mijn werk kunnen rijden!!
Kom maar met jullie tips.
Alvast bedankt allemaal!!!!
12 jaar
maakt de motor genoeg toeren zoniet kanhet ook nog aan de massa kabel liggen die op versnellingsbak gemonteerd is
maakt de motor genoeg toeren en slaat niet aan volgende controleren
krijg de motor brandstof, onsteking
zo niet voedingen controleren van ecu injectie relai
kan ook nog een stekker verbinding zijn,of contactslot
Bedankt, voor de hulp, we gaan morgen weer verder, die vriend van mij met de brug, werkt niet op zondag en de auto is nu daar!
12 jaar
de bdp sensor kan ook nog storing geven als deze defect krijg je de motor ook nooit aan de praat
[quote=STIP911]de bdp sensor kan ook nog storing geven als deze defect krijg je de motor ook nooit aan de praat[/quote]
Dit dacht ik zelf ook, maar ik wist niet precies waar ik deze sensor kon vinden, daarom heb ik de auto naar iemand anders gebracht!!
12 jaar
Hoi allemaal, ik ben net gebeld door mijn maat en hij heeft de auto aan de praat gekregen, volgens hem waren twee problemen:
- de massa was niet in orde (dus alle massa punten schoongemaakt), de massa klem bij de accu was afgebroken, (die heeft ie ook meteen vervangen), waardoor de boel niet wilde starten en automatisch na een tijd door slecht contact de motor uitgooide.
- de startmotor functioneerde ook niet naar behoren, dus heeft ie toch een andere uit de sloop gehaald(we hebben dus in totaal drie startmotoren gebruikt!!!)
Ik hoop dat ik jullie en andere gebruikers heb voorzien van goede informatie en hoop dat ik hiermee ook iemand kan helpen!
Alsnog allemaal bedankt voor alle tips!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar